är nybörjare o behöver svar på några frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IaLarsson
    • July 2007
    • 1

    är nybörjare o behöver svar på några frågor

    Köpte akvarium för fyra, fem månader sen och har haft svårt att hålla mina fiskar vid liv. Men nu förra veckan var jag i djuraffären och frågade och fick med mig hem salt och även något medel som heter aqutan som e nån slags vattenberedare, jag köpte även nya silvermollys då och vill verkligen inte att någon ska dö. Undrar om det är något mer än det jag köpte som är nödvändigt till akvariet.

    Annars är jag bara lite allmänt nyfiken och har här några frågor jag vill ha svar på=)'

    Hur ofta ynglar silvermollys, och hur ser man om en snart ska föda?
    Behöver man ha koll på temperaturen i akvariet?
    Mitt akvarie är 30 liter, och jag har 5 silvermollys, en gul fisk som jag inte vet vad för sort men den är ungefär 6 cm och två tetror(vet att dom vill vara fler men de andra dog) och en mal, är det lagom el för mycket?
    Mår mina två tetror dåligt av att bara vara två?
    Om en silvermolly och en svart molly parar sig, vilken färg får ungarna då?

    skulle uppskatta svar=)
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Koll på bra vatten först!

    Ursprungligen postat av IaLarsson
    Köpte akvarium för fyra, fem månader sen och har haft svårt att hålla mina fiskar vid liv. Men nu förra veckan var jag i djuraffären och frågade och fick med mig hem salt och även något medel som heter aqutan som e nån slags vattenberedare, jag köpte även nya silvermollys då och vill verkligen inte att någon ska dö. Undrar om det är något mer än det jag köpte som är nödvändigt till akvariet.

    Annars är jag bara lite allmänt nyfiken och har här några frågor jag vill ha svar på=)'

    Hur ofta ynglar silvermollys, och hur ser man om en snart ska föda?
    Behöver man ha koll på temperaturen i akvariet?
    Mitt akvarie är 30 liter, och jag har 5 silvermollys, en gul fisk som jag inte vet vad för sort men den är ungefär 6 cm och två tetror(vet att dom vill vara fler men de andra dog) och en mal, är det lagom el för mycket?
    Mår mina två tetror dåligt av att bara vara två?
    Om en silvermolly och en svart molly parar sig, vilken färg får ungarna då?

    skulle uppskatta svar=)
    Tycker 30 liter är väl litet för dina fiskar. De sista silvermollysarna skulle du ha väntat med tills du VET varför fiskarna dör. Aguatan kan vara bra i vissa fall men saltet? Fick du rådet att tillsätta salt? Varför? Man bör ha koll på tempen ja! En termometer och en mindre pump kanske vore bra. Det får ju inte bli för kallt eller för varmt. Tetran är en stimfisk och bör vara fler men kanske inte i ett 30 liters kar med för mycket fisk. Har inte molly själv men antar att de går ca 4 v med ynglen. Det kan nog bli ganska många.
    Senast redigerad av Malinitzi; 28 July 2007, 18:48.

    Kommentar

    • Öronräv
      • March 2007
      • 754

      #3
      30 liter är tyvärr lite för litet för de fiskarna du har, det är väldigt lätt att få uppfattningen att man som nybörjare ska börja med ett litet akvarium, nästan alla start-paket är ju väldigt små, men det är i själva verket mycket svårare att sköta ett litet akvarium.
      Ju större kar desto lättare men det är inte alltid man vill lägga ut en mindre förmögenhet på stora kar när man inte vet om det är ett intresse som kommer att hålla.
      Ett 100-liters är då en bra storlek att börja med, det brukar finnas billiga kar i den storleken på blocket så jag råder dig att se efter där så kommer allt bli mycket lättare och roligare

      Fiskarna stressas av för kraftiga temperatursvängningar så du bör hålla koll på det.
      Hur ofta, och hur mycket vatten byter du vid delvattenbyten?
      Har du någon koll på om du har nitrit? har du inget test brukar man kunna ta med sig ett vattenprov till djuraffären så testar de där.

      Tetrorna mår bäst i lite större grupper, men köp helst inga fler förrän allt rett ut sig
      There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

      http://oeronraev.bilddagboken.se/

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        de dör pga dåliga betingelser! varken silvermolly eller malar ska gå i så små akvarier du kan dock ha ett mindre stim 6-10st små tetror!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...