Växter med eller utan fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DYos
    • June 2007
    • 8

    Växter med eller utan fisk?

    Ska iväg till affären idag och köpa bottenmaterial och lite växter till mitt nystartade 100L som för tillfället bara står med vatten, borde jag köpa några fiskar också för att få igång bakteriekulturen, eller ska jag låta akvariet stå i något dygn med växter innan jag köper fiskar? eller spelar det ingen roll om jag ändå tillför en biostarter innan fiskarna släpps i? och när borde jag isf tillföra den i vattnet?
    Senast redigerad av DYos; 28 June 2007, 13:02.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Personligen skulle jag köpt fiskar efter någon dag om du inte har varken sand eller växter i nu. Det kommer att bli grumligt av sanden och får det stå med pumpen igång en dag eller två blir vattnet klarare tills ett par fiskar kan få flytta in.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • lmo
      • June 2007
      • 189

      #3
      Kul för dig

      Mina förslag

      Tvätta gruset ordentligt.

      Skall du ha lite större stenar i akvarie lägg i de innan du har i gruset lägg stenen på ett plastlock eller en bit frigolit eller liknande så inte stenen ligger direkt på botten.

      Se till att akvariet står i våg kolla med vattenpass (glaset kan spricka annars)

      Fyll på med vatten

      Plantera växter

      En bakgrund av något slag skall du sätta dit

      Sätt i pump och starta den även doppvärmare om du behöver det

      Vänta 1 vecka med att sätta i fiskar detta för att få en bra bakteriekultur i akvariet(det finns medel att köpa i affären som gör att du kan ha i fiskarna direkt, men det känns onödigt även om man vill ha i fiskarna så fort som möjligt)

      Sätt inte i för många fiskar i början utan köp några i taget

      Köp gärna teststickor så att du kan kolla vattenvärdena innan du sätter i fisk

      Skall du ha en rot i akvariet så lägg den i blöt ett dygn och byt vatten några gånger annars blir vattnet brunt(går bort efter ett tag och är inte farligt men det är inte roligt i ett akvarium)

      Det var väl det jag kom på så här på rak arm

      Lycka till

      lmo
      mvh
      LMO
      Min Zoon

      Kommentar

      • DYos
        • June 2007
        • 8

        #4
        ni är bäst

        tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Om man inte har speciellt olämpligt vatten ser jag absolut ingen anledning till att inte släppa i fisk redan efter något dygn.
          Någon bra bakteriekultur blir det ändå inte om det inte finns fisk i akvariet. Däremot kan man gärna använda något vattenberedningsmedel samt någon bakterieklutur vid starten.
          Man skall också starta med några få tåliga fiskar samt mata extra lite i början. Även några snabbväxande växter bör finnas med från starten.

          Zoopetartikel om uppstart av akvarium http://www.zoopet.com/index.php?opti...=166&Itemid=84
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...