köpa akvarie och sånt - Måttbeställt eller vanligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KMSamuelsson
    • May 2007
    • 11

    köpa akvarie och sånt - Måttbeställt eller vanligt

    Efter massor med nätläsning (det är sjukt vad det finns mycket om allt på nätet) har jag bestämt mig. Jag ska skaffa akvarium. Men jag har några frågor som jag inte riktigt kunna reda ut.

    1. Då jag har lite platsbrist står jag i valet att måttbeställa så jag får ett akvarie med måtten 80x35x55 eller köper ett ocean med måtten 65x33x55. Jag vill gärna ha extra längden och 55-60 i höjd men blir det lika bra som ett vanligt akvarium? Vad jag vet så finns MM-design och akvarieudstyr.dk som man kan beställa sådana av. Vet någon något om det? Ska man beställa ram eller ej? Viktigaste är för mig att minimera risken att det går sönder.

    2. Tänkte mig ett antal kardinaltetra, nyckelhålsciklider och kakaduaciklid.. och en mal. Hur låter det? blir eller byta nyckelhålarna mot någon annan men tycker dom ser fina ut dom jag sett. Mest nyfiken så här i god tid innan vad man kan ha för möjligheter. (Skulle jag få det mindre akvariet blir det för mycekt fisk väl, vill inte städa jättemycket)

    3. Finns det någon nybörjarguide av någon nybörjare? där allt finns med. JAg har hittat en del.. men det finns liksom på så många olika ställen, inte allt samlat.

    Hade varit skoj med lite åsikter. Jätteskoj att det finns så mycket att snappa upp här på forumet.
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Mindre akvariet blir det faktiskt mindre eller lika mycket att städa (beroende på om det större skall ha mer fisk.....

    Du ville ju bygga mer på höjden..... Och blir det 60 cm högt, då blir det dessutom svårare (eller bättre) inte så lekande lätt att städa längre

    Hur lång är du? Från armhåla till handled altså

    Inte djupare om du vill vara praktisk helst - 5 cm (du skall helst kunna nå lite diagonalt oxå...)

    Jag skulle hur som helst valt max .55 cm med min arm på 60 cm eller lika gärna gått till 70 cm direkt.....

    Men jag har dock aldrig städat min botten, bara rutorna, rensa ut växter och uppe vid ytan. Rätt flås och skiten åker in i filtret.... eller in i ett hörn.

    Nybörjarguide....

    Mitt tips är att titta runt lite på forumet och inte göra som jag..

    Jag hävde bara i lite grus (aldeles förmycket fick suga ut), en rot, lite växter, lite boklöv (en halv spann), filter och så.....

    Funkar skitbra men är föga estetiskt...... Ångrar mig lite där....

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Jag har säkert missat massor med viktig information i den här texten men jag litar på att andra zoopetare hjälper till att rätta mig och/eller fylla i luckorna. Alltid hittar du väl någon nyttig information i alla fall

      Akvariet

      Hur stort akvarium du bör ha beror på hur mycket plats du har, vilka fiskar du tänkt ha och hur mycket underhåll du vill ägna dig åt. En bra tumregel är 1 liter vatten per 1 cm fisk, kom ihåg att kontrollera ungefär hur stora dina fiskar blir när de är vuxna då detta är det centimetermått som är intressant. Något annat som är bra att ha i åtanke är att ju större akvarium du har ju mindre behov finns det av att ständigt vara där och rengöra, byta vatten etc. Vattenbyte bör dock göras (finns lite olika uppfattningar) minst var annan vecka och då byter man ca 20-30 % av vattnet.

      Filtret

      De 2 vanligaste typerna av filter är inner och ytterfilter. Bägge har sina för respektive nackdelar, några kan vara t.e.x:

      Innerfilter
      + oftast billigare
      + Normalt lite tystare gång
      - Mindre filteryta, löper större risk att sätta igen ofta.
      - Mindre estetiskt, det syns ganska väl inuti akvariet om du inte lägger ner en del arbete på att dölja det.

      Ytterfilter
      + Större filteryta, längre perioder mellan behovet av rengöring
      + Mer estetiskt, 2 rör ner i akvariet,ett inlopp och ett utlopp
      - Tar mer plats då det har en filterburk utanför akvariet
      - Om oturen är framme och rören släpper pumpar det ut ditt vatten på golvet (ganska ovanligt men har hänt)

      Om du känner dig osäker kan oftast handlaren hjälpa dig utse ett bra filter.

      Doppvärmare

      Hjälper till att hålla vattnet vid den temperatur man önskar. Akvariehandlaren kan oftast hjälpa dig utse en lämplig värmare.

      Pump

      I vissa fall kan en cirkulationspump behövas för att få rätt cirkulation på vattnet. Hur mycket strömning vattnet skall ha beror på akvariets innevånare. Till fiskar som gillar strömt vatten har jag för mig att pumpen ska klara att flytta hela akvariets vattenmängd 6 gånger i timmen (600 liter/h i ett 100 liters akvarium).

