Varför dör mina fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falczor
    • June 2007
    • 11

    Varför dör mina fiskar?

    Flera av mina fiskar har dött den senaste tiden utan synlig orsak. Flera är tom spårlöst borta Vattenvärderna är utan anmärkning och jag kan inte se några sjukdomstecken hos fiskarna innan de plötsligt blir slappa och dör.
    De som har dött/försvunnit är:
    2 stk klogrodor (försvunna)
    3 stk guppys (2 haner - varav en försvunnen och 1 hona)
    3 kejsartetror
    2 slöjdstjärtar
    2 kinesiska algätare (varav en försvunnen)

    Det som finns i akvariet nu är:
    3 stk gyppyes (2 honor och 1 hane)
    2 kejsartetror (vet inte könet)
    2 dalmantinmollys (1 hone och 1 hane)
    1 mal (leopardmal?)
    1 äppelsnäcka

    Alla fiskarna har inte funnits i akvariet samtidigt så jag tror inte överbefolkning är orsaken.
    Tänkte nu vänta ett tag för att se om flera dör eller om det har avstannat innan jag ev köper några nya fiskar. Om jag ska köpa flera så blir det guppys och/eller mollies
    Bilder på mitt akvarie finnes här:
    http://imrefalco.wordpress.com/akvariet/
  • 3 guppy
    • February 2007
    • 2068

    #2
    Ursprungligen postat av Falczor
    Flera av mina fiskar har dött den senaste tiden utan synlig orsak. Flera är tom spårlöst borta Vattenvärderna är utan anmärkning och jag kan inte se några sjukdomstecken hos fiskarna innan de plötsligt blir slappa och dör.
    De som har dött/försvunnit är:
    2 stk klogrodor (försvunna)
    3 stk guppys (2 haner - varav en försvunnen och 1 hona)
    3 kejsartetror
    2 slöjdstjärtar
    2 kinesiska algätare (varav en försvunnen)

    Det som finns i akvariet nu är:
    3 stk gyppyes (2 honor och 1 hane)
    2 kejsartetror (vet inte könet)
    2 dalmantinmollys (1 hone och 1 hane)
    1 mal (leopardmal?)
    1 äppelsnäcka

    Alla fiskarna har inte funnits i akvariet samtidigt så jag tror inte överbefolkning är orsaken.
    Tänkte nu vänta ett tag för att se om flera dör eller om det har avstannat innan jag ev köper några nya fiskar. Om jag ska köpa flera så blir det guppys och/eller mollies
    kinaplecon och leopardmalen kanske gömmer sig

    vanlig sjukdom är bukvattensot, då ligger fiskarna vid ytan.

    Kommentar

    • Falczor
      • June 2007
      • 11

      #3
      Nej jag har letat överallt så de som är sörsvunna är helt och hållet borta

      Jag har inte sett att de har varit svullna i buken, förutom guppyhonan. Annars har inte jag sett några tecken på sjukdom hos de.

      Om det nu skulle vara bukvattensot, hur blir jag av med det?
      Bilder på mitt akvarie finnes här:
      http://imrefalco.wordpress.com/akvariet/

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av Falczor
        Nej jag har letat överallt så de som är sörsvunna är helt och hållet borta

        Jag har inte sett att de har varit svullna i buken, förutom guppyhonan. Annars har inte jag sett några tecken på sjukdom hos de.

        Om det nu skulle vara bukvattensot, hur blir jag av med det?
        medecin

        Kommentar

        • maria_
          • March 2007
          • 2867

          #5
          Klogrodor är också experter på att gömma sig. Efter att jag hade köpt mina försvann de bara, och efter att ha trott att de var döda i månader kom de helt plötsligt fram, och nu kan man se dem dagligen. Då när jag trodde att de var döda tog jag upp en massa inredning för att leta efter dem, men de lyckades gömma sig i alla fall. Lita aldrig på en groda.
          Med vänlig hälsning,
          hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            dom vanliga frågorna är ju:
            1. hur länge har akvariet varit igång?

            jag tycker det ser ganska litet ut på bilderna (särskilt för de två stora fiskarna! dom behöver mycket större), så jag skulle tippa på överbefolkning.. även om överbefolkningen kanske inte har gjort vattnet dåligt så skapar det ändå stress för fiskarna, och stress gör att fiskar lättare blir sjuka. hur många liter är akvariet på?

            2. har du mätstickor eller dropp-test när du mäter? nitrit-värdet ska ligga på noll, men det vet du säkert redan. dropptester är mer tillförlitliga (tycker jag). satsa på att köpa ett paket/set där du har tester både för ammonium, nitrit, pH och KH. nitrit kan du mäta varje vecka i början.

