400 Diskus-Kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #31
    Toppen!
    Mycket bra och informativt svar! Då vet jag lite mer vad ni talar om.

    Intressant är ju dock fortfarande att RM anses vara bra av vissa och helt förkastligt av andra. Alltså att det används som basföda i många sammanhang utan att problem uppstår - t.ex. jag själv som har använt RM under lång tid utan att överhuvudtaget upptäcka några negativa aspekter.

    Men ålrajt, jag tar din information till mig - och begrundar...

    Kommentar

    • C.Ciklid
      • February 2005
      • 12055

      #32
      Jag har själv matat mina sällskapsfiskar under många år med RM, men just diskus och malawis skall vara väldigt kännsliga för RM och dessutom få detta hål i huvudet-sjukan. Vad det gäller allergi på människa.. tja, med åren har jag själv blivit mer och mer allergist mot olika ting och djur men jag kan ju inte direkt svara på att det beror på just RM användandet. Så nu lägger jag all min lediga tid på att forska om det djur jag kan ha i mitt hem, nämligen fiskar, malar och framför allt diskus. Kul att dela med sig!

      //Camilla
      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

      Kommentar

      • teletubis
        • September 2005
        • 224

        #33
        Jag kan säga angående RM att jag inte heller har märkt något negativt när jag matat mina diskusar med dem.

        Jag har till och med enbart matat med RM under en period av åtta veckor.Då jag var på semester detta pga att underlätta för fiskvakten + att jag inte behövde vara orolig för övermatning.Jag bara talade om att mata med 3 rutor morgon och kväll och när jag kom hem igen var allt som vanligt med fiskarna men jag kan säga att dom uppskattade lite mer varierad mat

        Kommentar

        • Tartaros
          • February 2007
          • 66

          #34
          Det jag inte fattade var om du har en spegel i karet eller precis utanför?
          Jag menar speglar kan ju spöka i hjärnan på oss.. så varför inte discus.
          De ser något men känner inga vibrationer som stämmer på det de ser, man kan ju skrämma slag på vanligt folk med speglar, prova om du kan möblera om med just spegeln.
          Personligen har jag persiennerna nere på ett fönster nu hela sommaren för just skuggor... tja och att solen kommer åt karet mellan kl 10-13.
          Har ingen spegel i karet men på väggen 2 meter ifrån.
          Ingen annan fisk verkar ta notis om detta men diskus kan ju tydligen vara speciell.

          Direkt Soljus har jag från 04:00 - 10:00 cirkus.

          RM har jag hört mycket gott och ont om, anledningen att jag inte valt att prova det själv är att jag hört att diskusen efter att ha provat RM inte tar något annat i vissa fall.

          Förändingarna i karet är inget jag hittills märkt av, varken i värden eller beteende. Introducerade 8st davidsandsi, C084, i karet i tisdags. De verkar trivas bra och visar sig mycket. Koppartetrorna har inte gjort annat än att visa sig sen de introducerades, så jag antar att öka antalet på diskusen får vara mitt nästa drag.
          "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

          //D.Adams

          Kommentar

          • Strixxx
            • December 2005
            • 117

            #35
            Nu fattar jag vad du menar med spegeln, nej fisken ser inte gaveln som en spegel!
            Om du tar ut lite vatten och kollar över ytan mot gaveln så ser du att det inte blir någon spegel effekt där, likadant om du nu stoppar ner huvudet i ett vatten fyllt akvarium utan några bakgrunder.
            Inte en spegel effekt alls, bara utifrån mot en annan glas vägg, det handlar om brytning av ljus, men är nog så förvillande för oss, men inte för fisk.
            Det soljus du har mellan de timmarna är ganska ofarlig, men när då någon går förbi... kabom... en präktig skrämsel skugga lovar jag dig.
            Du får nog exprimentera ett tag med skuggorna och jag hoppas det löser sig för dig med tiden.
            De kanske bara ska bli lite hemmastadda och modigare.
            Min Zoon

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #36
              Tänktekomma med ett mattips jag fått från en artikel i practikal fishkeeping.
              Där stod att diskus gillar röd mat som dom kan studsa från botten. Om matning är ett problem kan det ju vara något att testa

