Allt känns så jättebra :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Allt känns så jättebra :)

    Ville bara dela med mig av min glädje.

    Allt har funkat bra nu i några veckor, förutom att vi fick hem 2 Guldancistrus förra tisdagen, (varav typ 80% av leveransen djuraffären fått hem dog, dom låg döda i akvariet i affären dagen efter typ ), en av dom 2 vi köpte dog också, tillsammans med min svarta Ancistrus jag haft då i 3 veckor.
    Jag skaffade då en ny svart..

    Vi misstänker dock att den andra svarta vi hade måste varit svag eller haft nåt fel iaf, under dom veckorna vi hade den, så i 2 dagar simmade han ju runt runt i akvariet på rutorna, nästan oavbrutet och sen satt han mest på rutorna och pumpen efter det.. ibland på skeppsvraket vi har, men annars brydde han sig inte om nånting.. Satt bara på rutorna..

    Vi hade algtabletter, broccoli, ärtor, men inget brydde han sig om.. och han satt mest på rutorna..

    Vi fick ju en nitrithöjning som tog ca precis en vecka att få ner till stabilt och bra igen, och under den tiden gick han ju upp till ytan och tog luft, så han kan ha tagit skada av det också..

    Men ja, dessa 2 vi har nu, den ena Guldancistrusen "Andromeda" och så den nya svarta "Destiny" är så jätteannorlunda motför vad den andra förra "Anakin" var.. dessa har alltid varit framåt nu och söker mat, simmar runt på ett mindre "ansträngt" sätt, simmar fritt och söker sig gärna till varandra, och dom äter alger, dammsugar ordentligt på bakgrunden, på växterna, på vraket på grottan m.m.. och dom äter på ärtorna, broccolin och troligen tabletterna också..

    Dom är helt tvärtom än vad Anakin någonsin var..

    Det måste ju nästan varit nåt fel på honom då? En svag/sjuk individ?
    Är det vanligt att man får en sån som är så?

    Men nu är allt harmoniskt och bra, värdena i vattnet är bra, allt funkar jättebra..

    Så underbart att se Ancistrusarna simma där tillsammans och äta, inte jämt tillsammans naturligtvis, men ibland..

    Platysarna mår bra, samma med tetrorna.. Växterna frodas, allt är så kul

    Men vi kollar ju nitritvärden och allt sånt, ser så att allt fortsätter funka bra..
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2

    - Härligt att höra!!!
    Lycka nu till i fortsättningen
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Tack så hemskt mycket Helena
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        #4
        ett tips är att undvika att köpa fiskar från akvarium där det ligger döda fiskar i, man vet ju aldrig riktigt vad som kan vara fel och om resten av fiskarna också är döda. Jag brukar undvika sånna akvarium iaf:P
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Ursprungligen postat av wicked1
          ett tips är att undvika att köpa fiskar från akvarium där det ligger döda fiskar i, man vet ju aldrig riktigt vad som kan vara fel och om resten av fiskarna också är döda. Jag brukar undvika sånna akvarium iaf:P
          Jo, men dom var inte döda då, utan dagen efter när vi kom dit låg massor döda från den leveransen av guldancistrus som kommit dagen före.

          Vår ena guldis dog ju också dagen efter, men det var nog mycket av stress eller så kanske.. fast alla måste ju dött pga nånting.. men jag vet inte hur dom levererats, transporterats osv.. kanske det var stress m.m eller så sjuka individer.. den guldisen vi har kvar är ju otroligt pigg och så iaf..

          Den nya svarta köpte vi ju ur ett annat akvarium iaf..
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            a då är de ju en annan femma, inte lätt å veta då . Aldrig kul när man får sjuk fisk
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • EvaPeva
              • May 2007
              • 765

              #7
              Hej,
              Ville bara tipsa om att leta efter en butik där dom använder sig av karantän innan dom sätter ut sina leveranser i butiken. Jag köper bara fiskar fr sådana butiker.

              Mvh Eva

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                Ursprungligen postat av EvaPeva
                Hej,
                Ville bara tipsa om att leta efter en butik där dom använder sig av karantän innan dom sätter ut sina leveranser i butiken. Jag köper bara fiskar fr sådana butiker.

                Mvh Eva

                kan du säga några sådana butiker? Har för mig åled har karantän kar?
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #9
                  Ursprungligen postat av wicked1
                  a då är de ju en annan femma, inte lätt å veta då . Aldrig kul när man får sjuk fisk
                  Nej, aldrig kul.. men ja, på djuraffären sa dom att vissa fiskar satte dom i karantän, men dessa behövde bara "vila" några timmar..

                  Helknäppt.. men ja, man vet ju inte hur lång tid dom transporterats.. kanske blivit ihjälstressade typ..
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • Zirconia
                    • May 2007
                    • 701

                    #10
                    Ursprungligen postat av EvaPeva
                    Hej,
                    Ville bara tipsa om att leta efter en butik där dom använder sig av karantän innan dom sätter ut sina leveranser i butiken. Jag köper bara fiskar fr sådana butiker.

                    Mvh Eva

                    Jo, det är väl det smartaste.. som jag skrev till Wicked här nyss, så brukar dom tydligen sätta vissa fiskar i karantän men sa att dessa behövde bara "vila" några timmar efter resan..

                    Helsjukt att vi överhuvudtaget köpte dom när dom resonerar så.. jag vet det var dumt, men ja, om inte annat får vi starta ett litet kar att ha som karantän-kar själva hädanefter.. vore nästan säkrast..

                    Men ja, det finns 2 djuraffärer här, jag vet inte hur dom andra gör..
                    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Händer tyvärr ibland att man köper hem fiskar som precis har kommit till affären och är både sjuka och stressade.
                      Jag brukar gå och fönstershoppa i akvariebutikerna och kolla om det kommit in något nytt, men väntar alltid en vecka eller två innan jag köper något sådant. Med nackdelen att kanske någon annan köper firren, då. :/
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Zirconia
                        • May 2007
                        • 701

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Händer tyvärr ibland att man köper hem fiskar som precis har kommit till affären och är både sjuka och stressade.
                        Jag brukar gå och fönstershoppa i akvariebutikerna och kolla om det kommit in något nytt, men väntar alltid en vecka eller två innan jag köper något sådant. Med nackdelen att kanske någon annan köper firren, då. :/
                        Jo, precis, sambon var ju väldigt spänd av förväntan och ville få hem 2 guldancistrus när dom väl fått hem dom i butiken.. Men hädanefter ska vi vänta minst 3 dagar iaf.. (eller ja,egentligen längre ju) så bör väl dom svagaste dött isåfall..

                        Vi får se.. men jo, många var nog sjuka och stressade..

                        Tur nog är våra pigga och glada nu iaf
                        / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...