Överbefolkat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uddaveka
    • June 2007
    • 431

    Överbefolkat?

    Hej
    har ett 102 L akvarium med 1 guppy (+yngel), 5platy, 2 svärdbärare, 1 segelfensmolly, 10 kardinaltetror, ca 4 siamesiska algätare, 2 cordoyas serbai och 2 algätare är akvariumet överbefolkate eller kan jag skaffa fler fiskar?
    ~Love animals~
    Kramar Sofia
    160l, 100l, 54l, 40l
  • Pazappa
    • May 2007
    • 330

    #2
    Hej,
    Jag har hört att man brukar räkna en centimeter fisk per liter vatten, så en snabb överslagräkning gissar jag att du har ungefär 80 cm fisk. Men du har flera levandefödare och yngel så rimligen borde du få mer fisk "automatiskt" av dessa. Är akvariet ganska nystartat är det bäst att ta det lugnt med att skaffa mer fisk i alla fall.

    Kommentar

    • Uddaveka
      • June 2007
      • 431

      #3
      Ursprungligen postat av Pazappa
      Hej,
      Jag har hört att man brukar räkna en centimeter fisk per liter vatten, så en snabb överslagräkning gissar jag att du har ungefär 80 cm fisk. Men du har flera levandefödare och yngel så rimligen borde du få mer fisk "automatiskt" av dessa. Är akvariet ganska nystartat är det bäst att ta det lugnt med att skaffa mer fisk i alla fall.
      Ok akvariet har varit i gång sedan i julas räknas det då som nystartat? Kan det bli hög nitrit halt pga många fiskar?
      ~Love animals~
      Kramar Sofia
      160l, 100l, 54l, 40l

      Kommentar

      • mmm
        • June 2004
        • 901

        #4
        Räknar man med måtten som finns här på Zoopet så blir det 210 cm fisk och inte 80 cm (man brukar räkna med hur stora de blir...) Och då har jag inte räknat med de 2 algätarna eftersom jag inte vet vilken sort de är.

        Du har ju flera fiskar som blir ganska stora (svärdbärare, segelfensmolly och siamesisk algätare). Jag antar att siamesiska algätaren var skäggalgätaren du skrev i den andra tråden. Som jag skrev i den andra tråden så låter det som lite mycket fisk redan, så mer fisk tycker jag absolut inte du ska skaffa.

        Jag tycker inte det är direkt nystartat när det varit igång ett halvår. Ja, risken för hög nitrithalt blir större ju mer fisk man har.
        Senast redigerad av mmm; 27 June 2007, 09:41.
        /Mattias

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          Ursprungligen postat av mmm
          Räknar man med måtten som finns här på Zoopet så blir det 210 cm fisk och inte 80 cm (man brukar räkna med hur stora de blir...) Och då har jag inte räknat med de 2 algätarna eftersom jag inte vet vilken sort de är.

          Du har ju flera fiskar som blir ganska stora (svärdbärare, segelfensmolly och siamesisk algätare). Jag antar att siamesiska algätaren var skäggalgätaren du skrev i den andra tråden. Som jag skrev i den andra tråden så låter det som lite mycket fisk redan, så mer fisk tycker jag absolut inte du ska skaffa.

          Jag tycker inte det är direkt nystartat när det varit igång ett halvår. Ja, risken för hög nitrithalt blir större ju mer fisk man har.
          ok jag lägger tanken på nya fiskar på is då. jag ska fixa nitrit test idag.och några kompisar ska få yngel till sina akvarium om ett tag efter att jag testat och sett att vattnet är bra i båda akvariumen. Dom i akvarieaffären har sagt att siamesiska älgätere (skäggalgätarna) kan bli stora. Dom sa därför att när dom blir för stora kan jag komma till baka tilll affären och byta ut dom mot små igen så kan någon med större akvarium köpa dom i stället.
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av Uddaveka
            Dom sa därför att när dom blir för stora kan jag komma till baka tilll affären och byta ut dom mot små igen så kan någon med större akvarium köpa dom i stället.
            Det blir ca 15 cm stora. Men det låter som en vettig affär som låter dig komma tillbaka och byta dem . Mindre siameser ska dessutom vara effektivare mot algerna så det är ingen nackdel ha lite mindre.
            /Mattias

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13135

              #7
              Tycker du ska ha fler cordydoras serbai (minst 6st) och din molly uppskattar sällskap. tycker du ska ha färre arter men fler av varje!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Uddaveka
                • June 2007
                • 431

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Tycker du ska ha fler cordydoras serbai (minst 6st) och din molly uppskattar sällskap. tycker du ska ha färre arter men fler av varje!
                Jag hade tidigare flera cordoyas serbai. Jag hade från börjagn 2 segelfensmolly (1:hona, 1:hane) Hanen dog förra veckan men jag ska köpa en kompis till fisken när jag gett bort lite yngel och fått bukt på akvariet. har lite problem med vatten värden för till fället och måste fixa det så fort som möljigt.

                Tack för tippset!
                ~Love animals~
                Kramar Sofia
                160l, 100l, 54l, 40l

                Kommentar

                • Uddaveka
                  • June 2007
                  • 431

                  #9
                  Jag har mätt nitrithalten och det verkar inte vara något fel på denrunt 0 !
                  Tror ni det skulle bli överbefolkat med 10 glödbandstetror och lite guppy i ett 50 liters akvarium?
                  ~Love animals~
                  Kramar Sofia
                  160l, 100l, 54l, 40l

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ursprungligen postat av Uddaveka
                    Jag har mätt nitrithalten och det verkar inte vara något fel på denrunt 0 !
                    Tror ni det skulle bli överbefolkat med 10 glödbandstetror och lite guppy i ett 50 liters akvarium?
                    Inte om du håller efter guppystammen lite.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • Uddaveka
                      • June 2007
                      • 431

                      #11
                      Ett akvarium till

                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Inte om du håller efter guppystammen lite.
                      oki jag har precis köpt och stt i gång ett 54L (60 cm) ch tängte flytta över lite fiskar till exempel guppy.
                      ~Love animals~
                      Kramar Sofia
                      160l, 100l, 54l, 40l

                      Kommentar

                      Arbetssätt...