Malawi Ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netcat
    • March 2007
    • 13

    Malawi Ciklider

    Jag ska precis köpa ett 300L akvarium där de följer med cirka 20st Malawi Ciklider, min undran är om dem går ihop bra med andra fiskar eller blir dem agresiva?
  • peter120
    • December 2005
    • 70

    #2
    det beror väl på vad det är för malawi och andra fiskar, men jag skulle satsa på att malawisarna kommer att slita de andra fiskarna i stycken. Mina malawi håller alltid 100 % koll på om någon av de andra kanske är lite trötta eller simmar lite konstigt. Så fort de upptäcker någon som simmar lite annorlunda än de själva attackerar de. Jag skulle alltså inte blanda. Sen tror jag också att det skulle se lite konstigt ut med malawi blandat med andra arter, men det är bara min högst personliga åsikt.

    Kommentar

    • netcat
      • March 2007
      • 13

      #3
      Okey då ska jag inte blanda dem med några andra.
      En fråga till jag har, de följer med ett enheim ytterfilter också, hur ofta får man rengöra dem utan att förlora bakterie floran?

      Kommentar

      • peter120
        • December 2005
        • 70

        #4
        Jag brukar rengöra rören när jag märker att pumpkapaciteten har minskat en del. Själva filtret rengör jag inte så ofta dock, kanske ett par ggr per år på sin höjd. Har du filtervadd (vit matta) kan den behöva bytas ut lite oftare dock. Kan tillägga att jag matar med räkmix vilket kloggar igen rören snabbare än vanligt. När du gör rent filtret räcker det med att spola igenom kassarna med ljummet vatten, på så vis dör inte alla bakterier. Jag har aldrig gjort en total rengöring av filtret eller bytt ut filtermaterial och mina firrar mår toppen!

        Kommentar

        Arbetssätt...