Trouble in paradise..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Trouble in paradise..

    Skrev nyss idag om att allt går så bra..


    Men ja, nu ikväll bytte vi vatten 17liter, (Ca 20% iaf) för vi tänkte göra det ca 1 gång i veckan iaf, även om vi inte har nitritvärden eller nåt sånt ju..

    Och våra Ancistrus som mådde så perfekt, började direkt efter vattenbytet att släppa bubblor och gå upp till ytan och sen simma ner och sen simma upp och göra samma sak..

    Hade ju redan problem med det med min förra Ancistrus, men då var det ju pga nitrithalten, och han tog skada av det förmodligen.. han gjorde inte så här förrän vi fick hög nitrithalt.. men det har vi inte nu..

    Pumpen har stark genomströmning, ingen lufttillförsel som det ska vara..

    Allt är som innan, men dom började nu genom vattenbytet, har aldrig gjort det innan..
    Ingen annan fisk ser ut att må dåligt..

    Jag känner mig deprimerad snart och tänker att det är väl bara att förvänta sig att dessa malar ska dö också snart då..

    Sambon säger att det kanske kan bero på om det är klor i vattnet?

    Att man kan tappa vattnet på hinkar/dunkar och låta stå 1-2dagar innan man fyller akvariet med det??

    Eller att vattnet är dåligt syresatt, det brukar väl finnas en liten del syre i vattnet, men det kanske är lite i vårt.. ingen aning, han tänkte att det kanske därför blir syrebrist under en kort stund efter vattenbyten??

    Finns det nån logik i det hela?

    Vad kan det bero på annars.. jag blir ledsen nu.. vi kan väl inte ha nåt i vårt vatten som gör att ancistrus helt enkelt inte kan leva i det..

    Vi bytte ju i onsdags när vi köpt den svarta ancistrusen och då var både han och den här guldancistrusen vi har nu i karet.. ingen reagerade då, men nu gjorde dom det..

    Nån som har några förklaringar?
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Klor i vattnet är det nog inte,sen att det skulle stå i hinkar har jag aldrig gjort skulle bli en del hinkar då skulle jag tro,jag svarar att du ska vänta att se vad som händer om dem andra fiskarna inte visar något så har jag svårt att tro att malarna skulle märka av det så avakta det är bara ett naturligt betende tydligen av dem.Själv har jag aldrig varit med om något liknande av att malar går till ytan efter ett vattenbyte så jag hade väntat och se.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Ursprungligen postat av stene
      Klor i vattnet är det nog inte,sen att det skulle stå i hinkar har jag aldrig gjort skulle bli en del hinkar då skulle jag tro,jag svarar att du ska vänta att se vad som händer om dem andra fiskarna inte visar något så har jag svårt att tro att malarna skulle märka av det så avakta det är bara ett naturligt betende tydligen av dem.Själv har jag aldrig varit med om något liknande av att malar går till ytan efter ett vattenbyte så jag hade väntat och se.
      Nä, men förra gången (har suttit och kollat lite nu i min dagbok och anteckningar) när det gällde min förra ancistrus,

      Så flyttade han in på en tisdag (en vecka efter nystart ca) och vi kollade nitrit på onsdagen och det var ingen.. på lördagen hade vi nitritvärden och då började vi med vattenbyten, på måndagen såg vi att han gick upp och tog luft väldigt mycket, och han hade väl gjort det nån enstaka gång under lördag/söndag också, men inget man tänkte på då..

      Men under måndagen var det nästan konstant..

      Vissa skrev då här att dom är tarmandare och att det är normalt, men vissa menar att inga såna beteende är normala! att dom haft ancistrus i flera år osv och ingen hade gjort nåt sånt där..

      Men tillslut fick vi ner nitrithalten, och då slutade han helt med det där.. och vi gjorde ju vattenbyten efter det och han reagerade inte på det..

      Men nu har vi ingen nitrit, och dessa gör detta iaf rätt så konstant nu.. så vi är rätt oroliga..

      Men ja, det är ju bara vänta och se..

      Men ingen av dom andra fiskarna har ju sett ut att må dåligt, dom är så glada så, äter och så..

      Ancistrusarna har också mått så bra nu hela tiden, ätit och simmat runt så bra, dom gjorde det hela tiden nu också, ända tills vi fyllde på nytt vatten nu ikväll..

      Medans vi tömde vattnet så simmade dom runt så glatt som dom gjort nu hela tiden, åt och sådär, men så fort vi fyllde på med vattnet så slängde sig guldancistrusen upp mot ytan och sen platt på bakgrunden och satt bara helt blickstilla,.. apatiskt som vår förra Ancistrus gjorde.. bara satt.. så har h*n aldrig gjort...

      Sen började svarta anscistrusen också..och nu gör dom det hela tiden typ..

      Antingen blåste vattenströmmen (när vi fyllde på vattnet) upp skit från bottnen, men det vet jag inte om det ska göra nåt.. eller så är det ju nåt i vattnet som är boven i det hela.. måste det vara..
      Senast redigerad av Zirconia; 03 June 2007, 20:13.
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Om du inte hade Nitit nu så hade jag avaktat med det.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Ursprungligen postat av stene
          Om du inte hade Nitit nu så hade jag avaktat med det.

          Eh, avvaktat med vad? Ursäkta, men jag förstod inte..
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Detta läste jag på ett forum eller nåt på Ciklid.se http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=55195


            "Ett tydligt tecken på att Ancistrus inte mår bra är att de ideligen simmar till ytan för att "ta luft".

            "Ngt som kan hända dock är att du får en ammoniakhöjning vid botten vid vattenbyten om du har mycket foder som kanske ligger i substratet.."

