En liten bäbis :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #16
    Ah, och är du rädd att ynglen sugs in i pumpen, trä en nylonstrumpa över. Det gör räkodlarna härinne, har jag för mej.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #17
      Ursprungligen postat av Jens A.
      En så'n här


      och en så'n här:


      Och en slang emellan. Kan inte bli mycket enklare.

      Det sätter cirkulation på vattnet, så att syret löser sig i det. Tänk dock på att du inte får någon som helst rening eller någon kvävecykel när du avänder bara en bubbelsten.

      Om du vill, kan du använda ett gammaldags hederligt triangelformat luftdrivet filter (om de fortfarande finns). Annars finns en modernare variant på det här:


      eller här:


      Då har du även lite rening i akvariet.
      Aha, ja, det fanns en hel del då.. jag har bara erfarenhet av såna vanliga filterpumpar inuti liksom.. därför tänkte jag mest bara på såna, men ja, det kanske inte krävs så mycket när det är mest till yngel.. men jag kör väl på den jag köpt nu,
      men ja, tack för tipset, en nylonstrumpa får det nog bli.. hur fäster man den? tror du man kan fästa den med såna buntband i plast, eller silikona fast det?
      Fast det blir kanske äckligt efter ett tag..

      Då får man väl byta kanske.. vi får se vad vi hittar på.

      Tack så hemskt mycket för alla länkar
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #18
        Klipp av en strumpa och lägg pumpen i den, sno gummiband runt hela klabbet för att hålla ihop det.

        Men kläggigt blir det, allt finmaterial sätter i de fina maskorna.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #19
          Ah, ja, det lät ju smidigast. men jo, jag kan tänka mig att det blir kläggigt.. men ja, man får väl byta med jämna mellanrum..

          Nu ska jag gå till sängs och sova, ska pyssla med yngelakvariet imorgon iaf.. Alltid kul att inreda lite nytt

          Tack för alla svaren!
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #20
            Slafdags här också. Eller kanske inte. Har semester!
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Zirconia
              • May 2007
              • 701

              #21
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Slafdags här också. Eller kanske inte. Har semester!
              Okej, ja, det är ju skönt det med semester, då kan man unna sig att vara lite nattuggla..
              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

              Kommentar

              • Zirconia
                • May 2007
                • 701

                #22
                Nu har vi fått hem pumpen, vi lät den blåsa igenom på full styrka i en hink först, den hade legat några månader oanvänd, filtret såg okej och rent ut iaf..

                Vi har den på lägsta nu, den suger inte så farligt så ynglen flyger in i den, dom simmar på bra själva nu också, det är ca 14st eller mer som lever iaf, går inte riktigt att räkna dom, men ca 14..

                Dom simmar runt och verkar pigga på alla sätt

                Jättekul att få yngel och så

                Yngelkaret verkar okej också, en hel del växter och vi tog ju akvarievatten från andra akvariet + vanligt kallt + aquatan och så kramade vi ur filtret från pumpen i det andra akvariet så allt slam och skit kom i detta yngelkar.. vi gjorde ju det i lördags då vi startade upp det, "slammet" lär väl försvinna från botten sen (vi har blästersand) när balansen skapas och det bryts ner sen..
                Så blir det väl snyggare
                / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                Kommentar

                Arbetssätt...