byta vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiffi&jesper
    • August 2007
    • 32

    byta vatten

    har ett 88 liters arkvarium. hur ofta bör man byta ut allt vattnet? hur är enklaste sättet att hålla det rent?
    vi älskar våra fiskar ... och katter
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    http://www.zoopet.com/index.php?opti...440&Itemid=214
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • liindaa
      • January 2005
      • 205

      #3
      ca 25% varje vecka. Men det beror ju även på hur mkt fisk och växter ni har.

      Kommentar

      • Ajdin
        • August 2007
        • 37

        #4
        Ursprungligen postat av fiffi&jesper
        har ett 88 liters arkvarium. hur ofta bör man byta ut allt vattnet? hur är enklaste sättet att hålla det rent?
        Beskirv akvariumet, hur många fiskar, vilken sorts fiskar, växter?
        Så kan jag/vi ge dig/er ett vettigt svar
        Tidigare känd som: Platy5

        Kommentar

        • fiffi&jesper
          • August 2007
          • 32

          #5
          vi har än så länge inte många fiskar. vi har 2 pansarmalar, 2 svärdbärare, 10 drottningsrasboras och 1 dvärg gurami. har tre växter.. amazon växt? nån växt som kan blomma och så gräs av nåt slag.. hehe
          vi älskar våra fiskar ... och katter

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Det är bra att få in en vana att byta 25% av vattnet en gång i veckan. Tillsätt gärna lite vattenberedningsmedel (Aquasafe eller Aquatan) i det nya kranvattnet ni häller i. Detta är särskilt viktigt om ni bor i en kommun som har mycket klor eller andra ämnen i vattnet.

            Allt vatten på en gång behöver man aldrig byta! Det är inte bra för fiskarna, dom vill ha ett vatten som har en bra bakteriesammansättning. Byter man allt vatten på en gång dödar man många nyttiga bakerier och det finns då stor risk för att akvariet ska få höga halter av nitrit.

            Nyttiga bakterier hjälper till att omvandla nitrit till nitrat. De nyttiga bakterierna bildas efter ett tag av "skiten" i vattnet. Gör inte heller rent filtret förrän det är helt igensatt av smuts. Då tar du ut filter-delen och kramar ur den lite i en hink med gammalt akvarievatten så den värsta skiten försvinner.

            På så sätt spar man alla nyttobakterier som sitter i filtret och finns i sanden, dessa hjälper till att bryta ner all skit

            Dessa saker kanske du visste redan, men jag tänkte att det är bra att repetera det för många gör rent akvariet alldeles för mycket, och får en obalans med sjuka eller döende fiskar som följd.

            Lycka till!
            / Ebba

            Kommentar

            • Ajdin
              • August 2007
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              Det är bra att få in en vana att byta 25% av vattnet en gång i veckan. Tillsätt gärna lite vattenberedningsmedel (Aquasafe eller Aquatan) i det nya kranvattnet ni häller i. Detta är särskilt viktigt om ni bor i en kommun som har mycket klor eller andra ämnen i vattnet.

              Allt vatten på en gång behöver man aldrig byta! Det är inte bra för fiskarna, dom vill ha ett vatten som har en bra bakteriesammansättning. Byter man allt vatten på en gång dödar man många nyttiga bakerier och det finns då stor risk för att akvariet ska få höga halter av nitrit.

              Nyttiga bakterier hjälper till att omvandla nitrit till nitrat. De nyttiga bakterierna bildas efter ett tag av "skiten" i vattnet. Gör inte heller rent filtret förrän det är helt igensatt av smuts. Då tar du ut filter-delen och kramar ur den lite i en hink med gammalt akvarievatten så den värsta skiten försvinner.

              På så sätt spar man alla nyttobakterier som sitter i filtret och finns i sanden, dessa hjälper till att bryta ner all skit

              Dessa saker kanske du visste redan, men jag tänkte att det är bra att repetera det för många gör rent akvariet alldeles för mycket, och får en obalans med sjuka eller döende fiskar som följd.

              Lycka till!
              Mkt bra toccata. Hehe men det är bra och veta, eftersom konsekvenserna är jobbiga och dyra !
              Orka skriva allt varje gång bara
              Tidigare känd som: Platy5

              Kommentar

              • Wilda
                • August 2007
                • 342

                #8
                Ursprungligen postat av toccata
                Det är bra att få in en vana att byta 25% av vattnet en gång i veckan. Tillsätt gärna lite vattenberedningsmedel (Aquasafe eller Aquatan) i det nya kranvattnet ni häller i. Detta är särskilt viktigt om ni bor i en kommun som har mycket klor eller andra ämnen i vattnet.

                Allt vatten på en gång behöver man aldrig byta! Det är inte bra för fiskarna, dom vill ha ett vatten som har en bra bakteriesammansättning. Byter man allt vatten på en gång dödar man många nyttiga bakerier och det finns då stor risk för att akvariet ska få höga halter av nitrit.

