otroligt okunnig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilibet
    • June 2007
    • 346

    #16
    Kul att du funderar på akvarium. Jag var i precis samma situation som du för cirka ett halvår sedan, enda skillnaden är att jag har en dotter.
    Här på Zoopet kan man få fantastisk hjälp, och tips av många kunniga. MEN i början vet man inte ens vad man ska fråga, så var det för mig i alla fall. Mina råd till dig blir:

    1) Klicka på Artiklar i menyraden här på Zoopet. Länka till akvariestart och fiskinköp. Läs vad som står där.

    2)Låna/Köp en eller ett par böcker av Gina Stanford som heter något i stil med Akvariet resp. Akvariets fiskar. De hjälpte mig mycket de två första månaderna. Nu, efter ett halvår med akvarium, vågar jag fråga här på forumet.

    Jag tycker det är kul, rogivande och intressant med akvarium och inser att jag nog hittat ett intresse för livet. Hoppas att du gör det med. Jag tror att akvarister är mindre stressade som människor, och tänk bara vilken nytta vi då gör i dagens samhälle!

    Satsa på få fiskar av samma sort till att börja med. Likadant med växter. Små svärdplantor verkar okej, jag har haft mina i ett halvår nu. De får växtnäring cirka en gång i veckan. Fiskar? Hmm.. jag tror att du kan börja med ett stim neontetror (färgglada), 6-10 stycken. Vill du, kan du också köpa några platys (knallröda fiskar),2-3 honor kan vara lagom. MEN lägg inte i alla fiskar på en gång. Börja med kanske 2 platyhonor och låt dem köra in akvariet i ett par veckor innan du fyller på med mer fisk.

    Slamsugarfisk kallas också mal. De kan vara känsliga så läs in dig lite om malar. Jag har två Corydoras aeneas, även kallade pansarmal. Roliga fiskar som simmar upp till ytan för att hämta syre och då simmar de supersnabbt. Kul att se dem överhuvudtaget, och vet du inte vad du vill ha för mal, rekommenderar jag dem.

    Neontetra, platys och pansarmal - gå till en akvarieaffär och titta på dem. Hur simmar de? Hur verkar de? Är det fiskar som du tror sonen skulle gilla?

    Hör gärna av dig med hur det blir och vad du väljer!

    Som sagt, jag är nybörjare själv och inte så kunnig, men jag kan ju alltid bidra med litet entusiasm, moraliskt stöd och så.
    Den som har flest saker när han dör vinner!

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #17
      När du satt igång akvariet då kan du låta det vara i 3 dagar för att i sedan en vecka mata det tomma akvariet. det bildar nyttobakterier som är bra innan du släpper ner fisk i det

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #18
        Välkommen då...

        Ursprungligen postat av Vic
        Jag(och många andra här på zoopet) rekomenderar att ni börjar med ett större akvarium. Närmare 100 liter. Allt blir så mycket lättare då, med ett litet akvarium är det svårt att få igång den balansen som behövs och risken för att nitrit(är dödligt) bildas är mycket högre. Dessutom finns det inte många fiskar man kan ha i ett sådant litet akvarium. Räkor går bra. Kolla runt här på zoopet så kommer du hitta en massa fakta.
        ...och går det som för de allra flesta här så blir det nog ett större akvarium i alla fall - efter ett tag. Alla trillar vi dit......

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13135

          #19
          Ursprungligen postat av jallemor
          men villig att lära. Vi funderar på att köpa ett litet akvarium till sonen (som vi naturligtvis kommer att sköta, för han är för liten).
          Vi var och tittade på djuraffären idag, och det fanns ett 31 liters som såg lagom stort ut.
          Har nån förslag på lättskötta, tåliga fiskar att börja med? Gärna färgglada.
          Hur många kan man ha i ett så litet akvarium?
          Finns det nån fisk som gillar att vara ensam?
          Min bror har nån slags "slamsugarfisk" i sitt akvarium. Ska man ha en sån, eller är den överkurs för nybörjare?
          Vi tänkte köpa akvariet i december, för jag vill veta hur jag ska ta hand om fiskarna och läsa in mig på ämnet , nån som vet en bra bok för nybörjare?
          Jag har läst en del inlägg här, men det känns som grekiska just nu.
          Min kunskap om fiskar är minimal, och rör sig om typ abborre och gädda.
          Tacksam för tips.
          slamsugare avråder jag stark ifrån att ha i ett så pass litet kar, de flesta blir stora och vill ha gott om gömställen att gömma sig på under dagen då de oftast är nattaktiva! Räkor är ett alternativ till "slamsugare" då de också äter alger och passar bra i mindre kar! Gyppy tycker jag inte heller för de avlar snabbt av sig och så blir det kaos i akvariet! bäst är det med nån mindre art som inte ynglar av sig så lätt som tex neontetra!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #20
            Ursprungligen postat av 3 guppy
            När du satt igång akvariet då kan du låta det vara i 3 dagar för att i sedan en vecka mata det tomma akvariet. det bildar nyttobakterier som är bra innan du släpper ner fisk i det



            hade nog väntat i en vecka istället med att sätta in fisakarna
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            Arbetssätt...