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #37
                Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
                Tänktekomma med ett mattips jag fått från en artikel i practikal fishkeeping.
                Där stod att diskus gillar röd mat som dom kan studsa från botten. Om matning är ett problem kan det ju vara något att testa
                Tänker du på olika granulat? Granulatkornen lägger sig på bottnen och Discusarna tycker det är skönt och gott att gå och "beta" dessa. Discusarna använder sig av sin starka "sug"-kraft när de öppnar käkarna och kornen ser ut som om de "studsade" in i munnarna på dom. Kan det vara detta du menar, som studsar?

                Kommentar

                • Tartaros
                  • February 2007
                  • 66

                  #38
                  Stort tack för alla tipsen. mitt senaste försök verkar faktiskt fungera bäst hittills. Köpt 2 st pidgeon blood red ca 8cm och livet i akvariumet har ökat betydligt. Skulle vara kul med fler i karet men då överstiger jag L/per fisk ganska rejält, så jag antar man får vänta och se.

                  matningen är inte direkt något problem, de betar från marken, men äter från ytan gör de inte.
                  "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

                  //D.Adams

                  Kommentar

                  • Torpa
                    • November 2006
                    • 2

                    #39
                    En fundering - vet du vad fiskarna matades med innan du köpte dem? Diskusar är vanefiskar och mycket känsliga för förändringar i dieten. Vill man introducera ett nytt foder får man oftast göra det succesivt genom att blanda i lite nytt foder tillsammans med det gamla fodret. När diskusarna flyttar till en ny miljö kan det bli mycket för dem att ta till sig nytt foder också. Kanske kan vara värt att testa tillsammans med alla andra goda tips du redan fått här på forumet.

                    Vänliga hälsninar
                    Torvald, Trollhättan
                    Har i diskusväg 2 (MR) Marlborough Red med ett 50-tal 6-dagars frisimmande yngel (glad nybliven diskuspappa) och 3 RT (RödTurkose) för tillfället.

                    Kommentar

                    • Tartaros
                      • February 2007
                      • 66

                      #40
                      Ursprungligen postat av Torpa
                      En fundering - vet du vad fiskarna matades med innan du köpte dem? Diskusar är vanefiskar och mycket känsliga för förändringar i dieten. Vill man introducera ett nytt foder får man oftast göra det succesivt genom att blanda i lite nytt foder tillsammans med det gamla fodret. När diskusarna flyttar till en ny miljö kan det bli mycket för dem att ta till sig nytt foder också. Kanske kan vara värt att testa tillsammans med alla andra goda tips du redan fått här på forumet.

                      Vänliga hälsninar
                      Torvald, Trollhättan
                      Har i diskusväg 2 (MR) Marlborough Red med ett 50-tal 6-dagars frisimmande yngel (glad nybliven diskuspappa) och 3 RT (RödTurkose) för tillfället.

                      De matades med samma foder som jag har hemma: Sera discus color blue (granulat), Tropical Astacolor (flingor) samt Discus life vitlök plus (frys). Nafsar emellanåt på algtabletterna med, men det är bara diskusen som syndar.
                      "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

                      //D.Adams

                      Kommentar

                      • Torpa
                        • November 2006
                        • 2

                        #41
                        Bara dina små älsklingar käkar så skall det säkert gå fint. Då blir det troligen bättre med skyggheten också när de vant sig vid det nya karet. Håll ett öga på att alla diskusarna får i sig mat bara annars drabbas lätt de svagaste av mag- och tarmparasitproblem och slutar äta helt (och får behandlas i ett sjukakvarium). För din del verkar dock allt vara på väg att lösa sig och som bonus har du fått två nya diskusar.

                        Kommentar

                        • Tartaros
                          • February 2007
                          • 66

                          #42
                          Ja verkligen hoppas verkligen att det löst sig nu. Måste säga att allt börjar se ljusare ut. tackar än en gång för alla tipsen.
                          "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

                          //D.Adams

                          Kommentar

                          Arbetssätt...