tips tack! nytt akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Krukan
    • July 2007
    • 14

tips tack! nytt akvarium

Fick mig en liten guldfisk av flickvännen som jag har ett litet akvarium till, blev genast sugen på att köpa ett större

tänkte satsa på ett 240 liters akvarium, det verkar nog, håller för tillfället på att läsa olika artiklar om olika värden och fiskar å växter etc, men de mesta e rätt rörigt, skulle vara snällt om ni kunde lista upp de saker som man bör tänka på i början / vilka saker som ska inhandlas, vill helst ha mycke växter i akvariet och mest småfiskar. (tänkte kanske ett par guppys, nån mal ett par räkor och tetror, plus nån scalare av nå slag)

menar då mest vilka filter/medel och pumpar etc som kan behövas.

Tänkte inhandla akvariet på pwss.se , hittade ett 240 liter med ramp där som verkar dugligt, är den sidan tillförlitlig? finns det möjlighet till hemleverans, såg mest att man kunde möta upp dem på något sätt. http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=638&page=1

tack för all info på förhand
    Senast redigerad av Krukan; 29 July 2007, 22:56.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

Jättebra att du ska skaffa ett större akvarium till guldfisken

Guldfiskar äter en del växter så du får välja växter med tjocka blad om du vill ha dem kvar. Javaormbunkar är väldigt lättskötta växter som kan jag tänka mig funkar bra.

Guldfiskar skiter en hel del så jag skulle rekommendera ett ytterfilter. Doppvärmare behövs inte till guldfiskar. Vattenberedningsmedel, Bakteriekultur (under de första veckorna) och kanske växtnäring är nog bra att satsa på.

Små fiskar ihop med glupska guldfiskar är ingen bra kombination. Iaf inte för de små fiskarna.. Guldfiskar är ju stimfiskar så det bästa skulle vara om du skaffat minst ett par till guldisar. Vill du hellre ha små fiskar får du i så fall omplacera guldfisken.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• Nå_Nirvana_Nu
      • June 2007
      • 702

Tänk på att det inte är bra att köpa och släppa i alla de olika sorters fiskarna samma dag utan gör det i omgångar så belastningen på nyttobakterierna inte blir för stor i hanteringen av slaggprodukter som bildas i akvariet.
      Helst ska du låta akvariet "gå in sig" en tid då du har allting utom fiskarna i karet. Sand, växter, vatten, pump m.m. till slut så utvecklas fler nyttobakterier och efter hand klarar de av full kapacitet av de fiskar du tänkt ha i ditt akvarium, utan att vattnet blir förgiftat.

Biokulturen Nitrivec har fungerat väldigt bra för min del.

Lycka till, det kommer säkert gå bra.

Mvh NNN

Kommentar

• batski
        • October 2004
        • 8891

Ursprungligen postat av Nå_Nirvana_Nu
        Helst ska du låta akvariet "gå in sig" en tid då du har allting utom fiskarna i karet. Sand, växter, vatten, pump m.m. till slut så utvecklas fler nyttobakterier och efter hand klarar de av full kapacitet av de fiskar du tänkt ha i ditt akvarium, utan att vattnet blir förgiftat.
        Tyvärr stämmer inte detta riktigt. Det bildas inga nyttobakterier utan en källa till ammonium/ammoniak, inte ens om man låter akvariet gå tomt i ett år. Antingen måste man köra en fishless cycle: http://www.algone.com/fishless_cycling.php eller så måste man börja med väldigt få fiskar under den första månaden, mata väldigt sparsamt under de första veckorna och tillsätta bakteriekultur.

Kommentar

• Henrik_von_Jyndevad
          • January 2006
          • 272

Fixa karet med inredning osv. Släpp sedan i ett fåtal fiskar och vänta ett tag. Sedan kan du succesivt tillsätta nya fiskar. Men glöm inte, om du planerar att ha några ciklider är det bäst att de kommer i karet samtidigt.
          MVH Henrik

Kommentar

• Nå_Nirvana_Nu
            • June 2007
            • 702

Ursprungligen postat av batski
            Tyvärr stämmer inte detta riktigt. Det bildas inga nyttobakterier utan en källa till ammonium/ammoniak, inte ens om man låter akvariet gå tomt i ett år. Antingen måste man köra en fishless cycle: http://www.algone.com/fishless_cycling.php eller så måste man börja med väldigt få fiskar under den första månaden, mata väldigt sparsamt under de första veckorna och tillsätta bakteriekultur.

ja en miss av mig menade att börja med få fiskar först.

MVH NNN

Kommentar

• Krukan
              • July 2007
              • 14

hehe tack för infon, men det jag egentligen var ute efter var lite mer basic, alltså vad behöver jag till karet, pumpar, filter etc,

guldfisken är en slöjstjärt för övrigt, och hon kommer troligtvis få stanna kvar i sitt lilla akvarium en stund till, köper ett lite större till senare när den blivit lite större, den är jätteliten nu så :P vill ju gärna inte att den ska störa ut det andra akvariet bara för den käkar så mycket.

ska försöka hitta en bild på ungefär hur jag vill att akvariet ska se ut, tyckte jag såg en här nånstans. men just nu skulle jag gärna vilja ha en lista på grejer man behöver till själva karet, som jag sa tidigare

ska åka runt i lite djuraffärer här i stockholm idag hade jag tänkt å kolla lite på priser. men tack för infon so far

Kommentar

• batski
                • October 2004
                • 8891

Teknik:
                - ett filter som är anpassat till akvariets storlek
                - belysning (det vanligaste är lysrör - Aquarelle rekommenderas)
                - en timer till belysningen (belysningen ska vara tänd mellan 10-12 h)
                - doppvärmare (i fall du ska ha tropiska fiskar)
                - termometer

Inredning:
                - sand
                - rötter
                - stenar
                - växter

Tillbehör:
                - hävert
                - algskrapa
                - rena, oanvända hinkar
                - håv

Kemi:
                - vattenberedningsmedel
                - bakteriekultur (under de första veckorna)
                - växtnäring

Men jag tycker synd om den stackars slöjstjärten som är ensam i ett litet akvarium (hur många liter är det på?). Slöjstjärtar är som sagt stimfiskar och ska inte hållas ensamma. Efter 1/9 gör du dig tom skyldig till brott mot djurskyddslagen om du håller fisken på det sättet.

