Några nybörjar frågor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tvilum
    • June 2007
    • 82

    Några nybörjar frågor?

    Jag antar att detta jag undrar över står någonstans i forumet men ni vet hur det kan vara,man läser och läser men allt står så utspritt.

    Ska försöka formulera mig enkelt.

    1.Hur ofta bör man tömma och "städa" hela akvariet och när man gör det så sparar man av det gamla vattnet,eller?

    2.När man bytar en del av vattnet ska man hälla i det där blåa medlet (aqua safe) då?

    Jag har 3 guppy (2 honor) 2 platy (en av var tror jag) en mal och 2 praktbotia.
    Jag kan sittar hur länge som helst och bara titta på dessa små krabater så roliga.Så därför kommer jag att fråga många "enkla" saker säkert men jag vill ju bara deras bästa
  • Sara1111
    • April 2007
    • 202

    #2
    Kolla under rubriken "Artiklar" där står det mesta du behöver veta om gundläggande akvarieskötsel.

    http://www.zoopet.com/index.php?opti...240&Itemid=121 är en bra början.
    Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      1.) Egentligen aldrig, skulle jag säga. Det finns inga bra skäl att rengöra akvariet noggrannt. Fiskarna vill ha vatten som det bildats en bakteriekultur i. Dessa bakterier finns i pumpens filtermassa och i det "skitiga" gruset och de hjälper till att bryta ner skadliga ämnen som bildas av fiskarnas bajs.

      Alltså ska dessa bakterier tillåtas finnas kvar! Man ska endast göra rent pumpens filter när det blivit så nedsmutsat att vattenflödet minskat. Då tar man bara ut filtret och kramar ur det några gånger i en hink med gammalt använt akvarievatten, sen sätter man tillbaka det. Skölj inte filtret i kranvatten.

      Många (nybörjare) vill göra rent akvariet ofta för de tror att man måste det för att bli av med alger och bajs. Men det är normalt att få mycket alger när man startar upp ett akvarium. Om växterna trivs och växer, och om tillräckligt många nyttiga bakterier finns, kommer algerna att minska. Samma sak med bajset som ligger på botten: När en bra bakteriekultur finns kommer bakterier bryta ner bajset så att det försvinner snabbt. Enda sättet för dessa bakterier att bildas från början är att låta skiten ligga kvar, men göra små regelbundna delvattenbyten..


      2.) Försök byta lite vatten regelbundet, dvs, gör ett så kallat "delvattenbyte". 20-30% per vecka tycker jag är lagom. Då tar du KALLT kranvatten, ej varmt. Sen tillsätter du Aquasafe och tillsätter det i det nya kranvattnet du ska hälla i akvariet. (5 ml Aquasafe per 10 liter vatten). Blanda Aquasafe i hinken med det nya vattnet och blanda runt det ordentligt med handen. Du kan också låta hinken stå ett tag så att vattnet får rumstemperatur. Så brukar jag göra och det funkar fint Men nu på sommaren kan akvarievattnet få en alldeles för hög temperatur (28-30 grader) och då funkar det bra att hälla kallvatten i akvariet, dvs, då behöver man inte vänta på att det ska få rumstemperatur. Men man får hälla i det försiktigt så att man inte häller iskallt vatten rakt på en fisk....

      Lycka till med akvariet!
      / Ebba

      Kommentar

      • Tvilum
        • June 2007
        • 82

        #4
        Tack

        Kommentar

        Arbetssätt...