Hur många guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StomP
    • July 2007
    • 7

    Hur många guppy?

    Jag har precis startat igång ett 167 liters akvarium. Som första fisk så hade jag tänkt ta guppy och jag undrar hur många jag kan börja med?

    Sen undrar jag även lite om hur "kvoten" hanar och honor bör vara? Vissa säger 3 honor på en hane, andra tycker att 1:1 går bra..

    Tacksam för svar..
  • pingvin93
    • July 2007
    • 67

    #2
    3 honor 1 hane är bra, eller 6 honor och 2 hanar issånafall.
    om du har 1-1 så vore de det lite jobbigt för honan.
    kom ihåg att de förökar sig jättesnabbt! så köp inte 20 honor 8 hanar =)
    lycka till!
    ER IC

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Jag skulle starta med 1+3, sen vänta en månad och köpa 1+3 till, sen vänta en månad och komplettera med annan fisk tex pansarmalar och andra malar.

      Kommentar

      • StomP
        • July 2007
        • 7

        #4
        Ok, tack för svaren.

        Ska in till zoobutiken idag och fynda lite så får vi se vad det blir.. men helt klart är att det blir kvoten 1:3.. synd med tanke på att hanarna är finare..

        Kommentar

        • EvaPeva
          • May 2007
          • 765

          #5
          Hej. Tänk bara på att inte överhandla med fisk. Man ska börja med några, sen låta det gå några veckor innnan nästa & hålla på så tills du e nöjd med fiskbeståndet i karet, Går det för snabbt e risken stor att du förlorar flera eller till & med alla fiskar pga nitrit.

          Välkommen till zoopet förresten, det var ett klokt val! Här lär man sig mkt & alla frågor e välkomna. Ett tips e att gå in på deras infosidor & söka på dom fiskar du e intresserad av så vet du ifall dom passar ihop. Ytterligare ett råd e att inte lyssna för mkt på personalen i butiken, dom e endast ute efter att sälja!

          Välkommen oxå till akvaristhobbyn! Den e starkt beroendeframkallande & helt plötsligt har man flera kar i olika storlekar :-)


          Lycka till!!!

          Mvh Eva

          Kommentar

          • StomP
            • July 2007
            • 7

            #6
            Hej och tack,

            Jag tar det väldigt lugnt med att fylla på med fisk i karet. Det får ta den tid det tar.. Det finns så mycket bra information på denna hemsida så ett bättre verktyg för att lyckas med akvariet får man leta efter.

            Jag har framförallt tänkt ha guppy och gurami i akvariet och såvitt jag förstår så ska dom passa bra ihop. Även någon fin mal typ Corydoras (mosaik) och någon algätare..

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej igen :-)

              Gurami e mkt vackra fiskar. Tänk på att dom vill ha minimalt vattenflöde på pumpen så ska nog allt gå bra. & att ha mkt växter i karet!

              Du har helt rätt om zoopet, jag lär mig nya saker varje dag :-)

              Corysar e stimfiskar, minst 6 st ska du ha, dom e oxå mkt fina, jag tycker dom e jätteroliga att sitta & titta på. Dom finns i en massa olika utföranden, bara att se ut vilka som du gillar bäst. Själv tycker jag bäst om Schwartsi.
              Som algätare e ju Ancistrus en bra kandidat.

              Återigen, lycka till & bara fråga på! :-)

              Mvh Eva

              Kommentar

              • StomP
                • July 2007
                • 7

                #8
                Tack för alla fina tips..

                När det gäller corysar så har jag siktat in mig på Harald Schultz´s pansarmal, mosaik-corydoras.. jag tror att dom kommer göra sig bra mot mitt svarta grus..

                Jag har en Ancistrus i ett annat akvarium som jag har tänkt flytta på så fort vattnet börjar bli ok..

                Bra tips om vattenflödet.. det hade jag ingen aning om.. av vilken anledning vill dom ha lågt vattenflöde?

                Mvh
                /StoMP

                Kommentar

                • EvaPeva
                  • May 2007
                  • 765

                  #9
                  Hej igen.

                  E inte proffs på Gurami men det jag vet e att dom e lugna fiskar som trivs med andra lugna arter & så vill dom ha minimalt vattenflöde & mkt växter. Dom bygger skumbo i växter nära ytan. Kolla på artbeskrivningen här på zoopet så får du veta mera.



                  Mvh Eva

                  Kommentar

                  Arbetssätt...