Mina fiskar dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elisabeth62
    • May 2007
    • 40

    Mina fiskar dör!

    Hej!

    Är nybörjare på akvarier och det har inte startat så bra! Först lurades vi att köpa en hummer tillsammans med 20 nya fiskar. Det slutade med att vi hade 1 hummer och 1 fisk kvar! Nu har hummern fått ett eget akvarium tillsammans med 3 barber.

    Mitt problem är att vi igår köpte nya fiskar till vår ensamma guldguramikille; guppys, platy, tetror och algätare samt 2 guldguramihonor. Den första guramihonan dog efter cirka 5-6 timmar och den andra var död nu imorse. Båda två gömde sig och stod sedan med huvudet neråt. Kan tillägga att guramihanen uppvaktade dem MYCKET flitigt!

    Gör jag något fel eller vad tror ni? Akvariet har varit igång i 7-8 veckor med jämna delvattenbyten och alla de andra fiskarna äter och verkar friska.

    Jag behöver hjälp!!
  • EvaPeva
    • May 2007
    • 765

    #2
    Hej.
    Jag e hobbyakvarist sen några år & är kanske inte jätteerfaren...
    Men det tips jag kan ge dig e att titta noga i akvarierna i butiken du handlar. De flesta använder sig inte av karantän utan stoppar helt nytransporterade/ nyimoprterade direkt ner i sina försäljningskar. Har dom precis fått en sändning innan du kom så mår fiskarna garanterat inte bra. Dessutom e jag noga med att titta vad för fiskar dom har tillsammans & om det finns döda fiskar i nåt akvarie. Jag handlar i princip enbart i Åled som ligger utanför Halmstad, där vet jag att fiskarna sköts om väl & av utbildad & kunnig personal.
    Det kan oxå va så att hanen stressa sönder honorna. Förstår att han blev irriterad på sällskap när han varit ensam. Han uppvaktade dom inte egentligen utan försvarade sitt revir.

    Hoppas allt ordnar sig i dett akvarie. Lycka till!
    Mvh Eva

    Kommentar

    • elisabeth62
      • May 2007
      • 40

      #3
      Tack för svaret! Måste tyvärr tillägga att det nu är en guppyhane som inte verkar må bra. Han står en stund bakom pumpen eller i ett hörn och sedan far han omkring en vända. Vad gör jag? Skall jag ta bort honom med en gång eller skall jag avvakta?

      Nu var det min man som var och köpte fiskarna igår och han berättade imorse att det i flera av affärens akvarier låg döda fiskar... Illa! Men nu är det som det är och jag skulle gärna vilja gör det bästa för dom fiskarna vi har hemma nu.

      Jag väntar angeläget på tips och idéer!

      Kommentar

      • EvaPeva
        • May 2007
        • 765

        #4
        Så trist! Såg i din nadra tråd att den dött nu.
        Skulle jag vara er så skulle jag inte handla i den butiken mera. Försök att ta er tid att leta upp en seriös butik, det vinner ni på i längden.
        Tänk oxå på att inte överbefolka ert akvarie. 1 cm fisk per liter vatten e det som rekommenderas. guppyhonorna blir ju ca 4-5 cm & då e ju 5 honor redan uppe i 25 l... Detta e ju för att fiskarna ska må bra. Tycker oxå att du köper ett test & kollar nitriten, luktar det inte så e det till 99 % inte det som e felet.
        Återigen, lycka till

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          vilken butik var det du handlade i om man får fråga? var i en butik i Ale och såg att det låg döda fiskar i kanske 30% av karen, även döda sköldpaddor, ville inte handla där sen :P
          kan man inte typ anmäla eller så?
          // Patrik
          Mvh Patrik

          Kommentar

          • abbimicke
            • May 2007
            • 599

            #6
            Kollat värden (nitrit, kh, ph, m.fl)?
            Hur stort akvarium har du? litet akvarium kan vara svårt att få i bra balans.
            Själv blev vi också lurade på ett 19liters akvarium med många fiskar och det ledde till massdöd. Nu har vi ett akvarium på 250l.
            http://kiwi.msun.se <- blogg

            Kommentar

            • elisabeth62
              • May 2007
              • 40

              #7
              Fiskarna har vi köpt på Plantagen. För sista gången! Men som jag skrev i ett annat forum har vi fått yngel!!! Jag vet inte vilken sort men roligt är det!

              Akvariet är ju på cirka 50 liter och värdena är bra, det har vi kollat. Därför tror jag att det är fiskarna det är fel på. Två guppyhonor dog t.ex. och dom var alldeles vita om munnen. Dessutom tror jag att vår guldgurami har varit en liten bov i det hela. Jag satt en kväll och tittade när han attackerade och dödade en neontetra! Och i alla böcker står att guldguramin är fredlig. Men nu får han bo i ett annat akvarium

              Kommentar

              • kanotisten
                • May 2006
                • 218

                #8
                Ursprungligen postat av elisabeth62
                Fiskarna har vi köpt på Plantagen. För sista gången! Men som jag skrev i ett annat forum har vi fått yngel!!! Jag vet inte vilken sort men roligt är det!

