Första Akvariet, vad mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ichi
    • July 2007
    • 13

    Första Akvariet, vad mer?

    För ett par veckor sedan så räddade jag en kompis akvarie, han hade tappat intresset helt själv, och jag har funderat ett tag på att skaffa ett.
    Skicket han hade det i var ju inte det mest attraktiva, en brun udnerlig vätska med ungefär 2cm synlighet.

    Nu ett par veckor har det flyttat hem till mig och jag har börjat få ordning på det.
    Är ett 250L akvarie, enligt mina något rostiga mattekunskaper
    De fiskar han hade kvar var en Mal, av okänd art, den verkar trivas iallafall.
    2 Blackmollys, varav en nu är i en annan värld, fick svamp och blev bara sämmre.
    Fick även en fisk jag ej är säker på vad det är, påminner om antingen Dvärgbotia eller Pakistanbotia.

    Idag var jag och införskaffade mig lite mer fisk, 5 Black, 5 Silver och 5 Dalmatiner mollys, vilka verkar trivas bra.
    Väldigt bra då cirka en timme eller två en av dom bestämmde sig för att ge oss 4-5bonusbarn
    Samt en praktbotia, som jag hoppas ska trivas med den andre.
    Kommer evetuellt skaffa 2-3till om den verkar för understimmulerad och går på dom andra.

    Iallafall, nu till min fråga, vad hade ni rekommenderat, jag är lite sugen på att skaffa nåt mer, i stil med groda eller ödla.
    Evetuellt nåt annat lite mer udda.

    Bilder:
    Där även botian av okänd art syns, tips på vad det kan vara varmt välkommna


    //Ichi
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Jag tycker du har lagt i lite för många fiskar på en gång. Man ska helst lägga i 2, 3 stycken en gång i veckan, arbeta sig sakta upp annars bildas nitrat som är dödligt för fiskarna. En salamander behöver låg vattenyta och kan kanske ta en fisk eller två, så den ska du nog hoppa över. Däremot en groda skulle gå bra. Någon ciklid är ett måste enligt mig. Kanske en grupp corydoras? Bra att du har ett stort kar, mycket bättre att få balans i än i ett mindre.
    Snyggt kar i övrigt!
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Botian ser ut att vara en Botia kubotai, Polkadot botia.

      Ödla eller groda kanske du ska vänta med tills karet har stabiliserat sig.
      Jag vet inte om det finns ödlor som passar ihop med akvariefisk och grodor kan vara ganska svåra att hålla då de kan vara känsliga men isf är klogrodan en aspirant till ditt kar.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ichi
        • July 2007
        • 13

        #4
        hade inte tänkt rusa iväg idag och handla direkt, kan dock hålla med om att 15 i en stöt var lite mycket
        Dock verkar dom trivas iallafall ensålänge.
        Finns det nån vänster man kan förebygga detta dödliga nitrat så jag itne vaknar upp till massdöd imorrn?

        Antar att grodorna vill ha nåt att klättra på också?

        Och stort kar, mjo, är nästan för stort för vår lilla 2'a, men fick det till billigt kompispris så.

        EDIT: Kan ju lägga till att jag föredrar "snälla" fiskar som helst är så vegetariska som möjligt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är nitrit du bör se upp med.
          Det finns tester att köpa i affären, men välj då inte teststickor utan dropptest. Får du nitrit så är det vattenbyte som gäller, men matar du försiktigt och håller koll på värdet så går det förhoppningsvis bra.

          Vill du ha snälla fiskar så kolla in Endlers guppy som är ganska tåliga, ger mycket yngel och framför allt så är de skitsnygga.
          En grupp pansarmalar gör stor nytta i karet med att äta upp överbliven mat och är även kul att titta på.
          Sedan är det inte fel med ett par Ancistrus heller, då de hjälper till att hålla en del alger i schack och har du tur att få ett par så kan det hända grejer där med.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nygge
            • July 2007
            • 27

            #6
            Vill du ha något "udda" så kan jag rekomendera räkor, de vanligaste arterna du hittar i affärerna är algätare men du kan stöta på filterräkor också.
            Har haft en Gabonräka ett tag, den är inte den mest aktiva invånaren i akvariet men med sina 10 cm så är den en trevlig syn på kvällarna. Gabonräkan är en filterräka, en ganska dyr filterräka. jag betalade 180 kr för min.

            Kommentar

            • ichi
              • July 2007
              • 13

              #7
              Räka har jag knappt tänkt på, med det kan nog bli rätt skoj.
              Får la gå ner till lokala zooaffären och titta på nitrit tester.
              Ska se om jag inte kan hitta en bättre pump med som står utanför, då det ser lite trist ut med pumpen som sitteri nu, förstör lite det naturliga intrycket

              Kommentar

              • Vic
                • November 2006
                • 1533

                #8
                Nitriten märker man av först efter 2 veckor.
                Mvh Viktor


                Apistogramma för hela slanten!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Vic
                  Nitriten märker man av först efter 2 veckor.
                  Det är så länge som han haft det nu.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Vic
                    • November 2006
                    • 1533

                    #10
                    Ah, det såg jag nu.. Fast det var ju idag som h*n skaffade dom flesta firrarna
                    Mvh Viktor


                    Apistogramma för hela slanten!

                    Kommentar

                    • ichi
                      • July 2007
                      • 13

                      #11
                      Aye, var 4 överlevare som levde där tills idag då dom fick sällskap av 15till,

                      Kommentar

                      • nojsen
                        • July 2007
                        • 60

                        #12
                        måste bara instämma i att räkor är väldigt trevliga djur jag kan sitta länge och bara spana på mina, de kan sitta en hel dag på en gren och pyssla för att sen inte visa sig på flera dagar. Jag införskaffade Amanoräkor efter viss övertalan av mina barn som såg dem i butiken och nu är jag fast...våra heter Giorgio och Emporio Amano

                        Kommentar

                        Arbetssätt...