Ang. sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gruppy
    • May 2007
    • 67

    Ang. sand

    Har sett ett flertal tips på blästersand från Biltema, verkar ju bra i ekonomisk synpunkt. Nu till frågan, hur tvättar man sand på lättast sätt??

    Verkar ett Aquael 54 med rak framruta för 575 kr vara ok? Inkl. pump, lampa å sånt!

    Edit: Är blästersanden ljus eller mörk?
    Senast redigerad av Gruppy; 01 June 2007, 22:01.
    Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    Lättaste sättet att rengöra den tycker jag är att fylla dryga hälften av en hink med sand sedan skruva bort duschmunstycket och stoppa ner slangen till botten av hinken och spola med lagom tryck tills vattnet blir klart!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      du menar att man ska ha hinken i duschen? så vattnet rinner över hela tiden? Verkar ganska logiskt och bra, men kommer inte sanden ut? den är rätt finkornig
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • morrhoppa
        • October 2006
        • 755

        #4
        När jag skulle tvätta min blästersand så tvättade jag ytterst lite, den var ju inte smutsig. Det har fungerat för mig.

        Annars brukar jag använda en nederdel till en gammal hamsterbur vi har, den är ca 60 cm lång och 40 cm bred med 15 cm hög kant. Lite sand eller grus i den och spola av med trädgårdslangen.
        Man blir inte vuxen bara äldre!

        Kommentar

        • Jessi77
          • July 2006
          • 157

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Lättaste sättet att rengöra den tycker jag är att fylla dryga hälften av en hink med sand sedan skruva bort duschmunstycket och stoppa ner slangen till botten av hinken och spola med lagom tryck tills vattnet blir klart!
          Hoppar in o säger TACK för tipset!!!
          Så j-kla smart o så MYCKET enklare

          Kommentar

          • Gruppy
            • May 2007
            • 67

            #6
            Tack för svaren! Hur pass finkornig är blästersand? Är det som sanden på stranden??
            Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.

            Kommentar

            • Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

              #7
              Finns 2 olika på Biltema, 0,2-1 mm och 0,1-0,7mm. Det säljs i 25 kilos säckar och kostar 49:90 säcken oavsett grovlek.
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Jag måste hoppa in & säga att jag har biltemas blästersand i ett av mina kar & det e så fint & bottenfiskarna gillar det oxå. Min plan är att det ska bli det iaf i 2 kar till. Så jag ger dig oxå tipset att köpa det, billigt, snyggt som attans & fiskarna gillar det! Kan ju inte bli bättre!

                Mvh Eva

                Kommentar

                • Radioaktiva Räkor
                  • May 2007
                  • 1760

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Lättaste sättet att rengöra den tycker jag är att fylla dryga hälften av en hink med sand sedan skruva bort duschmunstycket och stoppa ner slangen till botten av hinken och spola med lagom tryck tills vattnet blir klart!
                  Hoppar in och tackar för tipset, fungerade tokbra

                  Bytte till biltemas blästersand i det stora akvariet idag och jösses vad fiskarna blev glada!
                  With a licence to krill!
                  Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                  Kommentar

                  • Danne och Anzo
                    • May 2007
                    • 509

                    #10
                    Gillar alla fiskar sand? Funderade på att byta till sand hos våra Malawi men jag vet inte om dom gillar det med tanke på att de gräver mycket? De gräver ju liksom genom att ta ett gruskorn i munnen och spotta iväg det någon annanstans.
                    600 Liters Malawi
                    129 Liter Saltvatten

                    Kommentar

                    • mazzkot
                      • June 2007
                      • 400

                      #11
                      jag har för mig att det funkar utmärkt med sand till malawisarna för dom får det lättare att gräva.

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        • January 2007
                        • 358

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gruppy

                        Verkar ett Aquael 54 med rak framruta för 575 kr vara ok? Inkl. pump, lampa å sånt!

                        Edit: Är blästersanden ljus eller mörk?
                        Jag har köpt mina Aquael 54L för 495:- (+ lite rabatt). Men jag har sett samma paket i andra butiker för 695:-, så 575:- är väl helt OK.

                        Har sett att dom även har nästan svart blästersand på Biltema i Göteborg. Fast jag har bara den ljusa "sandfärgade" i mina kar.
                        Tanganyika

                        Kommentar

                        • Mr B
                          • September 2004
                          • 1310

                          #13
                          Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                          Gillar alla fiskar sand? Funderade på att byta till sand hos våra Malawi men jag vet inte om dom gillar det med tanke på att de gräver mycket? De gräver ju liksom genom att ta ett gruskorn i munnen och spotta iväg det någon annanstans.
                          Mina gillar det. Går igång som dammsugare och pumpar sand genom gälarna. Jag har en teori om att de filtrerar sanden i jakt på foderrester, och eventuellt smådjur som kan tänkas leva där. Nackdelen med det är att det hela tiden hamnar lite sand i filterna.

                          Biltemas bläster, jag tvättade inte den alls när jag fyllde mitt kar, och körde på den finare sanden, om det är 0.7-1mm, fick sand dis, i kanske 45 minuter, sedan hade det lagt sig. I dag hade jag valt deras grövre blästersand, den fina flyger runt för mycket när fiskarna gräver. Den verkar klart uppskattad dock.
                          B!

                          Kommentar

                          • 3 guppy
                            • February 2007
                            • 2068

                            #14
                            Ovanstående är en skröna som uppstått!

                            1. alla fiskar vill ha sand
                            2. till *vanliga* fiskar är all sand utan kalk bra
                            3. små räkor och vissa malar tycker inte om så grovkornig sand och absolut inte krossad korral

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              Ursprungligen postat av 3 guppy 7 neontetra 2 mal
                              Ovanstående är en skröna som uppstått!
                              Du har inte lust att specificera exakt vad som är "skröna" i det hela? Nog för att många fiskar helt ignorerar vad de har för botten substrat, men jag kan inte på rak hand komma på någon fisk som vantrivs i tex blästersand, eller fin råda.
                              Att man använder sand utan kalk, är ju för att den inte ska påverka PH, inte för att fiskarna bryr sig om sanden, utan vattenvärdena.
                              Skifferkross, lavakross och korallkross är självklart olämpligt för fisk som kan skada sig på den, men det är även skiffer, och korall skelett, och lavasten. Inte för att det inte duger som inredningsmaterial, men för att fisk som inte van vid den typen av material, helt enkelt kan skada sig. Det är ju inte som om lavasten, eller korall är naturligt förekommande i de flesta fiskarnas egna miljöer.
                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...