För många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishking
    • August 2007
    • 80

    För många fiskar?

    Jag har ett 160 liter akvarium. Sen har jag 3 dvärggurami;2 honor 1 hane. 5 guldbarber. 6 Kardinaltetror. 1 Mal vet inte vilken sort men är kanske 3 cm. blir 13 sa dom. 6 platy. 4 blackmolly 3 guppy 8 zebrafiskar. Är det på tok för många? dom på affären sa att det gick perfekt
    Hare bra!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om man säger som så, att du bör nog inte köpa fler fiskar, så förstår du nog var gränsen går.
    På tok för många vet jag inte, men ett ganska högt fiskbestånd har du i karet iaf.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • fishking
      • August 2007
      • 80

      #3
      Okej. Men ena guppyhonan är smällfet. Kan den vara gravid åker upp och ner vid framrutan. Sen har jag 1 blå dvärggurami hona och 2 gula 1 hane och 1 hona. Kommer den gula hanen bara gilla den gula honan?
      Hare bra!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av fishking
        Jag har ett 160 liter akvarium. Sen har jag 3 dvärggurami;2 honor 1 hane. 5 guldbarber. 6 Kardinaltetror. 1 Mal vet inte vilken sort men är kanske 3 cm. blir 13 sa dom. 6 platy. 4 blackmolly 3 guppy 8 zebrafiskar. Är det på tok för många? dom på affären sa att det gick perfekt
        De på affären vill gärna sälja...

        Jag hoppas akvariet inte är nystartat iaf.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av fishking
          Okej. Men ena guppyhonan är smällfet. Kan den vara gravid åker upp och ner vid framrutan. Sen har jag 1 blå dvärggurami hona och 2 gula 1 hane och 1 hona. Kommer den gula hanen bara gilla den gula honan?
          Är honan tjock så kommer hon snart att släppa yngel. Sedan tar det ca en månad till det är dags igen.
          Din dvärggurami kommer inte bara att gilla den gula honan, utan tar den som är redo för lek om han har byggt skumbo. Risken finns även att det blir ett par och de tillsammans mobbar ut den överblivna honan, så håll en liten extra koll på det.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • fishking
            • August 2007
            • 80

            #6
            JA det är nystartat!?

            Om det blir så med guramina kan man köpa en till hane och hoppas att dom också ska bilda par?
            Hare bra!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Det första du ska göra är att gå till zoobutiken och köpa ett nitrittest, och isf helst ett dropptest.
              Risken att stoppa i så mycket fisk i ett nystartat kar är att du kan få nitrit och om du har otur kommer det att dö fisk för dig om du inte har koll på det.

              Mata sparsamt nu i början och håll koll på dina vattenvärden så ska det nog förhoppningsvis gå bra.

              Skulle det vara på det viset med din dvärggurami så är det bättre att lämna bort den honan som är utanför än att köpa en hanne till.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av fishking
                JA det är nystartat!?
                HJÄLP Och de på affären sa att det gick perfekt?? J*vla idioter Ursäkta språket, men de har praktiskt taget skrivit under dödsdomen för dina fiskar

                I ett nystartat akvarium finns inte den bakteriefloran som behövs för att bryta ner ammoniak och nitrit (även om man tillsätter bakteriekultur brukar det ta ca en månad innan bakterierna hunnit föröka sig tillräckligt och etablera sig i filtret). Dessa ämnen är dödligt giftiga för fiskarna och i ett 160 liters med så många fiskar är risken överhängande att nivåerna når väldigt höga koncentrationer.

                Finns det inget annat akvarium dit du kan flytta några av fiskarna nu under de 5 första veckorna?

                Det finns saker du kan göra för att försöka rädda fiskarna. Till att börja med mata väldigt sparsamt (inte ens varje dag). Och så måste du skaffa ett nitrittest och hålla stenkoll på vattnet varje dag under 1 månad eller 5 veckor. Skulle nitrithalten överstiga 0.2 mg/l måste du börja göra upprepade vattenbyten (kanske flera gånger dagligen) tills nivåerna börjar sjunka igen.

                Sera har en produkt som tar bort nitrit från vattnet. Toxivec heter den. Jag har aldrig testat den men har hört att den ska funka. Sen måste du ju tillsätta bakteriekultur (överdosera gärna).

                När man startar upp ett akvarium ska man göra det med ytterst få fiskar under tiden akvariet körs in. Och bara sen ska man successivt börja utöka antalet invånare med några veckors mellanrum.

                Hoppas verkligen dina fiskar klarar sig!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • fishking
                  • August 2007
                  • 80

                  #9
                  Iallafall så har 2 guppyn dött! vad less jag blir . jag har 2 små akvarier 20 liter som har en guldfisk i sig i varje.
                  Hare bra!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det var tråkigt att höra, men då vet du antagligen orsaken.
                    Då kommer det lite mer bannor nu, för 20 liters akvarium är ganska mycket för litet för guldfiskar. Det kan gå temporärt en kort tid, men ingenting som guldfiskar ska växa upp i.
                    Men du får se det så här, att alla är nybörjare någon gång och du lär dig mer och mer allt eftersom.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • fishking
                      • August 2007
                      • 80

                      #11
                      1 guppy har dött hanen inte 2
                      Hare bra!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Hmm, guldfiskarna borde ha minst 250-300 liter. Dessutom är de stimfiskar och ska inte hållas ensamma.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • fishey
                          • June 2007
                          • 30

                          #13
                          Hej Allihopa, Jag Har Två Små Slöjsjärtar( 4 Cm), Två Ballongmollys(3 Cm) Och Två Purpurhuvudsbarber(3 Cm) I Mitt 40 L Akvarie, Det Verkar Gå Hur Bra Som Helst..vad Tycker Ni? är Det Förmånga Fiskar I Ett Akvarie?

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av fishey
                            Hej Allihopa, Jag Har Två Små Slöjsjärtar( 4 Cm), Två Ballongmollys(3 Cm) Och Två Purpurhuvudsbarber(3 Cm) I Mitt 40 L Akvarie, Det Verkar Gå Hur Bra Som Helst..vad Tycker Ni? är Det Förmånga Fiskar I Ett Akvarie?
                            Vad menar du med att det verkar bra? Att fiskarna inte har dött? Att man överlever behöver inte nödvändigtvis innebära att man trivs med livet.

                            Rekommenderade minimimått för de arter du har (sår på zoopets infosidor):

                            - Slöjstjärt bör ha minst 120 liter (dessutom trivs de i något kallare vatten än de flesta fiskar)

                            - Molly bör ha minst 70 liter (och varmare vatten än slöjstjärtarna)

                            - Purpurhuvudsbarber bör ha minst 100 liter och dessutom är de stimfiskar och bör vara minst 5 stycken
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...