            3. hur ofta gör du ett delvattenbyte? använder du vattenberedningsmedel i det kranvatten du byter med? om man gör delvattenbyten sällan så kan fiskarna få en pH-chock när man häller i nytt vatten i det gamla akvarievattnet. så små regelbundna byten är bäst. där jag bor i växjö är vattenberedningsmedel (Aquasafe, tex.) nödvändigt för kranvattnet innehåller ämnen som fiskarna mår dåligt av.
            / Ebba

            Kommentar

            • Falczor
              • June 2007
              • 11

              #7
              Akvariet är på 54 liter. Jag är klar över att slöjstärterna var för stora för akvariet, men jag fick de med när jag fick det första akvariet (som var på 20!! liter)

              Akvariet har varit i gång en dryg månad

              Jag var i en akvarie-affär och gjorde vattentestet, tyvärr såg jag inte hur hon gjorde testet.

              Delvattenbyte görs med 1-1½ veckas mellanrum och vi har i båda Aquasafe och salt när vi byter vatten. Har även en rot i akvariet för att få ner ph-värdet.
              Bilder på mitt akvarie finnes här:
              http://imrefalco.wordpress.com/akvariet/

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Det är bra att ha tester hemma. Vattenvärdena kan ändras ganska snabtt och med tanke på att akvariet bara varit igång en månad och att du har så många fiskar i ett så litet akvarium är jag ganska säker på att det beror på ammoniak och nitrit. De har alltså blivit förgiftade

                När man startar upp ett akvarium ska man göra det med ytterst få fiskar. När jag startade upp mitt 310 liters hade jag bara 4 fiskar däri under hela den första månaden. Det tar nämligen drygt en månad innan nitrifikationsbakterierna hunnit föröka sig tillräckligt för att effektivt kunna bryta ner de giftiga ämnen som blir av fiskarnas avföring och andning.

                Det du kan göra är:

                Omplacera de flesta av dina fiskar (börja med slöjstjärtarna som ändå behöver mycket större) och den kinesiska algätaren (som blir både väldigt stor och aggressiv som vuxen).

                Kejsartetror är stimfiskar som bör därför vara minst 8-10 och behöver dessutom minst 100 liter.

                Är leopardmalen en pansarmal? I så fall vill även de leva i grupp (minst 6 individer) och behöver mer utrymme än vad du har.

                Även dina mollies behöver mer utrymme.

                Kolla här på zoopet vilka fiskar som kan trivas i ett 54 liters akvarium (välj "Lämplig akvarielängd" 0-40 cm) innan du skaffar nya fiskar. Ha inte bråttom i början, utan börja med bara med 2-3 fiskar och skynda sen långsamt. När du utökar antalet invånare i akvariet ska du göra det successivt med flera veckors mellanrum. Skaffa inga fler nu på några veckor.

                För att rädda dem som fortfarande lever:

                Skaffa dig en dropptest för att mäta nitrit, testa vattnet varje dag under de första 5 veckorna. Är det nitrit får du göra upprepade vattenbyten tills nitrithalten har sjunkit till ofarliga nivåer, tillsätt (överdosera gärna) bakteriekultur. I fall du känner någon annan som har ett välinkört akvarium kan du klämma skiten ur hennes/hans filter och hälla i det i ditt akvarium intill insuget på ditt filter (funkar bättre än bakteriekultur på flaska).

                Det kan hända att nitritnivåerna redan har sjunkit efter den stora nitritspiken, men att en del fiskar fått dödliga skador på sina inre organ, så dessa kommer inte att klara sig hur du än gör nu. Men förhoppningsvis kommer några att klara sig.

                Lycka till!
                Senast redigerad av batski; 18 July 2007, 10:03.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Samma problem här...Hade ett akvarium med en massa fiskar cirka 50L skulle jag tro och sedan så försvann min groda en dag helt plötsligt letade genom nogrannt men hittade den ALDRIG... Vad kunde ha hänt tror ni ? Den kunde ju inte försvinna spårlöst sådär :S Det var ju hur sjukt som helst... Var väldigt ledsen sedan och har alltid funderat över vad som hände

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    Lite creepy när man tänker på det hela hehe xD

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aircut64
                      Samma problem här...Hade ett akvarium med en massa fiskar cirka 50L skulle jag tro och sedan så försvann min groda en dag helt plötsligt letade genom nogrannt men hittade den ALDRIG... Vad kunde ha hänt tror ni ? Den kunde ju inte försvinna spårlöst sådär :S Det var ju hur sjukt som helst... Var väldigt ledsen sedan och har alltid funderat över vad som hände
                      De flesta fiskar är ju asätare.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Dessutom är grodor suveräva på att ta sig ur akvariet. Minsta mathål eller hån för elsladd kan räcka. Är de sedan väl ute så kan de krypa långt innan de torkar och dör.

                        Sedan är orsaken till dödsfallen som flera redan sagt med all säkerhet för mycket fisk i ett nystartat akvarium.

                        Bukvattensot är det med all säkerhet inte - och det är dessutom en extremt ovanlig sjukdom hos de fiskar som du har. Om de har det så är de inte heller vid ytan som 3 guppy skriver.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...