Mollys och yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishey
    • June 2007
    • 30

    Mollys och yngel?

    Hej, jag skaffade mitt första akvarie för 1 ½ månad sen, då köpte jag två slöjsjärtar(4 cm) förra veckan köpte jag fyra nya fiskar till mitt 40 liters akvarie, 2 ballong mollys(3cm) och 2 purpurhuvudsbarb(3cm),

    Den ena vita mollyn jagar ofta runt den andra svarta(lite tjockare) mollyn, så den svarta får gömma sig hela tiden, Vet någon hur man ser skillnad på hane och hona när det gäller ballong molly, och ska jag köpa fler honor till "hanen"..

    Jätte glad om ni svarar
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Hej.

    Först kommer det lite bannor... 40 l e alldeles för litet för alla de fiskar du har. Inte en enda av de sorter du har trivs i ett sånt litet. Sök på infosidorna här om just dina fiskar så ser du vilket som e rekommenderat, strl på karet, vilka andra sorter de passar bra med & temp på karet, det har du inte heller lyckats riktigt med. Håll dessutom koll på vattenkvalitén. Bättre att satsa på räkor & ev nån Endlers variant till den storleken på kar. Eller som yngelkar.

    Över till frågan, hanen har ett gonopodium som e "spetsig" under magen, en snopp helt enkelt. Det har inte honan. Beteendet kan bero på olika saker, kanske e det lek, kanske e det att dom inte trivs för att karet e alldeles för litet.

    Ett tips e att läsa på om dom sorter du gillar INNAN du köper dom så vet du om dom passar ihop, vilken storlek på kar dom kräver osv. Det finns här på zoppet, mkt bra info vill jag tillägga.

    Lycka till med din nya hobby!

    Mvh Eva

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      hej.

      Jag själv har skaffat mig ett någorlunda lika stort akvarium som du har, och i butiken sa dom att jag kunde ha max 25 fiskar, beroende på vad man hade för art.
      Men att sljöjstjärtar INTE är blandfisk, utan dom är kallvattens "varelser".
      Hos henne jag köpte mitt akvarium, sa att ska man ha guldfiskar/slöjstjärtar så ska man hellre skaffa några sånna än att bara ha 1 och sedan blanda med andra arter då de inte är kallvattensfiskar.

      Apropå mollys så ser man skillnad på mina väldigt bra, honan har spetsigare stjärtfena, och hanen inte lika spetsig, då den är lite mer trubbig, och sedan ser man vid slutet av magen, om det är en hane eller hona.

      Lycka till

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Slöjstjärtar har gärna varmare än guldfiskar som är tåligare.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • fishey
          • June 2007
          • 30

          #5
          tack för svaren, i djuraffären säger de att man kan ha fler fiskar än jag har nu och att det inte är några problem med ett sånt litet kar, jag frågade även om slöjstjärtar+purpur..barb+ballong molly var nån bra kombination i ett akvarium och de sa bara att alla var fredliga fiskar och att man kan ha i stort sett de flesta fiskarter tillsammans, men de säger så mycket bara för att få sålt och tänker inte på fisken i förstahand..

          Med Vänliga Hälsningar Fisheey

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            #6
            Det har du alldeles rätt i, dom vill bara ha sålt. En kompis till mig var intresserad av en ormhuvudsfisk, hon berättade i butiken vilken storlek på karet, 400 l & vilka fiskar hon hade i. I princip bara ungfödare, men det gick så bra så, sa dom. Inga problem. Hon köpte fisken för 700 kr, efter 2 dagar hade hon bara den & en 20 cm Gibbi kvar... Så som sagt, lita aldrig på dom! Läs först på här i stället så vet du vilka du kan ha. Man kan säga lite generellt att man har 1 cm fisk per l vatten så kan du ju räkna själv. Givetvis räknar man då den vuxna fiskens cm.

            Lycka till!

            Mvh Eva

            Kommentar

            • Uddaveka
              • June 2007
              • 431

              #7
              där jag köper fiskar är det rätt bra. Jag köpte tex 4 marmor gurami till mitt 100l men dom gick inte ihop med dom andra fiskarna. Vi fick lämna tillbaka dom. Och så har jag siamesiska algätare i samma akvarium och dom bör igentligen ha lite större akvarium. men i affären sa dom att jag kunde köpa fiskarna och sedan när dom blev för stora kunde jag komma tillbaka och byta dom mot mindre. då kan ju någon med större akvarium köpa dom i stället.

              Så sök upp en annan akvarieaffär/djuraffär! Någon som är bra. Det märker du om du frågar om ditt akvarium och dina fiskar.
              ~Love animals~
              Kramar Sofia
              160l, 100l, 54l, 40l

              Kommentar

              Arbetssätt...