                Akvariet är ju på cirka 50 liter och värdena är bra, det har vi kollat. Därför tror jag att det är fiskarna det är fel på. Två guppyhonor dog t.ex. och dom var alldeles vita om munnen. Dessutom tror jag att vår guldgurami har varit en liten bov i det hela. Jag satt en kväll och tittade när han attackerade och dödade en neontetra! Och i alla böcker står att guldguramin är fredlig. Men nu får han bo i ett annat akvarium
                Jag har aldrig förstått varför det överallt står att gulguramin är en fredlig fisk. Mina erfarenheter är att den är ytterst aggressiv och dödar mindre tetror.

                Kommentar

                • elisabeth62
                  • May 2007
                  • 40

                  #9
                  Jag misstänker att guldguramin också är delaktig i att så många fiskar har dött och sedan har vår "hummer" (som nu bor i ett eget akvarium) städat bort. Jag såg vår gurami attackera och döda en tetra och de två guppyhanar vi hade var han verkligen inte snäll mot och sedan på morgonen var de döda. Så fredlig är väl kanske ett mindre lämpligt ord för guldguramin...?

                  Kommentar

                  • rsoderberg
                    • February 2007
                    • 954

                    #10
                    Vad har du mätt nitrit med, är det stickor så lita inte på dem utan använd en tropptest.

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      Plantagen har mig veterligen inte haft akvarium och fiskar särskilt länge... Låt mig vara en smula skeptiska till fiskkunskapen då jag vet hur liknande kedjor tar in sin personal, och hur mycket kunskap de kräver...

                      Bor du i Göteborg så kan jag rekommendera Hercules Zoo, de använder karantänkar för nya fiskar och är mycket trevliga, kunniga och hjälpsamma. Alternativt Hornbach (där jag misstänker att Zoopetaren Tropfrog jobbar). Ett annat tips är att läsa, läsa igen och läsa ännu lite till, Zoopet är en rik källa till kunskap.

                      Fast detta vet du nog redan..
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • sunkan aspidoras
                        • June 2005
                        • 925

                        #12
                        Ursprungligen postat av elisabeth62
                        Fiskarna har vi köpt på Plantagen. För sista gången! Men som jag skrev i ett annat forum har vi fått yngel!!! Jag vet inte vilken sort men roligt är det!

                        Akvariet är ju på cirka 50 liter och värdena är bra, det har vi kollat. Därför tror jag att det är fiskarna det är fel på. Två guppyhonor dog t.ex. och dom var alldeles vita om munnen. Dessutom tror jag att vår guldgurami har varit en liten bov i det hela. Jag satt en kväll och tittade när han attackerade och dödade en neontetra! Och i alla böcker står att guldguramin är fredlig. Men nu får han bo i ett annat akvarium
                        det är ganska naturligt att de dör i ditt kar eftersom du har tex guldgurami i 50liter kar... tror de ändå hade bättre förhållanden i affären!

                        Kommentar

                        • elisabeth62
                          • May 2007
                          • 40

                          #13
                          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                          ... tror de ändå hade bättre förhållanden i affären!
                          Vilken förutfattad mening! Tråkigt att det finns de som tror att vi gör allt för att ta död på fiskar som vi köpt! Som jag skrivit tidigare har vi gjort misstaget att lita på de böcker i har lånat och köpt samt tagit för givet att personalen i affären där vi handlat har haft tillräcklig kunskap. Nu var det inte så. Därför försöker vi på alla upptänkliga sätt att göra det bästa för fiskarna och vårt akvarium. Bland annat få tips och råd här från kunniga och vana akvarister.

                          Nu skall jag ta en kopp kaffe och studera alla våra yngel vi har fått!

                          Kommentar

                          • rsoderberg
                            • February 2007
                            • 954

                            #14
                            Ursprungligen postat av elisabeth62
                            Vilken förutfattad mening! Tråkigt att det finns de som tror att vi gör allt för att ta död på fiskar som vi köpt! Som jag skrivit tidigare har vi gjort misstaget att lita på de böcker i har lånat och köpt samt tagit för givet att personalen i affären där vi handlat har haft tillräcklig kunskap. Nu var det inte så. Därför försöker vi på alla upptänkliga sätt att göra det bästa för fiskarna och vårt akvarium. Bland annat få tips och råd här från kunniga och vana akvarister.

                            Nu skall jag ta en kopp kaffe och studera alla våra yngel vi har fått!
                            Mät nitrit med en dropptest, det vanligaste sättet att få fiskdöd för nybörjare. Stickor är inte pålitliga.

                            Kommentar

                            • elisabeth62
                              • May 2007
                              • 40

                              #15
                              Jag har idag igen varit i en zooaffär och testat vattnet. Inget nitrit, alla värden utom ph var ok. Ph-värdet var lite högt och låg på 7. Dessvärre såg jag i morse några vita prickar på ett par tetror och på en platy. Så det var ilfart till affären och köpte Costapur. Kan det vara det som har spökat redan från början? Eller är det ph-värdet? Hur kan man lättast få ner till ett bra ph?

                              Nu hoppas jag iallafall att det skall lugna ner sig. Ynglen lever och frodas, jag tycker dom växer för varje dag.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...