Mitt Första 100 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NattDimma
    • November 2006
    • 211

    Mitt Första 100 liters kar

    Yey Äntligen 100 liters


    Jag har sedan tidigare ett kar på 50 liter och är helt fast i akvaristhobbyn nu. Vill bara ha fler kar.
    Och nu ska jag få köpa ett 100 liters av en kompis för 400 :- inkl pump,dopp värmare, och lite annat om jag ville ha det med.
    Jag är jätte glad att jag äntligen ska få starta upp ett lite större kar.
    Så här kommer det bli har jag tänkt:

    Inredning:
    Fin sand, max 2 mm. Utan vassa kanter.
    En stor svart sten som liksom suger i sig vattnet, eller hur man ska förklara.
    (den är jätte lätt när den är torr, sen nr den blir blöt och sugit i sig vatten är den jätte tung)
    kanske någon dykare också,har några stycken som jag fick med när jag köpte ett annat kar, men vet inte om jag ska använda dem.

    Växter:
    Javamossa att fästa på den svarta stenen
    Svärdplanta
    Vattenpest som ska fungera som flytväxt.

    Fiskar:
    5 Guppy hanar, 1 Rainbow, 1 Grön Cobra, 1 Sun Ray och 2 Endlers.
    7-8 Guppy honor, blanadade färger, men mestadels med grå grundfärg.
    Ett stim med Corydoras, Några C,Paleatus, Några C.Aeanus och möjligtvis några C.Panda som jag personligen tycker är sjukt söta små fiskar.
    Någon lite större mal.
    Några Botia Striata.

    Hur tror ni att det här kommer funka med ihop sättningen av fiskar och växter?
    Kom gärna med tips på fler växter då jag är lite dålig på detta område, och gärna med tips om någon lite större mal som skulle funka i mitt kar.

    Jätte tacksam för hjälp.
    Mvh// Emmilie
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    En mal som skulle kunna passa ditt kar är L-104, Panaque maccus. Nu är den artbeskrivningen endast för Goldmedlemmar, men gör en sökning på nätet så får du se den. Inte så stor mal, ganska billig och ser bra ut samt inte så svår att få tag i!
    Växter ja, där finns det hur mycket som helst at välja på, men en personlig favorit är de olika sorters Cryptocoryne som numera finns i affärerna.
    Jag tror inte det går att få död på dem och så är de lite lustiga med, om man tex flyttar dem eller planterar om dem så tynar de ner och det ser ut som bladen smälter bort på bara ett par dagar, för att sedan komma igen med nya friska tag. De vanliga sorterna kräver heller inte så mycket ljus coh det kan vara ett plus!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • NattDimma
      • November 2006
      • 211

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      En mal som skulle kunna passa ditt kar är L-104, Panaque maccus. Nu är den artbeskrivningen endast för Goldmedlemmar, men gör en sökning på nätet så får du se den. Inte så stor mal, ganska billig och ser bra ut samt inte så svår att få tag i!
      Växter ja, där finns det hur mycket som helst at välja på, men en personlig favorit är de olika sorters Cryptocoryne som numera finns i affärerna.
      Jag tror inte det går att få död på dem och så är de lite lustiga med, om man tex flyttar dem eller planterar om dem så tynar de ner och det ser ut som bladen smälter bort på bara ett par dagar, för att sedan komma igen med nya friska tag. De vanliga sorterna kräver heller inte så mycket ljus coh det kan vara ett plus!
      Okej jag ska kolla upp den malen, en Guldancisturs skulle bli för stor för mitt kar va??
      Okej ska kolla de växterna här i artbeskrivningen och kolla hur de ser ut,

      Vad tycker du annars om min hopsättning av fiskar, kommer det funka bra tror du??

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Ursprungligen postat av NattDimma
        Okej jag ska kolla upp den malen, en Guldancisturs skulle bli för stor för mitt kar va??
        Okej ska kolla de växterna här i artbeskrivningen och kolla hur de ser ut,

        Vad tycker du annars om min hopsättning av fiskar, kommer det funka bra tror du??
        Det funkar med en Ancistrus i ditt kar så stora blir dem inte den lilla du köper på 3-4 cm blir väl lite över 10 cm 2 år senare om du vill ha en sån så tycker jag att du köper en sån.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Du kunde dock att ha en rot också i ditt kar tycker jag.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av stene
            Du kunde dock att ha en rot också i ditt kar tycker jag.
            Ja, givetvis! Så långt tänkte inte jag!
            Den är ett måste om man har panaquer då deras föda även består av cellulosa som de får av gnagandet på trä(rötter).
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • NattDimma
              • November 2006
              • 211

              #7
              Ursprungligen postat av stene
              Det funkar med en Ancistrus i ditt kar så stora blir dem inte den lilla du köper på 3-4 cm blir väl lite över 10 cm 2 år senare om du vill ha en sån så tycker jag att du köper en sån.
              Okej det låter bra,
              Ja jo det har jag ju faktiskt tänkt att jag ska ha, en rot
              alltså, glömde att skriva med det bara.

