Nybörjar hjälp!!! Tack!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harter
    • July 2007
    • 1

    Nybörjar hjälp!!! Tack!!

    Har skaffat mitt första akvarium igår och nu behöver jag hjälp att reda ut lite saker!
    Akvariumet är på 54 liter och med fick jag Power clean 250. Jag har två stycken guldfiskar.
    Behöver jag ha en luftpump till dom? Dom ytandas väl?
    Hur går det till när man gör rent ett akvarium?

    Hur gör jag det mysigt och trevligt för mina fiskar nu i början, och vad kan jag göra för att dom ska överleva nu i början, har förstått att det är massa att tänka på!
    Mycket tacksam för svar till alla mina dumma frågor!
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Börja med att läsa artiklarna här ovan, om akvariestart och fiskinköp. Fortsätt sedan med sökfunktionen i de olika områdena du är intresserad av. T ex Akvarier och tillbehör när det gäller pumpfrågor.

    Är det slöjstjärtar eller guldfiskar du har? Båda kommer växa ur ditt kar snabbt... sök fakta om dessa fiskar i det forum som heter "Guldfisk"

    Lycka till och välkommen till akvarievärlden!
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Moriarty
      • May 2004
      • 48

      #3
      Själv gör jag rent akvariet med en scotch (se till att den inte har rengöringsmedel i sig samt är icke-slipande!!!). Tvätta av armen innan, sen är det bara att gå lös på algerna på insidan... det som kan tas ur (pump etc) tar jag upp och rengör i handfatet med scotchen och en tandborste.

      Det finns magnetrengörare (en magnet på utsidan av glaset, en flytande motsvarande del på insidan som rengör), men jag har tyvärr dålig erfarenhet av dem. På något vis hamnade det skit i rengöringsytan på delen som är på insidan och detta resulterade i feta repor i glaset.


      Why don't you knock it off with them Negative Waves!
      Why don't you dig... how beautiful it is out here?
      Why don't you say say something righteous...
      ... and hopeful for a change?


      Crap.

      Kommentar

      • Emmma
        • January 2007
        • 340

        #4
        Jag tror mer på att göra rent så lite som möjligt, byter ca 30% vatten i veckan men rör inte pumpen annat än om den går dåligt. Har lite alger på rutorna men inte så det stör, tror jag har skrapat rutorna en gång senaste halvåret. Fast det kan bero på att jag har kulfisk så jag har ganska mycket snäckor i de akvarier jag inte har kulorna i, och de verkar hålla efter ganska bra
        Senast redigerad av Emmma; 04 July 2007, 12:55.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Du har alltså köpt akvariet och fiskarna samma dag, då.
          Normalt är att man låter akvariet gå ett tag och tillsätter bakterier som skall ta hand om fiskarnas restprodukter. Man mater sedan bakterierna genom låta någon fisk "bajsa in" det.
          Jag rekommenderar dig att köpa ett nitrittest (NO2), och börja testa vattnet omedelbart. När NO2-nivåerna börjar krypa för högt, byt vatten - 30% i omgång efter omgång.
          Kolla också artbeskrivningarna härinne för de fiskar du har. Guldfiskarna kommer snart att växa ur ditt akvarium.
          Annars är de ganska förnöjsamma och kräver ingen speciell inredning...kanske någon svärdsplanta och vattenpest skulle funka, och en liten stenhög?
          Senast redigerad av Jens A.; 05 July 2007, 00:31.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          Arbetssätt...