Vill byta inriktning i karet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Vill byta inriktning i karet.

    Har nu levandefödare (molly splenders och endlers guppy) men jag är så sugen på att skaffa några andra fiskar med mer intressanta beteenden. Finns det någon fisk som gärna får vara lite större och som trivs med växter dvs inte äter upp dem. Mitt akvarium är på 225l. Har tittat lite i fiskarkivet men tycker att det är svårt att hitta några...
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ska du ha mollysarna och guppyna kvar?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • fifi
      • August 2006
      • 695

      #3
      Vad är du sugen på för några? Finns ju många söta dvärgciklider som nog skulle trivas hos dig. Ska du ha en biotop eller fiskar från samma världsdel för att ha det enhetligt?
      mvh
      Fifi

      I'm so cute, I poop rainbows.

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Jag skulle vilja ha endlers kvar som det ser ut nu, ska starta upp ett till akvarium om någon månad där de ev ska få gå istället. Så om vi säger att jag inte ska ha mollys och guppys i det här karet vad har ni för förslag då? Men i det här karet så ska jag ha kvar mina 2 guldancistrus iallafall..

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          #5
          Jag skulle rikta in mig på Tanganyika eller malawi, först och främst Tanganyika. Skall snart göra om mitt "blandade" akvarium till ett Tanganyika-kar själv.
          Mitt kar har måtten 110*45*45 och är på 222L, nästan som ditt då

          Lycka till och skriv om vad du väljer!!!!!
          /Mathias
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            om det är växt akvarium du vill ha, så tycker jag du ska ta och spana in lite dvärgciklider, Apistogramma släktet är väldigt fina fiskar. Speciellt Kakadua cikliden, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143

            sen finns ju fjärilsciklider,palett ciklider m.m.
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Ok det kanske blir lite apistogramma arter, de är ju färggranna och lite större synd att kakadua cikliden inte lever så länge:-(. Vill ju gärna ha mina växer kvar då jag nu har rätt så mycket .

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Annars är ju palettcikliden en trevlig liten tålig ciklid om man vill börja lite med just ciklider. Dom har ett något mindre revir och är inte så fruktansvärt tuffa mot andra fiskar. Det är iofs inte apistogrammorna heller.
                En liten tålig ciklid till som är stöddigare är grön bågfenscilid. Men dom kan vara rätt elaka mot varandra under olika faser i leken och ge sig på andra fiskar. Fast du har så stort kar så det kan funka med något tetrastim som cikiderna kan jaga lite och skydda rom/yngel mot. Dom är riktigt rnygga och intressanta och man ser på färgen/teckningen på dom hur långt dom kommit i lek och yngelvård.
                Jag tycker väldigt mycket om olika Corydorasmalar också, men har inte testat såna med bågfenorna. Tror det skulle funka i ett större kar. Med paletter har jag inte haft problem att blanda med Corydoras.

                Sen har du ju hela gruppen med större guramis. Har du kikat på såna? Dom har du inte med tuffa ciklider förstås. Mosaikguramina är ju kanonsnygga när dom får lite mer utrymme.

                Och så de olika regnbågsfiskarna. Det är också en stor grupp i olika storlekar. Om man gillar livliga snälla fiskar med lite storlek med speciellt utseende är röd regnbåge (Glossolepis incisus) ett tips. Dom kan man ha med Coydorasmalar om man kan tänka sig att blanda fisk från olika kontinenter. Fast dom hugger nykläckta guppys, det gör dom.

                Ta en funderare på om du vill ha ett lite livligare kar med olika beteenden eller något som är stillsamt och vackert.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Arek91
                  • April 2007
                  • 165

                  #9
                  Palletcicliderna gillar att jaga fiskar. Så dem ska nog inte vara tillsamans med guppysarna
                  Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                  Simma lungt / Arek

                  Kommentar

                  • cikliden2
                    • January 2005
                    • 434

                    #10
                    Jag ska inte ha guppysarna i samma kar. Har haft palettciklider för flera år sedan men jag tyckte mest att de gömde sig i grottan:-(

                    Kommentar

                    Arbetssätt...