Helt nybörjare, start av sötvattensakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • giowanna
    • June 2007
    • 11

    Helt nybörjare, start av sötvattensakvarium

    Ja, jag och min sambo vill ha akvarium. Sötvatten, ganska stort. Ca 200-300 liter.

    Men hur vet man vilket akvarium som är bäst? Märke osv. Är det lönt att köpa paket med allt i, eller ska man själv plocka ihop?
    Tror vi fallit mest för de akvariumen med välvd framruta.

    Gillar massa olika fiskar, men hur vet jag om de går ihop? Och vilka växter/stenar/rötter de vill ha?

    Vill ha:
    ganska stor mal
    färgglada, mellanstora fiskar (typ molly-storlek) (snälla mot varann)
    EN praktbotia (äter sniglar väl)
    fina växter som passar fiskarna
    ev. klogrodor
    ngn dekoration


    Ge mig tips, alla som orkar! Vi ska planera och fundera under sommaren, och ställa iordning allt till hösten först, så vi har lite tid på oss
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Hej Giowanna och välkommen till Zoopet.

    Skall försöka svara på några av frågorna.

    Vilket akvarium du väljer har väl både med smak och ekonomi att göra. Det jag tycker du skall titta på är:
    • Tillräcklig volym för dom fiskar du tänker ha.
    • Att det är lätt att öppna och komma åt utan att man måste lyfta av ett helt lock t ex. Då blir det mycket roligare och lättare att arbeta med.
    Läs på massor innan. Här på zoopet finns mängder av information om uppstart av akvarium, artbeskrivningar på fiskar och växter.
    Fråga här på forumet om du inte hittar information själv, här finns många som gärna hjälper till.
    Och framförallt ha inte för bråttom, ta det lungt och sök t ex information om fisken innan ni köper, t ex så är praktbotian en stimfisk och trivs bäst i en grupp om minst 5-6 st och blir dessutom uppemot 30 cm lång, det är lätt att förälska sig i en fisk i butiken som kanske inte alls passar ihop med övriga eller blir alldeles för stor.

    Lycka till!!
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • giowanna
      • June 2007
      • 11

      #3
      Ojdå!!

      Jasså?? Jag trodde de hade det bäst ensamna, eftersom de kunde va aggressiva mot samma art?? Läste det ngnstans på nätet...
      Sen ska de väl ha vars en grotta eller så att gömma sig i?? Blir många grottor. 30 cm är kanske lite stort...

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av giowanna
        Jasså?? Jag trodde de hade det bäst ensamna, eftersom de kunde va aggressiva mot samma art?? Läste det ngnstans på nätet...
        Sen ska de väl ha vars en grotta eller så att gömma sig i?? Blir många grottor. 30 cm är kanske lite stort...
        ¨
        Som sagt, läs på mycket, hellre för mycket än för lite
        Här är artbeskrivningen på praktbotian och det finns många fler att söka upp här på zoopet.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • giowanna
          • June 2007
          • 11

          #5
          Ja, det va bra att du sa det :-) Vet ngn en bra bok som man kan köpa/låna om akvarier? Framförallt om vilka fiskar som går bra med varann?

          Kommentar

          • giowanna
            • June 2007
            • 11

            #6
            Är det i allmänhet bättre att ha många små/förre stora/några små+några stora i ett ca 250 liters akvarium?

            Hittat en fin fisk, liten lättskött, stimfisk: Glastetran
            Och en mal som heter vänd mal, de va stim som yngel, men enstöringar som vuxna

            Vill ha fler lättskötta fiskar... måste man bli guldmedlem för att se alla artbeskrivningarna?

            Kommentar

            • giowanna
              • June 2007
              • 11

              #7
              Hittat några fiskar som ska va lätta, och inte är så stora:

              Metallpansarmal (albino)
              Neontetra
              Siamesisk algätare
              Gurami

              Går dessa att ha ihopa?

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Hej Giowanna!
                Välkommen till zoopet! Mkt kul att en nybörjare börjar med ett större kar än ett litet, det är mkt bättre att börja så.
                Dessutom tycker jag att det är bra att du tar reda på saker innan du handlar!!! Guldstjärna för det!

