Förslag på allt från fiskar till växter skulle uppskattas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryujin
    • August 2007
    • 4

    Förslag på allt från fiskar till växter skulle uppskattas.

    Är helt ny inom akvarie hobbyn (om man inte räknar tafatta grejer när jag var barn) så är inte helt insatt i allt ännu, läser dock på som en tok
    Har tänkt införskaffa ett akvarie, helst uppemot 1000liter sträcket om plånboken räcker till. Hade tänkt ha väldigt mycke växter, då även en del ytväxter för att få en lite dunklare miljö nere i vattnet, gärna me fina hängande rötter. Va gäller djur så är jag väldigt sugen på räkor, typ Neocaridina denticulata sinensis. I övrigt så vill jag väl ha ett eller två stim me mindre fiskar som ska klara lite sämre ljusförhållanden, helst "levandefödande". Om möjligt en rovfisk också, men antar det är svårt om jag vill behålla räkor och yngel.
    Alla förslag på vad som kan passa ihop samt få akvariet att funka bättre (algätare osv) uppskattas hjärtligt.
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    #2
    Nice med en stor tank! Kolla Blocket.se så kommer nog plånboken att räcka. Har för stor beslutsångest för att ge dig nåt tips på vad du ska i en sån tank!
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      Stort akvarium + små fiskar = Skitsnyggt

      Kanske

      Räkor
      Ciklider
      Tetror mmm

      Kommentar

      • Ryujin
        • August 2007
        • 4

        #4
        Jo rumskompisen vill ha kardinaler, så några tetror blir det nog. Hade nog tänkt nån guppy också, älskar hur dom förökar sig me de små ynglen, alltid nått på gång. Hur klarar de nämnda djuren lite lägre ljusförhållanden? Och vad är era åsikter om en eventuell rovfisk, är det förmycket att begära om man vill att räkor och annat ska kunna föröka sig? (Vill ju inte att dom blir för många, men antar att det är ganska svårt att få till en balans med en predator)

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Predator har du tillräckligt av om du skaffar ett stoooooort stim med kardinaler. Fy vad snyggt det är med 3-400 kardinaler i ett sådant kar du vill ha, och en massa mopanirötter som färgar vattnet lite tefärgat.
          Och givetvis några VF diskus sedan när du blivit varm i kläderna igen!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • matte159
            • March 2007
            • 1147

            #6
            Jag tycker att Discus är ganska tråkiga. De står ju helt still i vattnet, men de har helt underbara färger!
            Jag tycker att Ansjos förslag om 400 Kardinaler låter som en kanon idé, men jag hade asså hellre kört med några mer aktiva ciklider än Discus. Smaken är som baken.
            Vilken ciklid du än väljer så lär nog dina räkor försvinna, eller hur ni som kan saken bättre än jag!? Jag tror nog att även Discus tar räkorna om de får någon chans. Fast å andra sidan, om du har MYCKET växter så klarar de sig nog ändå.

            Det finns massa roliga ciklider från Syd- och Central Amerika och med ett 1000L kar finns det nästan inga gränser. Kolla igenom Artbeskrivningarna och ge några förslag som folk kan säga sin åsikt om och visa dig för- och nackdelarna med just den fisken.
            Som sagt: Tänk innan du skaffar dig en fisk! Gör inte som jag som köpte Röda Juvelciklider och innom en vecka så var mitt kar helt ränsat på alla mindre fiskar!
            Jag har igentligen ingenting att säga om den saken då jag själv ALLTID gör impuls köp!!!

            Lycka till, och oavsett vad jag tycker om Discus så är de en av de mest populära fiskarna innom hobbyn!!!
            /Mathias
            Mvh
            Mathias
            Fotoalbum

            Kommentar

            • 3 guppy
              • February 2007
              • 2068

              #7
              Ursprungligen postat av matte159
              Jag tycker att Discus är ganska tråkiga. De står ju helt still i vattnet, men de har helt underbara färger!
              Jag tycker att Ansjos förslag om 400 Kardinaler låter som en kanon idé, men jag hade asså hellre kört med några mer aktiva ciklider än Discus. Smaken är som baken.
              Vilken ciklid du än väljer så lär nog dina räkor försvinna, eller hur ni som kan saken bättre än jag!? Jag tror nog att även Discus tar räkorna om de får någon chans. Fast å andra sidan, om du har MYCKET växter så klarar de sig nog ändå.

              Det finns massa roliga ciklider från Syd- och Central Amerika och med ett 1000L kar finns det nästan inga gränser. Kolla igenom Artbeskrivningarna och ge några förslag som folk kan säga sin åsikt om och visa dig för- och nackdelarna med just den fisken.
              Som sagt: Tänk innan du skaffar dig en fisk! Gör inte som jag som köpte Röda Juvelciklider och innom en vecka så var mitt kar helt ränsat på alla mindre fiskar!
              Jag har igentligen ingenting att säga om den saken då jag själv ALLTID gör impuls köp!!!

