Totalrengöring!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elisabeth62
    • May 2007
    • 40

    Totalrengöring!?

    Nu har jag tröttnat på vårt ena akvarium som hyser en guldgurami och en hummer. Det är så smutsigt på alla stenar och fullt med alger på alla rutorna. Hur mycket jag än byter vatten och försöker hålla rent ser det för j-igt ut! Så nu måste det hända något.

    Jag funderar på en totalrengöring men är mycket osäker på hur det går till. Därför har jag några frågor.

    1. I vad skall jag förvara guramin och hummern? Går det med en vanlig hink? Och hur länge kan dom vara utan pump?
    2. Vilket vatten skall dom förvaras i medans jag städar akvariet?
    3. Skall jag göra rent pumpen eller inte?
    4. Hur gör jag bäst rent alla stenar och gruset?
    5. Skall jag släppa tillbaka dom i helt nytt vatten eller skall jag blanda i det gamla akvarievattnet?

    Det var många frågor kanske men jag skulle verkligen behöva snabba tips!!! Det är inte roligt att se ett sådant akvarium bredvid det andra som jag har fått riktigt fin ordning på.

    Så snälla alla Ni som har idéer, skriv!
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Så här hade jag gjort. Om det är det mest optimala vet jag inte.

    1. Ja en vanlig hink kan vara bra. Den bör vara repfri på insidan för att fiskarna inte ska skada ögonen då de simmar runt. Om temperaturen inte blir allt för låg och om du blåser i lite luft med ett sugrör ett par gånger om dagen så att vattnet blandar sig så klarar de sig 2-3 dagar utan problem. Mina malar klarade sig 4 dagar i en plastback utan pump. Hade iof en doppvärmare i.

    2. 50% gammalt vatten och 50% nytt kan vara bra. Byt en liter per dag sen mott nytt vatten.

    3. Ser filtret extremkt skitigt ut så kan du skaka av det eller krama ur det lite försiktigt i det gammla akvarievattnet. Det är bara bra att de är lite halvskitigt.

    4. Spola gruset i ett durkslag. Stenar är svårt att få rena men hetvatten och en diskborste brukar gå skapligt. Högtryckstvätt
    Är det ett litet akvarium du har så kan du koka gruset.

    5. Fyll på karet med nytt vatten och använd vattenberedningsmedel och bakteriekultur. Låt det gå minst ett dygn utan fisk. Sen sätter du tillbaka fisken som man gör när man köper nya. Dvs, fyll på nya akvarievattnet i hinken lite i taget. Vänta sedan minst 2 veckor med att skaffa mer fisk.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Kan vara idé att ha dom i varsin hink om lite storlek på kräftan så den inte nyper guramin
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • elisabeth62
        • May 2007
        • 40

        #4
        Tack för tipsen! Nuvet jag vad jag skall göra denna regniga dag!

        Kommentar

        Arbetssätt...