                Så till lite tips!
                Blocket.se e en guldgruva när det gäller att hitta kompletta kar med alla tillbehör för en liten peng! Likaså tycker jag du skall kolla annonssidan här på zoopet, där kan du hitta både akvarie, växter & fiskar. Då vet du att det e rätt skött, bra grejer & för ett mkt bra pris :-)

                Fiskarna du har listat här uppe e bra fiskar, tänk på att corodyras (pansarmal) är stimfisk, likaså tetror & "siameserna".
                Du kanske bör lägga till ett par malar oxå, typ ancistrus (kan du hitta här på zoopet till bra pris) Gurami kan ju bli ganska så stora.

                Tänk oxå på att inte sätta i alla fiskar på en gång när du startat upp ditt kar.

                Lycka till!

                Mvh Eva

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av giowanna
                  Hittat några fiskar som ska va lätta, och inte är så stora:

                  Metallpansarmal (albino)
                  Neontetra
                  Siamesisk algätare
                  Gurami

                  Går dessa att ha ihopa?
                  gurami kan beronde på vilken sort(tex guldgurami och makropod) äta upp neontetran!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Norrland
                    • March 2007
                    • 50

                    #10
                    En bra bok jag har hemma är ; det levande akvariet.

                    stor bok med en massa arter, hur man sköter allt och hur man bygger egna akvarier.ganska gammal men helt underbar i det grundläggande med tips på det mesta.

                    Kommentar

                    • fredd
                      • February 2007
                      • 3360

                      #11
                      det är bra att du hittat ett par typer av fiskar du kan tänka dig att ha, det är bra med en "bas" av fiskar man vill ha. Så man inte går till affären å köper hit å dit. Man ska ju alltid "skynda långsamt" i början med akvarium, så om vi säger att Pansarmalar är en av fiskarna du garanterat vill ha, starta då ditt akvarium och vänta nån dag eller 2 och släng sedan i dem. Så låter du dem få igång balansen i akvariet å allt sånt. Och under den tiden kommer du nog läsa dig runt och hitta andra fiskar du vill ha, och då får du se om dem passar osv.

                      Jätte bra förövrigt att du börjar med ett "Lagom" stort akvarium, jag och många andra började med för små och ville direkt ha större
                      www.frfoto.tk

                      Kommentar

                      • morrhoppa
                        • October 2006
                        • 755

                        #12
                        Ursprungligen postat av giowanna
                        Ja, det va bra att du sa det :-) Vet ngn en bra bok som man kan köpa/låna om akvarier? Framförallt om vilka fiskar som går bra med varann?
                        Det finns en bokserie som heter Back to nature som jag tycker är bra. Enda nackdelen är om man läser Back to nature Tanganyikaciklider vill man ha sånna och läser man om malar så vill man ha sånna

                        Annars finns det mycket gamla böcker på bibliotek så man får vara lite försiktig om man ska låna.
                        Man blir inte vuxen bara äldre!

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Tips: Läs artiklarna om uppstart av akvarier härinnne innan du köper fisk. Jag vet inte hur många stackars firrar som går åt på grund av att man sätter i för mycket och för fort.
                          Och välkommen till siten!
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • giowanna
                            • June 2007
                            • 11

                            #14
                            Hej alla!
                            Tack för välkomnandena
                            Hur är det med bakgrunderna? Om man väljer BackToNature, är de svåra att montera med filter o pump bakom? Tittade på deras hemsida, och de är vansinnigt snygga! Men ganska dyra och svårmonterade?

                            Är det bättre att börja med en mal än med en stimfisk i akvariumet? Guramin får inte äta tetrorna! :o Vilken sort är det som inte äter dem?

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              En Ancistrusmal är rätt bra att ha som första fisk, som ska "bajsa in" akvariet i en vecka eller så. Och de äter inte neontetror.
                              Själv är jag väldigt svag för corydoras-malar, också...tycker de ser ut som små grisar som bökar runt i bottnen.
                              En kampfisk kan du nog också ha, om du vill. Troligen markerar han mot de andra fiskarna, men han lär inte äta upp dom. Kampfisk går inte ha ihop praktbotior, dock...de knipsar gärna på fenorna.
                              Sedan får du väl snoka runt lite bland arterna...det finns massor av fiskar som inte äter neontetror.

                              Vad gäller bakgrunder, så är jag grymt nöjd med min Aquarock. Eftersom den är heltäckande, var det bara att fälla upp den mot bakrutan efter lite sågande.
                              BTN är megasnygga, och jag hade nog valt sådana, om jag haft en obegränsad plånbok. Jag har för mej att de finns som både heltäckande och som moduler...moduler måste man dock silikonera fast.
                              Senast redigerad av Jens A.; 23 June 2007, 22:01.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...