Pyttelitet kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • winette
    • March 2007
    • 102

    Pyttelitet kar

    Mitt pyttelilla 28l kar står här tomt utan invånare, har tidigare använt det som tillfälligt yngelkar. Undrar om det finns nånting som går att ha i ett så litet kar? Det funkar ju så fint som prydnad Har funderat så såna där pyttesmå räkor eller nåt fast ja vet inget om dem eller hur de ska hållas.
    Förslag nån?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Räkor är en bra och rolig idé!
    Det finns hur mycket information som helst om du söker på det men om du läser igenom hela den här tråden får du en applåd av mig: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=r%E4ktr%E5den
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • winette
      • March 2007
      • 102

      #3
      Åh herregud Får nog vänta länge på den applåden men tack iaf!

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Räkor skulle jag definitivt rekommendera!! Hur underhållande som helst! Räkorna funkar i rumstemp med eller utan ljus. De lever på gamla rester så allt foder går bra. Det finns även särskilt räkfoder som skall underlätta för dem att ömsa skal. Ph vid 7 funkar på de flesta. Vet inte riktigt hur det är om man har hårt vatten, vet att det finns de räkor som inte stormtrivs i för surt vatten men hemma hos oss har körsbär och Crystal red funkat jättebra med med ph 7 och kh 2. Temp från 22-30 (de övre och undre gränserna är väl egentligen inte att rekommendera men det har funkat hos oss...). Vattenbuyte en gång per vecka, räksäkra filtret så inte de pyttesmå ynglena nästlar sig in till pumpen och blir slarvsylta. (återkom om du iundrar hur man säkrar filtret) Det här var bara ett snabbsvar så nån som vill tillägga eller dra ifrån, gör gärna det... Körsbär är en sort som jag tycker har varit väldigt tålig!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • winette
          • March 2007
          • 102

          #5
          Bäst ja frågar me en gång då, hur räksäkrar ja filtret?
          Tänkte ta mig en tur till affären imorrn...!

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Mina filter är aquaelfilter som jag klippt av en knästrumpa av nylon och dragit över filterdelen. I dessa små maskorna kommer inte räkynglen in...
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            • winette
              • March 2007
              • 102

              #7
              ok får testa de då
              Ha läst på lite mer nu o blivit riktigt sugen på o skaffa ett gång små kräftkryp Tack för tipsen!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Du kommer inte att ångra dig, var så säker!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • maria_
                  • March 2007
                  • 2867

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Räkor är en bra och rolig idé!
                  Det finns hur mycket information som helst om du söker på det men om du läser igenom hela den här tråden får du en applåd av mig: http://www.zoopet.com/forum/showthre...=r%E4ktr%E5den
                  Den tråden var kanske en bra idé från början, men nu är den alldeles för lång för att man ska kunna hitta vad man letar efter.
                  Med vänlig hälsning,
                  hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...