Yngel, yngel och åter yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elisabeth62
    • May 2007
    • 40

    Yngel, yngel och åter yngel!

    Jag har verkligen slitit med vårt akvarium och för tillfället är allting lugnt. Kanske förutom att vi nu har fått vår fjärde kull yngel!!! De som bor i akvariet är följande:

    2 guppy honor
    2 platy hane+hona
    3 neontetror
    2 siamesiska algätare
    9 guppy-yngel, 4 veckor gamla
    7 platy-yngel, 4 veckor gamla
    5-6 platy-yngel, 1 vecka gamla
    14-15 guppy-yngel, några timmar gamla

    Vad gör jag av alla yngel? Ingen verkar äta upp dom. Eftersom akvariet bara är på 54 liter är jag fullt införstådd med att det inte får bli för många fiskar. Men hur gamla måste ynglen när man flyttar dom? Eller kan man ta dom med en gång? Vi har bekanta som snart skall starta upp ett akvarium så då skall dom få ett gäng yngel.

    Hur gör ni andra med era yngel? Det är ju otroligt roligt och jag inbillar mig att akvariet är i "bra form" eftersom ynglen överlever och växer. Särskilt roligt var det imorse att sitta och titta på "Mulliga Märta" när hon födde!

    Och så en dum fråga; vi har två guppy-honor men hanarna dog för över 5 veckor sedan. Hur många kullar kan de föda efter en parning?

    Ha en skön sommar!
  • decaux
    • April 2007
    • 97

    #2
    du kan ta dom med en gång om du vill, de har ändå ingen nytta av sina föräldrar!

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #3
      Hej!!!
      När jag hade Guppy så ynglade de också något fruktansvärt och ingen ville ha dom. Mitt 63l blev överbefolkat och jag tog de fiskar som jag inte ville ha, lade dem i en påse och gick över till Zooaffären. Jag fick inga pengar, men det var bara att bita ihop och lämna över de små djuren.
      Jag skulle nog vänta tills de blir 2cm minst innan jag gav bort dem. Sedan så får du ju se hur fullt ditt akvarium är och är det ett måste så ge bort dem tidigare.

      Skulle du någon gång i framtiden skaffa en dyrare fisk som sedan får för sig att skaffa ungar så ska du ta betalt. Jag kämpar förfullt med att få mina Rödciklid-yngel att överleva, men de andra fiskarna jag har (framför allt min lilla, SNABBA Eldstjärt) slukar mina söta bebisar så fort föreldrarna vänder ryggen till.
      Det jag vill säga är att ett yngel-kar är bra att ha! Jag har tyvärr inte plats till ett sådant

      Lycka till!!!!
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Ja du!

        Ursprungligen postat av elisabeth62
        Jag har verkligen slitit med vårt akvarium och för tillfället är allting lugnt. Kanske förutom att vi nu har fått vår fjärde kull yngel!!! De som bor i akvariet är följande:

        2 guppy honor
        2 platy hane+hona
        3 neontetror
        2 siamesiska algätare
        9 guppy-yngel, 4 veckor gamla
        7 platy-yngel, 4 veckor gamla
        5-6 platy-yngel, 1 vecka gamla
        14-15 guppy-yngel, några timmar gamla

        Vad gör jag av alla yngel? Ingen verkar äta upp dom. Eftersom akvariet bara är på 54 liter är jag fullt införstådd med att det inte får bli för många fiskar. Men hur gamla måste ynglen när man flyttar dom? Eller kan man ta dom med en gång? Vi har bekanta som snart skall starta upp ett akvarium så då skall dom få ett gäng yngel.

        Hur gör ni andra med era yngel? Det är ju otroligt roligt och jag inbillar mig att akvariet är i "bra form" eftersom ynglen överlever och växer. Särskilt roligt var det imorse att sitta och titta på "Mulliga Märta" när hon födde!

        Och så en dum fråga; vi har två guppy-honor men hanarna dog för över 5 veckor sedan. Hur många kullar kan de föda efter en parning?

        Ha en skön sommar!
        Hur länge kan en guppyhona hålla på att föda efter man separerat dem? Min sista vuxna hon har nu fått en kull 2 månader efter....och jag misstänker att hon har en till på gång...Vet faktiskt inte hur länge de har s k "förrådsbefruktning"???Men läääänge är det!

        Kommentar

        • elisabeth62
          • May 2007
          • 40

          #5
          Nu är det närmare 30 stycken yngel!!! Och vår "Mulliga Märta" går nu under namnet "Smärta Märta". Helt otroligt att den lilla fiskkroppen kunde ha så många yngel i sig.

          Och nu har vi verkligen yngel så det räcker och blir över. Jag skall försöka ha kvar dem tills de blir lite större. Antar att jag måste göra tätare vattenbyten nu när det är så många fiskar i akvariet. Lite lustigt är att de senaste platy-ynglen har simmat och gömt sig! De undrar väl vad som har hänt...

          Så jag antar att det bara är att vänta in nästa kull... vi har ju två honor som har gått med hanar förut! Och eftersom platyna är ett par antar jag att också dom lär få fler...

          Kommentar

          • Malinitzi
            • December 2006
            • 2088

            #6
            Små växande...

            Ursprungligen postat av elisabeth62
            Nu är det närmare 30 stycken yngel!!! Och vår "Mulliga Märta" går nu under namnet "Smärta Märta". Helt otroligt att den lilla fiskkroppen kunde ha så många yngel i sig.

            Och nu har vi verkligen yngel så det räcker och blir över. Jag skall försöka ha kvar dem tills de blir lite större. Antar att jag måste göra tätare vattenbyten nu när det är så många fiskar i akvariet. Lite lustigt är att de senaste platy-ynglen har simmat och gömt sig! De undrar väl vad som har hänt...

            Så jag antar att det bara är att vänta in nästa kull... vi har ju två honor som har gått med hanar förut! Och eftersom platyna är ett par antar jag att också dom lär få fler...
            ...bebisar får av mej mat 3 ggr per dag. Ger dem microfoder, finns att köpa, annars smula flingfodret.

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej Elisabet. Jag kommer ihåg ditt kämpande i början & att du tog alla råd du fick till dig. Kul att höra att fiskarna nu mår bra.
              Men... se upp för nitrit nu när du har så mkt fisk i.
              Jag flyttar alltid över i ett separat yngelkar, där får dom växa till sig innan jag lämnar bort till affärer, sätter ut annonser eller ger bort till alla jag känner
              du har ju en hel barnkammare nu
              Lättast för dig vore egentligen att köpa ett större kar & flytta över de vuxna fiskarna till det & låta ynglen gå kvar i det du har
              Du kan för övrigt förvänta dig några kullar till då dom kan få 3-5 ggr efter det att dom blivit parade sista gången

              Grattis till bebisarna & fortsatt lycka till!

              Mvh Eva

              Kommentar

              Arbetssätt...