Passar dom ihop??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *SoFiA*
    • June 2007
    • 2

    Passar dom ihop??

    hejsan!!
    har precis införskaffat mig mitt första stora akvarium. Har haft små innan men har nu köpt ett på 140 liter.
    jag fick en del fiskar till det när jag köpte det och jag tänkte behålla en del av dom.
    funkar det att ha 2 scalarer, 1 silverhaj, 1 regnbågshaj, 5 plati, 3 rödmunstetror, 2 malar.
    funkar alla dessa tillsammans?? äter dom vanligt flingfoder??
    funderar på att skaffa några platy till och ett stim neontetror. blir det för trångt??
    tacksam för svar
    mvh sofia
  • elis12
    • May 2007
    • 250

    #2
    Tror silverhajar bör vara fler än en.
    Mvh Elis

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Vad är det för mått på karet?
      Är det ett ordinarie 140 liters kar är det lite lågt för skalarer som bör ha ett kar som är runt 45 cm högt.
      Rödmunstetror är en stimfisk och är gärna minst 8-10 st.
      Både regnbågshajen och silverhajen bör ha ett större kar och speciellt den sistnämda som kan komma upp i 30 cm:s klassen.
      Vad är det för sorts malar?

      Försök byta ut dessa fiskar mot lite fler rödmunstetror och platy så kommer fiskarna att bli överlyckliga.
      De äter flingfoder men om du kan variera maten till dem med tex fryst foder så är det ingen nackdel.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Jag håller med ansjo. Scalarer behöver ett högt och betydligt större akvarium. Kolla på zoopets infosida om scalarer. Där rekommenderas minst 275 liter. Det stämmer även att silverhajar är stimfiskar och de kan faktiskt bli över 30 cm och behöver även dem mer utrymme.

        Om du skaffar fler rödmunnar kommer du att se hur fint de stimmar. Och varför inte skaffa en familj (en hane och 2-3 honor) kakaduaciklider?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Jag skulle säga att sälj skalarerna, silverhajen och regnbågshajen och köp 10 rödmunstetror och fundera på en fisk till du skulle vilja ha och läs artbeskrivningarna på zoopet.

          Du borde kunna byta in de fiskar du inte bör ha kvar mot fler rödmunstetror.

          Kommentar

          • Lilibet
            • June 2007
            • 346

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Jag håller med ansjo. Scalarer behöver ett högt och betydligt större akvarium. Kolla på zoopets infosida om scalarer. Där rekommenderas minst 275 liter. Det stämmer även att silverhajar är stimfiskar och de kan faktiskt bli över 30 cm och behöver även dem mer utrymme.

            Om du skaffar fler rödmunnar kommer du att se hur fint de stimmar. Och varför inte skaffa en familj (en hane och 2-3 honor) kakaduaciklider?
            Kakaduaciklider? Har sökt på det namnet här på forumet, men inte hittat dem. Har du något annat namn på dem?
            Den som har flest saker när han dör vinner!

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av Lilibet
              Kakaduaciklider? Har sökt på det namnet här på forumet, men inte hittat dem. Har du något annat namn på dem?
              Apistogramma cacatuoides. Mycket trevliga fiskar
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                vilka malar har du? om det är malar med sugmun, till exempel ancistrus, så ska dom ha speciella fodertabletter för malar som består av vegetabiliskt foder.

                om det däremot är pansarmalar du har så ska dom ha speciella tabletter för sådana malar, som består av animaliskt foder.

                men pansarmalar ska vara minst 5 stycken, helst fler, och dom behöver finkornig sand... så är det såna du har tycker jag du ska skaffa 2 ancistrus istället...

                i övrigt håller jag med om allt dom säger ovan: kör på Platy och fler Rödmunstetror + några malar ENDAST, så kommer alla fiskar trivas extremt bra. för många arter med för få fiskar av varje gör bara fiskarna deprimerade och det är inte fint heller.
                / Ebba

                Kommentar

                • _tösen_
                  • February 2007
                  • 71

                  #9
                  jag har ett 240 liters kar med två scalarer och dem trivs jättebra.. och ja dem växer och frodas... måste inte alltid ha exakta måttet 275....
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1331209

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av _tösen_
                    jag har ett 240 liters kar med två scalarer och dem trivs jättebra.. och ja dem växer och frodas... måste inte alltid ha exakta måttet 275....
                    Nej man måste inte alltid ha 275 liter. Helst ska man ha strörre Men för scalarer är även höjden på akvariet väldigt viktig. 50 cm funkar bra för vanliga scalarer, men för altum bör man ha minst 60 cm.

                    Givetvis går det att ha scalarer i något mindre akvarier så länge de är små. En kompis hade scalarer i sitt 220 liters men fick sen omplacera dem när de började bli för stora för akvariet.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...