                Nyttiga bakterier hjälper till att omvandla nitrit till nitrat. De nyttiga bakterierna bildas efter ett tag av "skiten" i vattnet. Gör inte heller rent filtret förrän det är helt igensatt av smuts. Då tar du ut filter-delen och kramar ur den lite i en hink med gammalt akvarievatten så den värsta skiten försvinner.

                På så sätt spar man alla nyttobakterier som sitter i filtret och finns i sanden, dessa hjälper till att bryta ner all skit

                Dessa saker kanske du visste redan, men jag tänkte att det är bra att repetera det för många gör rent akvariet alldeles för mycket, och får en obalans med sjuka eller döende fiskar som följd.

                Lycka till!
                Hej
                Har just hittat hit och läst en del på era sidor, allt är
                jätte intressant satt nästan hela natten igår och läste
                igenom forumet. Jag har lärt mkt jätte mkt

                Jag undrar varför man behöver byta vatten så ofta även på större
                akvarium, när jag var "liten " fick jag lära mig att man bytte ofta
                vatten på små akvarium och då menar jag 20 - 100 L.
                Man skulle oxå vara rädd att ta inte ta för mkt kranvatten.
                Här läser jag att ni även byter ca 25 % på dem större akvarium,
                från 100 - uppåt.
                Min fråga är varför byter man vatten så ofta även på större akvarium.
                Mvh Wiilda
                190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Hej Wilda och välkommen hit! Ja man lär sig mycket här

                  Att byta 25% av vattnet innebär ju inte nödvändigtvis att man då ger fiskarna nytt BÄTTRE vatten, för som jag tidigare skrev så är det ju i "moget" vatten med en bra bakterieflora som fiskarna trivs.

                  Men man brukar ändå få in en vana att byta 20-30% av vattnet varje vecka. Detta är för att det oftast är en viss skillnad i kranvattnets pH-värde och pH-värdet i akvariet. Byter man lite vatten relativt ofta undviker man att fiskarna får en pH-chock. Väntar man, låt säga, 6 månader med att byta något vatten så kan fiskarna få en chock av det nya vattnet. Så har iallafall jag förstått det hela.

                  För nybörjare är detta också bra därför att många lyckas få märkbara halter av nitrit i akvariet i början. De kanske matar för mycket eller har för många fiskar. Då försvinner lite av nitriten när man byter vatten. På samma sätt försvinner lite av nitrat (näringsämne för bl.a. växter) när man byter vatten.

                  Men det finns undantag. Vissa akvarier har en så bra balans (mycket växter som mår väldigt bra) att de helt sköter sig själva. Men som relativ nybörjare som inte satsar på att ha ett växtakvarium så är det bättre att få in en vana att byta lite vatten i veckan.

                  Själv byter jag bara 10% i veckan. Detta beror på att mitt kranvatten i Växjö inte är bra alls, och fiskarna mår sämre när jag byter vatten. Men jag vill ändå byta litegrann, för att undvika en framtida chock.

                  Hoppas det klarnade!
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Wilda
                    • August 2007
                    • 342

                    #10
                    Ursprungligen postat av toccata
                    Hej Wilda och välkommen hit! Ja man lär sig mycket här

                    Att byta 25% av vattnet innebär ju inte nödvändigtvis att man då ger fiskarna nytt BÄTTRE vatten, för som jag tidigare skrev så är det ju i "moget" vatten med en bra bakterieflora som fiskarna trivs.

                    Men man brukar ändå få in en vana att byta 20-30% av vattnet varje vecka. Detta är för att det oftast är en viss skillnad i kranvattnets pH-värde och pH-värdet i akvariet. Byter man lite vatten relativt ofta undviker man att fiskarna får en pH-chock. Väntar man, låt säga, 6 månader med att byta något vatten så kan fiskarna få en chock av det nya vattnet. Så har iallafall jag förstått det hela.

                    För nybörjare är detta också bra därför att många lyckas få märkbara halter av nitrit i akvariet i början. De kanske matar för mycket eller har för många fiskar. Då försvinner lite av nitriten när man byter vatten. På samma sätt försvinner lite av nitrat (näringsämne för bl.a. växter) när man byter vatten.

                    Men det finns undantag. Vissa akvarier har en så bra balans (mycket växter som mår väldigt bra) att de helt sköter sig själva. Men som relativ nybörjare som inte satsar på att ha ett växtakvarium så är det bättre att få in en vana att byta lite vatten i veckan.

                    Själv byter jag bara 10% i veckan. Detta beror på att mitt kranvatten i Växjö inte är bra alls, och fiskarna mår sämre när jag byter vatten. Men jag vill ändå byta litegrann, för att undvika en framtida chock.

                    Hoppas det klarnade!
                    Hej
                    Tack för ditt svar !

                    Jo det klarnar en del och det är logiskt det du skriver.
                    Men är det inte bättre att man testar vattnet innan man tänker byta det ?

