Idag har jag köpt mitt första akvarium! Behöver tips!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nina_goteborg
    • July 2007
    • 9

    Idag har jag köpt mitt första akvarium! Behöver tips!!

    Hej!! Idag hämtade jag och min man ett akvarium på 100 liter med tillhörande pump, lysrör, tempmätare, stenar, ett stort ankare och 28 fiskar. Vi köpte det begagnat via blocket efter att ha kollat runt lite både i butiker och fått tips hos vänner och släkt som är fiskägare. Min första fråga handlar om pumpen.. hur vet man om den är gammal? bra eller dålig? å hur ska vattnet strömma? Ska det synas vid ytan eller ska plastslangen som sitter fäst vid den vara lång under vattenytan?
    De fiskar som medföljde är 20 små tetror med blå självlysande ränder över kroppen och så är de röda baktill (kardinal eller neontetror?) Sen är det 4 "dammsugare", svarta med gula prickar och lite taggiga.. Och 4 st Scalarer i svart och silver med gula fläckar på huvud och ryggfena. Dem som vi köpte fiskarna av visste inte så mycket om dem efterssom de själva fått akvariet vid inflyttning i lägenhet, så jag vet varken hur gamla fiskarna är eller riktigt hur man ska sköta dem..
    Imorgon tänkte vi köpa några växter, algtabletter till malarna och lite fler prydnader.. Är det något särskillt jag ska tänka på? Växter jag bör undvika till dessa fiskar eller så?
    Vi funderar även på att skaffa fler fiskar i akvariet, det ser så tomt ut! Jag har hört att Scalarerna ska vara elaka mot de mindre, men så verkar det inte vara i detta fallet. Vilka fisksorter MVH skulle ni rekomendera att blanda in i sällskapet?
    Hur ger jag dem mat? Jag slängde i 3 tetraMin XL flakes i småsmulor ikväll och då tog scalarerna alltihop direkt.. Hur ska de små nånsin hinna få någon mat? Behöver jag ge dom mer än så? och hur ofta ska de matas?
    Det känns som att jag har lite dålig koll på det här..
    Å jag blev nervös när jag hittade in till den här sidan EFTER att jag hade hällt i mina fiskar i akvariet utan att ha kollat PH eller nånting på vattnet..
    Jaja.. jag får väl se hur många som fortfarande simmar imorn,men nu verkar de pigga å lyckliga iaf =D
    Jag behöver verkligen alla tips jag kan få, så överös mig med svar å tips är ni snälla! MVH /Nina
  • matzen
    • February 2004
    • 608

    #2
    Scalarer blir alldeles för stora för ett hundraliterskar. De andra fiskarna däremot går alldeles utmärkt att ha kvar. "Dammsugarna" är säkert ancistrusmalar som kommer att hålla karet rent från alger om du inte övermatar dem. Vill du ha ytterligare fiskar så varför inte satsa på dvärgciklider . Det finns massor att välja på. Men om jag får nämna någon så tycker jag att fjärilscikliden är ett bra val. När du skaffar växter så satsa på snabbväxande arter nu i början t ex Hygrophila polysperma, Limnophila sessliflora eller Cabomba aquatica. Se till också att du köper växtgödning. Personligen tycker jag att Tropicas är bäst. Sedan när karet varit igång några månader så kan du skaffa andra växter som du tycker är vackra. Sen när det gäller pumpen så skall du ta bort den där slangen som går upp mot ytan. Den fyller ingen funktion. Det bästa sättet att få tillräckligt med syre i vattnet är att pumpen ger lite ytcirkulation. Om pumpen är gammal eller inte är omöjligt att svara på. Jag tycker du skall köpa flytandebakteriekultur eftersom karet är nystartat så finns det inga "goda" bakterier i filtret som bryter ned smuts och dylikt. Annars är risken stor att du får höga halter av nitrit i vattnet. Sen är jag lite allergisk mot "prydnader" i ett akvarium. Men det får ju var och en bestämma själv. När det gäller fodret så kan du använda flingfoder som bas men komplettera gärna med frysfoder som cyclops, artemia, mysis eller röda mygglarver. Lycka till
    To be or not to be a cichlidlover that´s no question

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Du har svar på andra stället där du la samma inlägg med
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...