      Inredning

      Inredning är lite av en smaksak men du bör minnas att olika fiskar föredrar olika typer av inredning om de skall riktigt trivas, en del vill ha mycket växter och mindre sten, andra tvärt om. Detta får du ta reda på av handlaren eller här i forumet. Grus eller sand kan man oftast göra lite som man vill med men det är bra att vara säker på sitt val för det är ganska bökigt att byta när man väl fyllt akvariet med vatten. Kom också ihåg att noga rengöra sanden/gruset genom kokning och genomsköljning innan du använder den.

      Bakgrund

      Finns lite olika modeller som fotobakgrund,formgjutna plastbakgrunder, hemmagjorda bakgrunder etc. Fotobakgrunder kan du byta lite som du känner för då de sitter utanpå akvariets baksida.Om du däremot vill ha formgjutna 3-d bakgrunder i plast är det bra om du bestämmer detta från början då de bör silikoneras fast inuti akvariet och kan vara mycket besvärliga att byta ut i efterhand då akvariet behöver tömmas,rengöras och torkas om du skall kunna montera en ny. Silikonet man fäster dem med behöver dessutom torka ett dygn eller två efter montering och kan vara besvärlig att ta bort om du sedan ångrar dig.

      Belysning

      Det finns 2 alternativ, lysrör eller glödlampa. Lysrör finns i en mängd olika färger och styrkor. Har tyvärr nästan ingen erfarenhet av glödlampor till akvarium så jag kan inte säga mycket om dem.
      Fiskarna i sig kräver inget extra ljus i form av lysrör eller glödlampor utan klarar sig med bara rumsljuset. Däremot så vill dina växter ha ljus för att växa och må bra,vilket lysrör eller vilken glödlampa du skall använda beror på hur mycket och vilken färg på ljus du vill tillföra. Ta reda på hur mycket ljus växterna du tänker ha behöver och börja med att få det att stämma.
      Att ändra på färgen i ljuset är någonting du kan laborera med senare när ditt akvarium är inkört och fungerar. Olika ljus ger dig ett "varmare" eller "kallare" ljus rent utseendemässigt och kan justeras för att få en roligare "stämning" i ditt akvarium.
      Personligen har jag ett vitt och ett ljusblått lysrör,detta ger en varmare och lite mindre steril känsla på ljuset i karet.

      Vattnet

      Olika fiskar vill ha olika PH värden för att trivas. Kontrollera noga med handlaren att de fiskar du är intresserad av trivs i samma typ av miljö. När du fyller på vatten i akvariet för första gången är det bra att:

      1. Fylla på lite i taget,vänta en stund och sedan fylla på mer. På det viset får du inte massor av vatten på golvet om ditt nya kar mot förmodan skulle läcka.

      2. Använda vattenberedningsmedel för att ta bort eventuella skadliga ämnen i kranvattnet.

      3. Använda bakteriekultur på flaska för att hjälpa ditt akvarium att börja bygga upp de nyttobakterier som senare hjälper dig att hålla bra vattenvärden.

      4. 24 timmar innan du släpper i första fisken så bör du ha i lite anti-nitrat medel för att hjälpa till att hålla de skadliga bakterierna i schack i början.


      Igångkörning

      När du väl installerat alla saker, planterat dina växter, placerat din inredning och fyllt på vatten är det bra att låta akvariet stå och "gå tomt",dvs utan fiskar i några veckor för att köra in det. När du sedan skall ha i dina första fiskar så är det bra att ta det långsamt. Köp ett fåtal fiskar i taget men försök att få med all fiskar av samma art på en gång, t.e.x 5 st rödzebror samtidigt och inte 3 ena veckan och 2 nästa då detta kan skapa konflikter. När du kommer hem med dina fiskar så lägger du plastpåsen med fiskarna på ytan i ditt akvarium och låter den ligga där för att få någorlunda samma temperatur i påsen som i akvariet. Öppna sedan påsen och häll i ca 1 kaffekopp vatten från akvariet,vänta 15-20 minuter och gör likadant igen. Gör så några gånger, detta för att fiskarna skall vänja sig vid akvariets vatten. När du gjort detta kan du långsamt sänka påsen ner under ytan för att sedan låta fiskarna,i egen takt, simma ut i sitt nya hem.

      Akvariet är igång!

      Lycka till med ditt akvarium!
      Senast redigerad av Danne och Anzo; 01 June 2007, 12:48.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • KMSamuelsson
        • May 2007
        • 11

        #4
        Tack för svaren.

        Har fått lite tips på en Akvariemakare i malmö från flera affärer. Tror det blir ett måttbeställt sådant och sen en egenbyggt skåp för det att stå på och även egenbyggd ramp. Det är ju synd om man inte får sätta sin egna personliga prägel på det.

        Får kanske posta ett meddelande i ett annat forum om detta om jag ej får svar.. men.. Finns det någon internationell "review" sight? När det gäller hifi/tv finns det massor att hitta på bla brittiska och tyska sidor. Finns liknande för akvarierpylar?

        Kommentar

        Arbetssätt...