Kommentar

• Krukan
                  • July 2007
                  • 14

haha jaja, hon/han får väll vara i det stora karet då.

var förbi akvarielagret precis å kollade runt lite, men jag tyckte deras akvarium var lite dyra, hur lång leveranstid får man vänta sig om man beställer via pwss ? en annan sak ja tyckte var lite konstig var att på pwss sida,så finns det 200 liter akv, tex " http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=697&page=1 " men detta akvarium är 1 meter, de flesta 200 liters ja såg var 1.5 meter, och höjden etc verkar vara densamma. nån som kan rekomendera ett bra akvarie "paket" hos dem ? tycker länken här ovanför verkar vara ett bra paket,
                  nån av dessa 2 verkar vara bra, tips ?

slöjstjärten är i ett 25? liters akvarium, tror det är 25 liter iallafall, tillsammans med nån sorts mal av nå slag, inte riktigt säker på vad det är för sort. får köpa en polare till den när jag köper det nya akvariet.

tack för all info
                  Senast redigerad av Krukan; 30 July 2007, 18:27.

Kommentar

• batski
                    • October 2004
                    • 8891

Var så god

200 liters 1,5 meter långa? Det låter märkligt. Mitt 310 liters är bara 1,25 m långt.

Vet tyvärr inte hur lång leveranstid det är. Men det går väl att ringa upp dem och fråga?

Kommentar

• Krukan
                      • July 2007
                      • 14

detta har jag kommit fram till från pwss, ska ringa dem imorgon å kolla leveranstider, inredning+fiskar kommer jag köpa troligen från akvarielagret främst, fiskar ska jag åka runt å kolla lite, inte riktigt säker på vad jag vill ha i akvariet än
                      låter dessa saker bra? 4900kr för allt detta tycker jag verkar vara ett bra pris.

akvarium-bänk-ramp-
                      Aquael 240 liter. set2
                      120x40x50 cm

ytterfilter-
                      Rena xP2
                      1050 liter/tim

termostatvärmare-
                      Jäger 150 w
                      Längd: 34 cm

termometer-
                      Digital termometer remsa

Sera slamhävert/sandtvätt
                      Med 1,25 meter slang

Finmaskig håv 15
                      15 cm

Flytande Liten Algmagnet
                      60x32x52 mm

Sera Aqutan 250 ml
                      250 ml

Sera Florena 250 ml
                      250 ml

Sera Nitrivec 500 ml
                      500 ml.

Aquael svart bakgrund 120x50 cm
                      120x50 cm

Tetra testset 5 in 1
                      20 st

Kommentar

• batski
                        • October 2004
                        • 8891

Jag tycker det låter som ett bra pris för allt. Jag skulle dock ändra på två saker. Termometern och växtnäringen.

De där termometerremsarna är inte så bra och så sitter de som berget på akvarieglaset. Jag skulle ha satsat på en sån istället: http://www.pwss.se/product.php?produ...&cat=61&page=1

Har själv såna termometrar till alla mina akvarier och är mycket nöjd med dem.

Beträffande växtnäringen är Florena mest micronäring och i början kommer du att behöva en hel del makronäring också. Jag skulle rekommendera PMDD: http://www.haack.se/pmdd.htm Billigaste, drygaste och bästa akvarieväxtnäringen man kan få tag på i Sverige.

Kommentar

• Krukan
                          • July 2007
                          • 14

ok tack för infon, finns det dock ingen växtnäring från pwss som fungerar? tycker den där andra sidan verkar vara lite krånglig

försöker få tag på dem på pwss men ingen svarar på deras telefon, får väll ringa imorgon

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

Ursprungligen postat av Krukan
                            inredning+fiskar kommer jag köpa troligen från akvarielagret främst, fiskar ska jag åka runt å kolla lite, inte riktigt säker på vad jag vill ha i akvariet än
                            Vad gäller fiskar kan jag rekommendera Södermalms akvarieaffär: http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/index3.htm

Mitt tips är att kolla runt på de olika arterna, anteckna (det latinska) artnamnet på de arterna som verkar intressanta och sen kolla upp dem på nätet för att se om de skulle funka bra i ditt akvarium och ihop med varandra.

Från början kan du bara ha några få fiskar (jag hade 4 under hela den första månaden när jag startade upp mitt 310 liters) i akvariet, så du har gott om tid för att kolla upp fiskar

Kommentar

• batski
                              • October 2004
                              • 8891

Ursprungligen postat av Krukan
                              ok tack för infon, finns det dock ingen växtnäring från pwss som fungerar? tycker den där andra sidan verkar vara lite krånglig
                              PMDD går inte att köpa i akvarieaffär. Men det är den akvarieväxtnäringen som de allra flesta växtfantaster i Sverige verkar köra med.

Tropica har två olika sorters näring som kompletterar varandra (micro + makro) och de är bra, men betydligt dyrare än PMDD.

Kommentar

Arbetssätt...