            "Du har förmodligen råkat ut för att något dött och legat och ruttnat i karet. Ancistrusmalar är ganska känsliga mot ammonium och är oftast dom som dör först när man får en ammoniumspik i karet."

            Så, ja, när vi fyllde akvariet nu, med sån en pumpslanggrej, så såg vi rätt mycket skit som virvlade upp från botten, inte matrester, utan Platyskit om jag ska vara ärlig..

            Vi misstänkte det också, att det kanske var ammoniak eller nåt..

            Men ja, det kanske lägger sig.. det är väl bara att hoppas..

            Vara jättenoga med att det lugnt när man fyller på vatten antar jag, så inte strålen blir så hård så den drar upp en massa.. :-/
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13136

              #7
              för att klargöra detta med att vissa malar går upp till ytan!
              Pansarmalar går normalt upp till ytan för att svälja lite luft , för matsmältningens skull och även för att fånga tex flingfoder men en frisk ancistrus gör inte det! tycker absolut du ska göra ett ytterligare vattenbyte ifall du nu haft mycket skit på botten som orsakat en ammoniakhöjning.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Zirconia
                • May 2007
                • 701

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                för att klargöra detta med att vissa malar går upp till ytan!
                Pansarmalar går normalt upp till ytan för att svälja lite luft , för matsmältningens skull och även för att fånga tex flingfoder men en frisk ancistrus gör inte det! tycker absolut du ska göra ett ytterligare vattenbyte ifall du nu haft mycket skit på botten som orsakat en ammoniakhöjning.
                Ja, vi har bytt 20 liter till nu, men ja, det tar lite längre tid nu mellan gångerna att Guldancistrusen går upp till ytan.. och den svarta såg vi inte till på en lång stund under vattenbytet, men nu sitter han uppe vid ytan..

                Men nu höll vi typ fingrarna för lite så vattnet rann saktare ut åt alla håll och inte en direkt stråle rakt ner i vattnet..
                Funkade bättre, man får väl göra så hädanefter..
                / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  för att klargöra detta med att vissa malar går upp till ytan!
                  Pansarmalar går normalt upp till ytan för att svälja lite luft , för matsmältningens skull och även för att fånga tex flingfoder men en frisk ancistrus gör inte det! tycker absolut du ska göra ett ytterligare vattenbyte ifall du nu haft mycket skit på botten som orsakat en ammoniakhöjning.
                  Och jo, ang det med olika malar så vet jag också att pansarmalar kan göra det, men jag menade bara enbart ancistrus.. och vissa här menade innan att ancistrus kunde göra det och vissa menade att en frisk ancistrus gör det inte.. och det litar jag nog på..

                  Så det vet jag..
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • Zirconia
                    • May 2007
                    • 701

                    #10
                    Sen tänkte jag att om vi nu rev upp så mycket skit så det blev en ammoniumtopp nu, då har vi väl en rätt saftig nitrittopp att vänta här framöver nån gång antar jag..
                    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                    Kommentar

                    • *db*
                      • February 2007
                      • 243

                      #11
                      Är inget proffs o har ingen lång erfarenhet av akvarium.
                      tänkte bara säga att de ancistrusar jag har haft (under två omgångar)
                      alla har"hämtat luft" då o då, ingen har dött.
                      så det kanske inte är nån panik för det.
                      jag hade tagit det med ro och haft koll på vattenvärdena.
                      Borde inte vattnet vara syrerikare efter vatten bytet?
                      (Detta är mina erfarenheter o reflektioner)
                      mvh Danne

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Ja, jo, jag vet inte jag.. men många säger att dom inte mår bra ancistrusarna när dom gör så, och mina har bara gjort det under nitrittopp och nu under ammoniakhöjningen..

                        Men idag slutade dom, nu är dom sitt glada pigga jag igen, äter som förut som simmar runt..

                        Går inte upp nu längre..
                        Är så lycklig för det nu
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zirconia
                          Ja, jo, jag vet inte jag.. men många säger att dom inte mår bra ancistrusarna när dom gör så, och mina har bara gjort det under nitrittopp och nu under ammoniakhöjningen..

                          Men idag slutade dom, nu är dom sitt glada pigga jag igen, äter som förut som simmar runt..

                          Går inte upp nu längre..
                          Är så lycklig för det nu
                          det var ju bra att allt e bättre.......men håll ögonen på malarna så att de inte börjar igen ....lycka till i framtiden!
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • Zirconia
                            • May 2007
                            • 701

                            #14
                            Ursprungligen postat av macke_fisk
                            det var ju bra att allt e bättre.......men håll ögonen på malarna så att de inte börjar igen ....lycka till i framtiden!
                            Jo, det ska vi göra,.. och ta det lugnt med vattenstrålen vid påfyllning efter vattenbyte så inte skiten rörs upp igen.. det var tydligen inte så bra..

                            Men det tänker vi på nu.. man lär sig av sina misstag, jag är bara glad att vår okunnighet inte kostade dom livet.. känns härligt att dom är pigga nu igen..
                            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              tillsätter du inget vattenberedningsmedel när du tar kranvatten? jag gjorde inte det i början men pansarmalarna och de andra fiskarna reagerade negativt, blev hängiga och flämtiga... men sen jag började tillsätta "Aquasafe" klarar de av mina 15-20%-vattenbyten per vecka bra.

                              men om det nu var ammonium som var fallet så är det ju inte jättemycket man kan göra, skiten måste få vara där... till slut kommer den brytas ner jättefort men det är ju bra att du har bra genomströmning på pumpen och nu börjar byta lite vatten regelbundet, det kommer säkert funka bra

                              bra att ancistrusen klarade sig.
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...