Blandade rookie frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lmo
    • June 2007
    • 189

    Blandade rookie frågor

    Har långtgående planer på att skaffa ett 375 liters kar, vet inte om jag tar mig vatten över huvet, jag har redan 1 100 liters och 1 54 liters samt att min fru börjar knorra lite ugnefär som en chokladmal. Men jag ser möjligheterna att göra ett akvarium från scratch igen.

    Vad är det för speciellt med ciklider, ciklider hit och ciklider dit. finns det något generellt man kan säga om de, så att en nybörjare som jag kan förstå vitsen med cikliderna.

    såg idag ett 27 liters akvarium, väldigt fint. skulle passa bra på skrivbordet bredvid datorn, tankarna stack iväg direkt guppy akvarium med någon liten mal lite växter skulle kunna funka.

    BTN bakgrunder såååå snygga och sååå dyra. Finns det någon snik variant på BTN bakgrunder fina fast med överkomligt pris och i så fall vart kan man köpa de?

    lmo
    mvh
    LMO
    Min Zoon
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Heh. Det finns så många olika ciklider att det svårt att säga något generellt om dom. Gemensamt lär ändå vara att de har intressanta beteenden och ofta väldigt fina färger. Förrutom att vara fina, så är de väldigt intressanta att bara studera - det är därför det är så roligt att ha snäcklekare, bland annat.

    27 liter är lite litet även för guppys, Endlers är nog bättre.

    Bakgrunder finns i många utföranden och till olika priser. Själv gillar jag Aquarock. Kolla webshops, PWSS och Guldfisken är två sådana.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det finns olika kopior på BTN bakgrunder, och med varierat resultat. Nackdelen är att de tjuvar en del av utrymmet i karet, men fördelen att de gömmer din teknik. Sedan finns det även BTN Slimline som jag gillar starkt. Kostar inte så mycket, stjäl bara någon cm på djupet men döljer å andra sidan inte tekniken.
      Ett 27 liters kan du som sagt ha lite Endlers och räkor. Det är inte många sorters malar som får plats i ett sådant då de ofta blir lite för stora.
      Vad är det för ciklid som du undrar över? Det finns så många olika sorter så vet man om du är intresserad av tex SA eller Afrika vore det en hjälp.

      Knorrande äkta hälfter finns det gott om, de kanske skulle ha en egen tråd här på forumet som de kunde lufta sina tankar de har om sin äkta maka/make!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • spaceace
        • February 2003
        • 257

        #4
        Tror att dessa är betydligt billigare http://www.aquarium-background.com/customers.asp
        Min zoon
        Mitt fotogalleri

        Kommentar

        • lmo
          • June 2007
          • 189

          #5
          Tack för de snabba svaren

          Jag har inte köpt 27 liters akvariet än, jag har endlers guppys och malen tänkte jag i såfall ha medans den är liten och sedan flytta över den till något större förhoppningsvis 375 liters

          Vad för annat skulle man ha i ett 27 liters akvarium förutom räkor? eller är det mer tänkt som ett yngelkar?

          Jag var bara lite nyfiken på ciklider generellt eftersom det finns ciklidsällskap massor med hemsidor om de osv. i och för sig finns det ju för andra fiskar också. Igår köpte jag Back to nature akvarieguide av Kjell Fohrman och jag kan väl hålla med om att det finns många fina ciklider!!!

          Om man vill göra ett ciklid akvarium av tex mitt tänkta 375 liters akvarium brukar man ha bara ciklider eller blandar man i lite tetror och guramis eller vad de nu må vara också, hur har Ni gjort?

          lmo
          mvh
          LMO
          Min Zoon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det beror på vilken sorts ciklider du vill ha. Skaffar du sydamerikanska dvärgciklider som tex Apistogramma så passar dessa med tetror, malar, gurami och mycket annan fisk.
            Är du mer inne på afrikanska ciklider från tex Malawi så brukar man ha dessa för sig själva, men kan ha lite Synodontismalar.
            Även skalarer och diskus är ciklider och den förstnämda är det många som har dessa likadant som dvärgcikliderna.
            Jag har diskus, Bolivianska fjärilsciklider, malar och en massa tetror i mitt stora kar, bara Malawi i 450 liters karet på jobbet, Endlers och räkor i mitt 50 liters kar samt en blandad kompott i de övriga karen.

            Ett 27 liters använder man ofta som ett tillfälligt karantänsakvarie eller till yngel. Det är inte så mycket fisk som passar in i ett sådant litet kar förutom Endlers guppy, räkor och sniglar men dessa sorter kan vara intressant för det.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • HenrikV
              • January 2007
              • 358

              #7
              Lamprologus (Snäcklekare) kan man ju enligt artbeskrivningen ha i ett 30L. Dessa fiskar är inte så rörliga, utan håller mest till vid sin snäcka. Jag har Lamprologus Brevis och Lamprologus Ocellatus hemma och kan varmt rekommendera dessa fiskar.
              Brevis är kanske inte så väldigt temperamentsfull men Ocellatusen är det däremot. Stoppar man ner handen i akvariet, så kan man nog räkna med ett "kärleksfullt" nyp...

              Det som är kul mede dessa fiskar är att dom möblerar om i akvariet en del. Dvs. gräver, gräver och gräver...
              Tanganyika

              Kommentar

              Arbetssätt...