Sniglar hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    Sniglar hjälp...

    Hej alla!

    Någon kanske minns mig från förra sommaren. Då var jag nybörjare och rustade upp min pappas akvarium. Nu har jag tyvärr inte bott där sedan dess. Akvariet är igengrott Många fiskar döda. Nu vill jag hjälpa att rädda det.

    Alla tips att rädda ett igengrott akvarium är tacksamma. Det största problemet är sniglar. Hur blir jag av med de mest effektivt? Sedan är det mycket alger. Vattnet byter jag nu i omgångar så fiskarna får acklimaterisera sig. Det är hemskt att se akvariet i detta skicka. Snälla hjälp alla som kan jag vill verkligen rusta upp det igen.

    Kramar från en fd men återigen bliven akvarienybörjare
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!
  • ekmanjenny
    • July 2006
    • 342

    #2
    Vill tillägga att akvariet är ett typiskt nybörjarakvarium på 60L och de fiskar som överlevt är 3 svärdbärare, 3 pansarmalalbino, 2 platy, neontetror, en segelfensmolly och en ancistrus
    Så länge man lär sig, lever man!
    Ge blod, hela Sverige behöver det!

    Kommentar

    • VioXiD
      • April 2007
      • 266

      #3
      Vill bli av med sniglar/snäckor?
      Skicka dom till mig!
      Jag kan betala frakten...
      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Ursprungligen postat av ekmanjenny
        Vill tillägga att akvariet är ett typiskt nybörjarakvarium på 60L och de fiskar som överlevt är 3 svärdbärare, 3 pansarmalalbino, 2 platy, neontetror, en segelfensmolly och en ancistrus

        Verkar väl vara en rätt ordentlig beläggning. hur kunde du hålla mer...... Jag tror att trångboddheten kan ha varit en bidragande faktor.

        Se till att du har snabbväxande växter och rensa sedan ut när de växer ut för mycket (detta drar ur "algnäringen" ur akvariet) och se till att ha rätt belysning (vet jag är väldigt viktigt). Lite växtnäring vid varje vecko eller månads (vatten) byte och du har knappt en alg kvar. Att panikbyta vatten kommer ändå inte ge någon långsiktig funktion. 30 % i veckan är mer än tillräckligt för de flesta akvarier.

        Kommentar

        Arbetssätt...