silverhaj bland tetror o annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kallstrom_74
    • August 2006
    • 106

    silverhaj bland tetror o annat?

    jag har sett silver hajar och undrar om jag kan ha dom bland mina andra fiskar?
    det är tetror,black molly,zebrafiskar,scalare

    är silverhajar jättegresiva eller snälla?
    375 liters blandkar
  • Xzion
    • June 2007
    • 237

    #2
    Först och främst så blir silverhajen ca 35cm. Så den skulle kunna äta upp mindre fiskar i ett naffs när den blire lite större. Sen så sa dom i en djuraffär att den är en fenbitare.
    One, two, Freddy's coming for you. Three, four, better lock your door. Five, six, grab your crucifix. Seven, eight, gonna stay up late.
    Nine, ten, never sleep again.


    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av kallstrom_74
      jag har sett silver hajar och undrar om jag kan ha dom bland mina andra fiskar?
      det är tetror,black molly,zebrafiskar,scalare

      är silverhajar jättegresiva eller snälla?
      Totalt ofarliga mot andra småfiskar eller andra fiskar kan alltid hända att dem tar en och annan fisk jag har då aldrig sett det och att dem blir 35 cm då ska du ha ett kar som 2.5 m långt och dem lär nog ha ett och ett annan år på nackenså du kan lungt skåda dina nya Karp fiskar i ditt akvarium men dem ska ha sitt utrymme också så du får inte ha för litet kar i heller
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Precis man kan tro att dom är farliga men det är dom inte det är ju en barb igentligen och ingen haj men dom e jättesnälla och har ett lungt temperament.
        Dom passar faktist in med de flesta fiskar, dom kan bli bråka tillsammans med vissa Malawi Ciklider..

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av Aircut64
          Precis man kan tro att dom är farliga men det är dom inte det är ju en barb igentligen och ingen haj men dom e jättesnälla och har ett lungt temperament.
          Dom passar faktist in med de flesta fiskar, dom kan bli bråka tillsammans med vissa Malawi Ciklider..
          En Barb jag som trodde den var en Karp fisk igentligen så fel man kan ha ibland
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Ursprungligen postat av Xzion
            Först och främst så blir silverhajen ca 35cm. Så den skulle kunna äta upp mindre fiskar i ett naffs när den blire lite större. Sen så sa dom i en djuraffär att den är en fenbitare.
            jag har 2 silverhajar som är ca 25 cm stora, de går(simmar) ihop med kardinaltetror, svärdbärare, kampfiskar, blackmolly, gulmolly, zebrafisk, pansarmalar.
            De som gör minst skada(dvs ingen alls) är silverhajarna och pansarmalarna, de är jättesnälla mot andra fiskar.
            Man ska bara tänka på att ha ett tillräckligt stort kar.
            / dtoppen /

            Kommentar

            • Azeah
              • October 2005
              • 266

              #7
              Silverhajar är INTE en barb, dom tillhör KARPFISKAR!

              Jag har en på 37cm, två på 30cm och två på 20-25cm. Och dom är supersnälla aldrig rört den minsta fisk.
              1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

              Kommentar

              • JLi
                • December 2004
                • 773

                #8
                Ursprungligen postat av Azeah
                Silverhajar är INTE en barb, dom tillhör KARPFISKAR!

                Jag har en på 37cm, två på 30cm och två på 20-25cm. Och dom är supersnälla aldrig rört den minsta fisk.
                Jag vet inte om det är barb eller inte men det finska handelsnamnet är Haibarbi vilket direkt översatt blir Hajbarb. Samma gäller Siamesiska algätaren som heter Leväbarbi på finska vilket blir direkt översatt Algbarb. Om dessa är barber eller inte vet jag inte men på finska nämns bla dessa fiskar som barber.
                h. Johan

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Azeah var vänlig o läs det här om du ej tror mig http://www.akvariefisk.com/art/silverhaj.php

                  Det är en slags blandning mellan karp och barb

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    Men som synd är så köper bara vissa människor 2 - 3 styckna när dom bör va minst 5 styckna eftersom det är en stimfisk

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aircut64
                      Azeah var vänlig o läs det här om du ej tror mig http://www.akvariefisk.com/art/silverhaj.php

                      Det är en slags blandning mellan karp och barb
                      att den var utrotningshotad visste jag inte
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • abbimicke
                        • May 2007
                        • 599

                        #12
                        Det var nytt för mig också att silverhajar var utrotningshotad. Samtidigt kan jag förstå eftersom det är väldigt svårt att odla fram silverhajar. Någon här som vet om fler har lyckats odla fram silverhajar?

                        Själv har jag silverhajar med neontetror och det gick bra men silverhajar är inte så stora än. Jag tror det går bra om man har neontetror och silverhajar när de är små i början.
                        http://kiwi.msun.se <- blogg

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Såg igår att någon här på forumet lyckades odla fram

                          Kommentar

                          • Azeah
                            • October 2005
                            • 266

                            #14
                            Ursprungligen postat av Aircut64
                            Azeah var vänlig o läs det här om du ej tror mig http://www.akvariefisk.com/art/silverhaj.php

                            Det är en slags blandning mellan karp och barb
                            Quote:
                            "Övrigt: Silverhajen är inte någon riktig haj, det är enkarpliknande fisk."

                            Okej, jag skrev inte "liknande". Barber har ju oftast skäggtömmar och det har ju inte silverhajen.
                            1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              #15
                              hehe den e lite mystisk men den tillhör iafl barb familjen av nån konstig anledning ^^

                              Kommentar

                              Arbetssätt...