Massor med nybörjarfrågor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    Massor med nybörjarfrågor!

    Har precis skaffat akvarium (110 l) och har ett antal mer eller mindre viktiga frågor. Svara gärna, även om du inte vill svara på alla frågor!

    1. En neontetra verkar ha försvunnit (hade 10). Vad kan ha hänt? Jag har inte sett den dö. Kan den har försvunnit in vid filter/pump (lyfte på locket och såg inget) eller har den dött och blivit uppäten under natten? Borde man inte se typ ett skelett någonstans då...?

    2. När jag matar fiskarna blir de jätteglada, guppysen framför allt. Men det verkar som att fiskarna ratar en hel del av matflingorna. Är det så att de siktar in sig på de godaste färgerna först, för att äta de tråkiga röda sist när det inte finns annat (när de ligger på botten, alltså), eller har jag bara ett extraordinärt tråkigt foder, som bör bytas?

    3. Jag har en algätare (Ancistrus tror jag den heter) och två små pansarmalar. I butiken sade försäljaren att jag kunde mata dem med en varsin tablett två gånger i veckan. Alltså sex tabletter i veckan. På burken däremot står att man kan ge dem flera tabletter om dagen. Vad är rätt?

    4. Hur märker man att man ger för mycket eller för lite mat? Det sägs ju att man inte ska ge mer än de hinner äta upp på någon minut eller två. Fast det låter ju så vanskligt - det är ju stor skillnad på hur mycket de äter på en minut jämfört med två minuter... Finns det andra sätt att se att man ger rätt mängd?

    5. Hur lång tid efter att man köpt guppy kan man förvänta sig yngel? De verkade ju börja leka med en gång...

    6. Ska man låta ynglena bli fiskmat (låter grymt...) eller bör man hellre ta bort dem om man inte vill behålla dem (inte snällt det heller...)?

    7. Döda fiskar - lär ju hända även den bästa... - är det farligt om de blir uppätna av sina akvariekompisar? Tänker på min neontetra, som verkar ha blivit fiskmat...

    8. På något ställe läste jag att man inte bör byta ut det vita filtret, utan bara skölja ur det (i varje fall i början, för att inte störa balansen i akvariet). Stämmer det?

    9. Hur mycket växter kan man ha? Jag vet att jag har ett bra antal (6 st), men skulle inte ha något emot en liten djungel... :-). Vill inte orsaka några problem, så jag köper inte fler om det inte finns fler fördelar än att det är fint!

    10. Hur bibehåller man temperaturen när det är så varmt ute, så tempen i akvariet stiger? Jag har plockat bort foderluckorna och lagt ett finmaskigt nät för, så inte fiskarna kan hoppa ur. När det var som värst och tempen höjdes två grader, så blåste jag med fläkt över akvariet, så värmen från lysrören skulle försvinna. verkade fungera bra, men det kanske var en dålig metod? Det kanske blir för kallt vid ytan (fast jag tror inte det)?

    Ja... det var väl allt för stunden. Lär dyka upp fler frågor senare! Tacksam för alla svar!
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    1. Det kan säkert ha hänt som du säger att den har dött och sedan blivit uppäten.
    2. Det som du säger händer när du matar dina fiskar har även hänt för mig att de tar en "viss" färg först men ibland är det även så att en fisk tar in en flinga och sedan spottar ut den då är det sällan att någon annan fisk äter upp den istället.
    3. Jag har inget direkt svar på den frågan men jag vill bara tillägga att dina corydoras är stimmfiskar och gärna vill vara ett större antal ca 5 st kanske.
    4. Man brukar säga att det är svårare att svälta ihjäl fiskar än att mata ihjäl dem. Så matar du lite för lite så är det inget jätte alvarligt.
    5.Det beror på när dem leker och om dem leker. Själv har jag ingen direkt erfarenhet av guppys men för svärdbärare tar det några veckor och båda arterna är ju trots allt levande födare.
    6.Inte för att jag tror att det är direkt någon av dina fiskar som kommer äta upp dem men bara du har rikligt med gömställen i form av rötter och växter och dylikt så kommer de nog klara sig, så du behöver nog inte flytta dem.
    7. Farligt vet jag inte men jag brukar ta upp den döda fisken om jag nu hittar någon.
    8. Vita filtret? Vad är det för pump du har är det en juwel pump så ska du byta vitfiltermassa varje gång om det är en tunn massa som är överst i behållaren.
    9.Du kan nog ha en del växter till det är bara att hitta en bra balans mellan fiskarna och växterna.Tänk på ju mer växter desto mer CO2 behövs.
    10. Jab brukar sänka doppvärmaren några grader undervad jag vill ha värmen på men det är bara att sänka och kolla temperaturen lite senare och hålla på så tills man har den temperaturen man vill ha.

    Lycka till!
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      1. Den har antagligen dött och det tar inte lång tid innan den blir uppäten. Skelettet ser du inte då det går sönder och försvinner lika fort.