              Lycka till, och oavsett vad jag tycker om Discus så är de en av de mest populära fiskarna innom hobbyn!!!
              /Mathias
              Paletter eller nyckelhål?

              Kommentar

              • Ryujin
                • August 2007
                • 4

                #8
                Är för tillfället på påtvingad semester (sköta djuren på farsans farm medans han å familj e i Frankrike hehe). Ska kika in i Akvarielagret när jag kommer hem igen för lite inspiration och alternativ. Men bäst är helt klart att tänka igenom det hela noga innan jag bestämmer mig för firrar, är en hisklig impulsköpare annars
                Räkorna vill jag absolut ha, så trots att jag ska försöka ha mycke gömställen å växter ska jag nog ta det lite försiktigt me större fiskar. Inte så insatt i ciklider så får ta å kika på lite artbeskrivningar imorrn när jag går upp.
                Tack förrästen för förslag å så Återkommer imorgon.

                Kommentar

                • matlo
                  • May 2007
                  • 295

                  #9
                  Ursprungligen postat av 3 guppy
                  Stort akvarium + små fiskar = Skitsnyggt

                  Kanske

                  Räkor
                  Ciklider
                  Tetror mmm

                  förstår inte vad folk har emot stora fiskar! som t.ex. påfågelciklid, paku etc, paku som blir rätt stora och dom är väldigt roliga fiskar då dom käkar allt från nötter, frukter, pellets, fiskbitar, räkor allt möjligt. Själv så tycker jag att stora är roligare, mer lättskötta och roligare att ha och göra med.
                  Senast redigerad av matlo; 11 August 2007, 14:50.
                  Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                  Kommentar

                  • felix_ragnar
                    • August 2006
                    • 1424

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Predator har du tillräckligt av om du skaffar ett stoooooort stim med kardinaler. Fy vad snyggt det är med 3-400 kardinaler i ett sådant kar du vill ha, och en massa mopanirötter som färgar vattnet lite tefärgat.
                    Och givetvis några VF diskus sedan när du blivit varm i kläderna igen!
                    Håller med Ansjo Kardinaler och diskus fast lite rödmunstetror och nån dvärgciklid skulle inte häller skadda att lägga i burken

                    Lycka till!
                    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av felix_ragnar
                      Håller med Ansjo Kardinaler och diskus fast lite rödmunstetror och nån dvärgciklid skulle inte häller skadda att lägga i burken
                      Har du sett mitt kar eller? Åsså en massa malar!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • felix_ragnar
                        • August 2006
                        • 1424

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Har du sett mitt kar eller? Åsså en massa malar!
                        Nepp
                        Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                        Kommentar

                        • felix_ragnar
                          • August 2006
                          • 1424

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Har du sett mitt kar eller? Åsså en massa malar!
                          Men nu har jag riktigt läcker 960 litarn. De andra är ju coskå riktigt läckra. Får nästan lite ångest nu när man sitter här med ett 250,70,70 och en 54 litare och man inte kan få in ett till heehe
                          Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                          Kommentar

                          • Uddaveka
                            • June 2007
                            • 431

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ryujin
                            Är för tillfället på påtvingad semester (sköta djuren på farsans farm medans han å familj e i Frankrike hehe). Ska kika in i Akvarielagret när jag kommer hem igen för lite inspiration och alternativ. Men bäst är helt klart att tänka igenom det hela noga innan jag bestämmer mig för firrar, är en hisklig impulsköpare annars
                            Räkorna vill jag absolut ha, så trots att jag ska försöka ha mycke gömställen å växter ska jag nog ta det lite försiktigt me större fiskar. Inte så insatt i ciklider så får ta å kika på lite artbeskrivningar imorrn när jag går upp.
                            Tack förrästen för förslag å så Återkommer imorgon.
                            Ok ha det bra!

                            FResten finns det en rovfisk jag bara ÄLSKAR nämligen Altum Scalare men då är ju dina mindre fiskar i fara(. annars är dom väldigt snygga. titta lite på artbeskrivningarna vet ja!
                            ~Love animals~
                            Kramar Sofia
                            160l, 100l, 54l, 40l

                            Kommentar

                            • Ryujin
                              • August 2007
                              • 4

                              #15
                              lol, självklart så pajade internet för mig där ute på landet så inte ens hunnit kolla ciklider än, men nu är jag iaf äntligen hemma så jag kan kolla lite igen
                              Personligen tycker jag småfiskar är roligare än stora (med vissa undantag såklart). Men hursomhellst är räkorna det jag är mest sugen på, så får nog bli mest småfirrar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...