Hur verkar detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pansi
    • August 2007
    • 13

    Hur verkar detta?

    Har inte intresserat mej för fiskar speciellt länge, men nu har jag fått två
    slöjstjärtar på halsen. Har haft dom i ett par månader, de växer och mår så bra de kan i sitt alldeles för lilla akvarium.
    Har läst på och försökt lära mej om hur man sköter dessa vackra djur på bästa sätt, och undrar några saker.

    Har skaffat ett 220 liters akvarium, och har som sagt två små slöjstjärtar. Antar att de kan leva hyfsat väl i detta kar, stämmer det?

    Vad kan man mer ha för djur i akvariet? En mal kanske? Någon annan fisksort? Eller blir det trångt då?

    Måste man ha växtnäring? Vilken sort är bra?

    När man startar upp, ska man då fixa iordning sand, vatten, växter, "pynt" och sen vänta med att ta i fiskarna? Hur länge väntar man? Kan jag introducera båda på samma gång?

    Beter man sig likadant som när man får fisk från affären, alltså lägger ner påse, vänjer vid vattnet och sen släpper i ?

    Något annat vanligt nybörjarfel ni kan varna mej för?

    Mycket tacksam för hjälp!
  • Opus
    • January 2006
    • 1014

    #2
    220l blir bra, visst kan du ha flera fiskar i ett så stort akvarium, men tänk på att inte köpa för små fiskar, slöjstjärtar är glupska. Du behöver inte ha växtnäring.
    När du startar upp, kör i gång det hela utan fisk, vänta med att ha i dem i en 5 - 7 dagar om du vill så finns det bakterier man kan köpa i fiskaffären för att underlätta starten, Jag har aldrig användt det, men...
    När du ska ha i ny fisk bör du 'koppa' in dem, lägg påsen i akvarievattnet och sedan häller du i en kopp vatten med en 20 min mellanrum och repeterar detta ett par gånger. På så sätt blir tempraturen på vattnet i påsen den samma som i akvariet och de nya fiskarna blir vana med vattnet i ditt akvarium. Du ska helst inte hälla vattnet i påsen i ditt akvarium.

    Nybörjarfel som jag har märkt att folk gör är att man köper för litet akvarium och slänger i för mycket fisk, samt inte läser på. Det finns hur mycket information som helst, både här på zoopet och på andra ställen på nätet, för att inte glömma alla böcker som är skrivna om ämnet.

    Lycka till!
    Vescere bracis meis!

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Eftersom du redan har ett akvarium med filter så kan du inreda ditt ny akvarium och flytta med filtret och fiskarna från det gamla så fort vattnet klarnat upp. Köp inte nya fiskar på en månad dock.

      Kommentar

      Arbetssätt...