      2. Visst kan det vara färg och smak som avgör vilka de tar först, men det mesta blir ändå uppätet förr eller senare. Du bör inte mata mer än att det blir uppätet inom någon minut. En varierad kost är det bästa, och varva dina flingor med fryst foder såsom mygglarver och artemia och kanske även lite algtabletter.

      3. Du bör först och främst ha fler än 2 pansarmalar då de är gruppfiskar och gillar att vara flera, minst 5-6 st. Med så få fiskar som äter dessa tabletter så är det ganska lagom med den rekomenderade dosen av tabletter.

      4. Jag brukar inte ge mer än vad de äter på någon minut, men det är något som du kommer att lära dig se hur mycket du ska ge.

      5. Är de inte redan befruktade i affären så kommer det yngel efter ca en månad, och så håller det på sedan....

      6. Låt dem gå kvar i karet, då kommer de starkaste att överleva och de yngel som blir uppätna går tillbaka i livscykeln.

      7. Nej, det är inte farligt men är fisken stor och du ser att den är dödså är det bästa att håva upp den.

      8. Japp.

      9. En liten tumregel du kan ha är en kruka till 10 liter vatten. Köper du krukor med växter så bör du ta bort både krukan och isoleringen de är planterade i så rötterna kommer fria innan du planterar dem.

      10. Det låter som en bra idé du gjorde, och ökar du ytcirkulationen med så kommer vattnet att kylas med. Det finns en mängd trådar startade oom just detta problemet, men som i ditt fall 2 grader är ingen större fara.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • guppymatte =-)
        • August 2007
        • 52

        #4
        Oj, bra med svaren! Fick veta lite mer på köpet, som att plocka bort isoleringen till växterna - det har jag inte gjort... *skäms*. Eller att man ska tillsätta (?) CO2 (om det behövs). Och att pansarmalarna borde vara fler (det sade han inte i affären - det var han som rekommenderade två...). Nåja, fiskarna verkar pigga och glada (peppar, peppar...) och jag kan sitta långa stunder och bara titta på dem... Inte ens katten är lika road som jag!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Och välkommen hit förresten!
          Vänta bara tills katten vet vad den ser på, så kommer du inte att sitta ensam och titta!
          Har du inga svåra växter så behöver du inte köra med co2, utan det är lite "överkurs" när du blivit varm i kladerna, men lite gödning till växterna är aldrig fel. Du kan läsa om det här: www.pmdd.se
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Sara1111
            • April 2007
            • 202

            #6
            Välkommen till akvaristikens underbara värld. Började själv i våras men är redan fast så det skriker om det och håller som bäst på att planera nästa kar Du har redan fått massa bra svar så jag ska inte lägga mig i där, men jag kan inte låta bli att kommentera dina fiskars val av flingor. Hos mig är det nämligen de röda som går åt först Antar att fiskar också har olika smak.
            Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej & välkommen hit!

              Du kommer att precis som alla vi andra snart ha flera kar
              Ansjo e hyvens bra att få svar ifrån så jag lägger mig inte heller i.

              Ville bara tillägga att en Guppy kan få flera kullar fast dom bara parat sig en gång. Honan liksom lagrar enkelt förklarat. Så räkna med bebisar du!

              En annan grej som jag vill säga e att du valde en mkt bra storlek på nybörjarkar. De flesta börjar med ett litet som e mkt svårare! Klokt val alltså!

              Lyssna med ett ½ öra på vad dom säger i butiken, dom e bvara ute efter att sälja, tyvärr. Läs istället på här på artbeskrivningarna innan du går & handlar fiskar nästa gång. Då vet du vilka som passar ihop & vad du vill ha & om dom e stimfisk eller ej.

              Lycka till!

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                jag har bara en sak att anmärka på, på fråga 2 angående matningen. många nybörjare matar alldeles för mycket och för ofta, vilket kan leda till att man får problem med att halten av ämnet nitrit stiger i vattnet, vilket kan göra att fiskarna dör.

                mata bara så mycket att det äts upp direkt! inget får falla till botten. du kan gott mata bara varannan dag. det är bättre med LITE mat åt gången än mycket mat en gång.

                ocn när det gäller fråga 9 om hur mycket växter du kan ha: jag tycker mycket växter är fint, en djungel borde alla ha! det kan dock kräva att man lägger till extra näringsämnen i vattnet, för att få alla växterna att trivas (växtgödning alltså). den gödningen som flest personer använder heter ju PMDD och består av några olika sorters pulver som man köper, och sen blandar ut med vanligt vatten i olika flaskor.

                sen lägger man till lite av den blandningen varje gång man gör ett delvattenbyte. det är lagom att göra ett delvattenbyte på 20-30% en gång i veckan och då lägga till lite av den PMDD-blandningen. ett tips alltså om du vill ha mycket växter, och vill att dom ska växa och trivas
                / Ebba

                Kommentar

                Arbetssätt...