någon som vill svara på massor av frågor till en nyfiken nybörjare..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nina_goteborg
    • July 2007
    • 9

    någon som vill svara på massor av frågor till en nyfiken nybörjare..?

    Hej!! Idag hämtade jag och min man ett akvarium på 100 liter med tillhörande pump, lysrör, tempmätare, stenar, ett stort ankare och 28 fiskar. Vi köpte det begagnat via blocket efter att ha kollat runt lite både i butiker och fått tips hos vänner och släkt som är fiskägare. Min första fråga handlar om pumpen.. hur vet man om den är gammal? bra eller dålig? å hur ska vattnet strömma? Ska det synas vid ytan eller ska plastslangen som sitter fäst vid den vara lång under vattenytan?
    De fiskar som medföljde är 20 små tetror med blå självlysande ränder över kroppen och så är de röda baktill (kardinal eller neontetror?) Sen är det 4 "dammsugare", svarta med gula prickar och lite taggiga.. Och 4 st Scalarer i svart och silver med gula fläckar på huvud och ryggfena. Dem som vi köpte fiskarna av visste inte så mycket om dem efterssom de själva fått akvariet vid inflyttning i lägenhet, så jag vet varken hur gamla fiskarna är eller riktigt hur man ska sköta dem..
    Imorgon tänkte vi köpa några växter, algtabletter till malarna och lite fler prydnader.. Är det något särskillt jag ska tänka på? Växter jag bör undvika till dessa fiskar eller så?
    Vi funderar även på att skaffa fler fiskar i akvariet, det ser så tomt ut! Jag har hört att Scalarerna ska vara elaka mot de mindre, men så verkar det inte vara i detta fallet. Vilka fisksorter MVH skulle ni rekomendera att blanda in i sällskapet?
    Hur ger jag dem mat? Jag slängde i 3 tetraMin XL flakes i småsmulor ikväll och då tog scalarerna alltihop direkt.. Hur ska de små nånsin hinna få någon mat? Behöver jag ge dom mer än så? och hur ofta ska de matas?
    Det känns som att jag har lite dålig koll på det här..
    Å jag blev nervös när jag hittade in till den här sidan EFTER att jag hade hällt i mina fiskar i akvariet utan att ha kollat PH eller nånting på vattnet..
    Jaja.. jag får väl se hur många som fortfarande simmar imorn,men nu verkar de pigga å lyckliga iaf =D
    Jag behöver verkligen alla tips jag kan få, så överös mig med svar å tips är ni snälla! MVH /Nina
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    1. Vad heter pumpen? Tex Fluval4 eller liknande. Är det ett filter som man sätter i akvariet eller står det utanför på golvet?
    2. Se till så ytan bryts lite utav utblåset på pumpen så syresätts det bättre.
    3. Om bara halva kroppen är röd så är det Neontetror. Kardinaltetror har det röda bandet gående längs med hela kroppen. Dom "taggiga" fiskarna kan nog vara ancistrus. Gör en sökning här ovan i det gråa fältet under Avdelningar/Sötvattensfiskar-artbeskrivningar
    4. Ja om ni inte fick med er mycket utav vattnet som fiskarna gick i så bör inköpa ett nitrittest. Helst ett som man mäter med hjälp utav vätskor för dessa visar ett mer riktigt resultat än stickor. Mät nitrithalten runt varannan till var tredje dag då nitrit är skadligt för fiskarna. Skulle värdena visa på ganska höga nivår så gör ett större vattenbyte så det sänks.
    En annan sak är också att när sclarerna är ganska stora så kräver dom ett större akvarium så om dom redan är stora så bör ni byta/sälja/ge bort dom.
    5. Om det är Ancistrusmalar så kan dom ge sig på svärdplantorna men detta brukar dom oftast inte göra om dom får tex en squashskiva att gnaga på
    6. Fisksorter som skulle passa in är dom som ställer ungefär samma kram på vattnet som övriga fiskar så gör en sökning på samma plats som innan så kan ni kolla in lite andra fiskar. Köp dock inga nya fiskar nu direkt för detta bidrar till att man får nitrit i akvariet när det är nystartat. Låt det stå och gå i någon vecka och sen kan ni köpa några fiskar till och därefter ytterligare några
    7. Som mat kan du ge divere olika frysfoder, flingfoder, torrfoder, mm. Det är viktigt med en varierande kost för fiskarna samt att varje sort får sina behov uppfyllda. Vissa fiskar äter andra fiskar och vissa äter bara grönt så det är viktigt att uppgfylla deras behov.
    8. Ja fiskarna behöver mer mat. Ge dom så mkt som dom äter upp på ungefär en 3min och du kan utfodra dom varje-varannan dag.

    Här är två artiklar som är bra att läsa som nybörjare.





    Hoppas att du har fått någolunda svar på dina frågor iaf Har du fler så är det bara att fråga på Välkommen till zoopet förresten!
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av Glenn
      samma kram på vattnet
      Kram tebax!
      (Det var inte illa menat, så förlåt!)

      Det var annars ett bra o utförligt svar..
      Var dock inte så oroliga över Ph/nitrat o sånt, se bara till att temp på vattnet är densamme. Samt kolla värdena varje/varannan dag nån vecka framöver.
      Köp inga nya fiskar nu, vänta minst 3 veckor..
      Viktigt med växter nu! Köp både snabb o långsamväxande.
      De vet i affären om du säger så. Viktigast är dock snabbväxande...
      En enkel växt i början som tål det mesta är Hygrophila polysperma och Javaormbunke.
      Köp algtabletter till malarna så får ni ha växterna i fred...

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        Oh jag tror jag ska börja skriva kram i varje inlägg här på zoopet om man får sådan respons!


        Anledningen till snabbväxande växter är för att alger inte ska ha så stor chans att bildas i akvariet och det räcker inte enbart emd en planta utan det bör vara en del
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag flyttar tråden eftersom denna kategori heter "Akvarier och tillbehör" och dina frågor handlar om mycket annat än det

          Ett tips är annars att dela upp frågorna och lägga in dom på resp. kategori då får man garanterat fler svar.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av nina_goteborg
            Vi funderar även på att skaffa fler fiskar i akvariet, det ser så tomt ut! Jag har hört att Scalarerna ska vara elaka mot de mindre, men så verkar det inte vara i detta fallet. Vilka fisksorter MVH skulle ni rekomendera att blanda in i sällskapet?
            Jag tycker faktiskt det låter fullt som det är, så mer fiskar tycker jag inte du bör skaffa även om det ser tomt ut. Fiskarna kanske fortfarande är rätt små?
            Som Glenn säger så blir skalarerna ganska stora och det är bra med ett större akvarie till dem, så det kan vara värt att fundera på om du ska ha kvar dem.
            /Mattias

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              Ursprungligen postat av mmm
              Jag tycker faktiskt det låter fullt som det är, så mer fiskar tycker jag inte du bör skaffa även om det ser tomt ut
              Som det ser ut just nu så håller jag med dig om att fler fiskar inte bör införskaffas men om scalrerna säljs eller byts så tycker jag att det finns plats för ngn lite ciklid som tex apistogrammor
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Mata inte varje dag heller i början med tanke på nitriten kanske vra tredje dag och lite snålt
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Aircut64
                  • July 2007
                  • 1207

                  #9
                  Ett tips är att försöka ha fiskar som inte är så aggresiva och som inte äter mindre fiskar i ditt akvarium för Neontetror är mat åt ganska många fiskar ^^

                  Kommentar

                  Arbetssätt...