              Räknade lite nyss och det blir dyrt med alla nya fiskar och alla växter och så, 1750 räknade jag ut lite grovt att allt kommer gå på tillslut.
              Plus att jag även ska starta upp ett 60 liters också, det blir nog en dyr nota i slutändan det här med at hålla på med fiskar,

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av NattDimma
                1750 räknade jag ut lite grovt att allt kommer gå på tillslut.
                Men det är ju vad två fiskar kostar!
                Vad du än gör, så räkna inte vad det kostar för då kommer du att bli knäpp till slut! Det är så med olika hobbys och man väljer vad man lägger pengarna på.
                Kolla gärna bland annonserna där det ofta finns växter och fiskar att köpa, och växterna går fint att skicka under den varmare perioden på året. Fisk kan vara lite kruxigare och inget som jag har provat någon gång.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • NattDimma
                  • November 2006
                  • 211

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Men det är ju vad två fiskar kostar!
                  Vad du än gör, så räkna inte vad det kostar för då kommer du att bli knäpp till slut! Det är så med olika hobbys och man väljer vad man lägger pengarna på.
                  Kolla gärna bland annonserna där det ofta finns växter och fiskar att köpa, och växterna går fint att skicka under den varmare perioden på året. Fisk kan vara lite kruxigare och inget som jag har provat någon gång.
                  Hahaha, ja om man som du väljer lite större och exklusivare varianter,
                  Jag håller mig till de små billigare lättodlade ungfödarna jag,

                  Ja jag håller på at bli galen jag bara sitter och räknar och räknar på hur mkt det kan tänkas att bli att kosta.
                  Men nu när jag satt här och funderade kom jag på att jag ju inte kan köpa all fiskar på samma gånga, utan det komemr ju bli utspritt på flera omgångar. Och det är ju faktiskt bra.

                  Men när kan jag börja släppa i fisk i mitt kar, hur länge ska det stå tomt Med bara växter och all inredning?
                  De första fiskarna som jag kommer släppa i kommer vara Guppysar från mitt 50 liters kar.
                  I samband med att 100 liters karet ska startas ska jag flytta, alltså karet startas upp i den nya lägenheten, kan jag ta hälften av vattnen från 50 liters karet och ha det som grund i 100 liters, så det kommer med bakterier och sån där annat nyttigt, till det nya?

                  Kommentar

                  • felix_ragnar
                    • August 2006
                    • 1424

                    #10
                    Ursprungligen postat av NattDimma
                    I samband med att 100 liters karet ska startas ska jag flytta, alltså karet startas upp i den nya lägenheten, kan jag ta hälften av vattnen från 50 liters karet och ha det som grund i 100 liters, så det kommer med bakterier och sån där annat nyttigt, till det nya?
                    Tycker att det låter bra med att du tar vatten från det gammla och tar i så att bakterie floran kommer "igång" lite

                    Lycka till!
                    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det är inte så viktigt att du tar med vattnet, utan mycket bättre om du kan köra igång karet med en redan inkörd pump. Sedan är det även mycket mumma i sanden/gruset med som du inte behöver tvätta ur vid en flytt.
                      Vid uppstart kan du släppa i ett par fiskar med en gång så fort karet har temp och är redo för fiskarna. Du får inte igång någon bakteriekultur i karet om det inte är någon som "gör ifrån sig" och det gör inte växter och inredning. Vad jag sett iaf.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • NattDimma
                        • November 2006
                        • 211

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det är inte så viktigt att du tar med vattnet, utan mycket bättre om du kan köra igång karet med en redan inkörd pump. Sedan är det även mycket mumma i sanden/gruset med som du inte behöver tvätta ur vid en flytt.
                        Vid uppstart kan du släppa i ett par fiskar med en gång så fort karet har temp och är redo för fiskarna. Du får inte igång någon bakteriekultur i karet om det inte är någon som "gör ifrån sig" och det gör inte växter och inredning. Vad jag sett iaf.
                        Hmm okej, jag kan ju ta lite iaf. En redan inkörd pump har jag tyvärr inte, eller alltså den jag får emd till karet har ju min kompis haft igång i det karet, men vet inte hur mkt hon gjort rent den när hon "stängde" ner karet elelr vad man ska säga.
                        Jag planerar att ha sand i 200 liters karet för mina Corysars skull.
                        Hahaha nej det förståss det är ju sant. Men när jag stratade upp mitt 50 liters kar så sa dom på djuraffären att det skulle stå igång med pumpen och alla inredning i ca 2 veckor innan jag kunde släppa ner fiskar i karet.
                        Jag tänkte börja med att släppa ner mina 4 Guppysar i karet och sedan fylla på med Corysen jag har och min Botia. Vänta några dagar och sedan gå och köpa några till Corysar och några till Botior, en Ancistrus och några till Guppysar.
                        Hur låter det tycker du??

                        Kommentar

                        • petter hjalmarsson
                          • June 2007
                          • 127

                          #13
                          c.panda har jag och dom är bara för härliga när dom nosar runt i sanden, sötare fisk vet jag inte om jag sett ännu, isåfall är det nog någon annan cory sand är kul för den ändras av invånarna.
                          fantastisk signatur.

                          Kommentar

                          • NattDimma
                            • November 2006
                            • 211

                            #14
                            Ursprungligen postat av petter hjalmarsson
                            c.panda har jag och dom är bara för härliga när dom nosar runt i sanden, sötare fisk vet jag inte om jag sett ännu, isåfall är det nog någon annan cory sand är kul för den ändras av invånarna.
                            Åhh C.Panda är ju så söta,jag tror jag ska ha ett stim på 3 C.Paleatus och 3 C.Panda.

                            Kommentar

                            • petter hjalmarsson
                              • June 2007
                              • 127

                              #15
                              nu är jag inte helt säker på att dom (panda & paleatus) kommer att stimma tillsammans, var kanske inte det du ville heller. utan att dom vill ha corysar som ser ut som dom själva ungefär för att det skall gå.
                              fantastisk signatur.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...