                    En annan fråga .... Hur gör man ( eller ni ) när man åker på semester
                    i ca 3 -4 v på sommaren,
                    det blir lite svårt att få ngn att byta vatten 1 ggn i veckan, som inte är så vana vid akvarium

                    Mata dem kan man alltid få ngn att göra eller så köper man en foderautomat,
                    men just vatten bytena hur viktiga är dem på tex sommaren ???
                    Mvh Wilda
                    190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                    85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                    54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                    35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Jag skulle säga att på sommaren är bytena extra viktiga, om det är en VARM sommar. För då kan temperaturen i akvariet stiga till 28-30 grader om man har otur (själv har jag en temperatur på 24,5 i mitt).

                      Om jag skulle åka bort i 3-4 veckor skulle jag byta 50% av vattnet + lite vattenberedningsmedel i det nya vattnet, innan jag åkte, mörklägga rummet så att inget dagsljus når akvariet, sedan be någon att mata fiskarna var 4:e-6:e dag. Skulle då ha lagt fram mat i små högar i någon form av ask, så att personen inte tar för mycket. För det vanligaste felet är att de som inte vet något av akvariet matar för mycket. Och det är ju inte kul att få höga nitrit-värden när man är bortrest...

                      Det kan hända att någon fisk (ett svagt exemplar) stryker med när man är borta så länge. När man kommer tillbaka får man väl göra ett ovanligt LITET vattenbyte, och sen de närmaste dagarna göra några små vattenbyten till, för att undvika någon form av chock. Sen fortsätter man som vanligt..

                      Men detta är bara hur jag skulle ha gjort. Jag har aldrig varit borta så länge från något akvarium nu på senare tid. Bara när jag var liten, men då bytte vi bara vatten i akvariet högst en gång i halvåret, och då allt på en gång (icke att rekommendera!). Där kan man snacka om levande bakteriekultur.. men våra fiskar "back then" brukade faktiskt klara denna chock. Vi hade bara väldigt tåliga fiskar: guppy, sorgmanteltetror och kardinaltetror.

                      Visst kan man mäta pH i kranvattnet och i akvariet innan man byter för att se skillnaden, men jag tror att de regelbundna små vattenbytena inte bara har med pH att göra, utan också med att vattnet i akvariet har mycket bakterier i sig, vilket kranvattnet inte har. Byter man alltså mycket vatten på en gång får fiskarna en chock av kranvattnets sammansättning, oavsett pH.... Men jag är inte säker.

                      När akvariet kommit i en bra balans utan märkbara nitrit-värden och när det bildats lite "skit" i filtret och på botten, då tycker jag personligen att det räcker med att byta 10-15% per vecka. Men de flesta byter mer! Man får titta vad som funkar bäst i det egna akvariet.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • matzen
                        • February 2004
                        • 608

                        #12
                        25% tycker jag är i minsta laget. Jag byter 50% varje vecka i alla mina kar. Klor tar man bort billigare med askorbinsyra ett kryddmått per 100 liter vatten.
                        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilda
                          Hej
                          Tack för ditt svar !

                          Jo det klarnar en del och det är logiskt det du skriver.
                          Men är det inte bättre att man testar vattnet innan man tänker byta det ?

                          En annan fråga .... Hur gör man ( eller ni ) när man åker på semester
                          i ca 3 -4 v på sommaren,
                          det blir lite svårt att få ngn att byta vatten 1 ggn i veckan, som inte är så vana vid akvarium

                          Mata dem kan man alltid få ngn att göra eller så köper man en foderautomat,
                          men just vatten bytena hur viktiga är dem på tex sommaren ???
                          Mvh Wilda
                          oj, så länge skulle jag inte våga lämna mina akvarium utan vattenbyte, skulle bli till att tvinga min fiskvakt att göra det åt mig iaf två gånger

                          lämnade akvarierna 9 dagar i streck nyligen, det gick bra. Fiskvakten matade varje dag, men ytterst små portioner. Jag hade lagt upp högar som visade hur mycket hon skulle ge.
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • Knyttet
                            • December 2006
                            • 646

                            #14
                            Ursprungligen postat av Wilda

                            Jag undrar varför man behöver byta vatten så ofta även på större
                            akvarium, när jag var "liten " fick jag lära mig att man bytte ofta
                            vatten på små akvarium och då menar jag 20 - 100 L.
                            Man skulle oxå vara rädd att ta inte ta för mkt kranvatten.
                            Här läser jag att ni även byter ca 25 % på dem större akvarium,
                            från 100 - uppåt.
                            Min fråga är varför byter man vatten så ofta även på större akvarium.
                            Mvh Wiilda
                            Alla gör inte likadant.

                            Jag byter två gånger i veckan i mina 50-liters och en gång i veckan på de andra (som är 170 och 325 liter). Byter mindre mängd procentuellt i de de större, allra minst i det största.
                            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                            Kommentar

                            Arbetssätt...