delvattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jessicali
    • May 2007
    • 5

    delvattenbyte

    Hej har skaffat ett akvarium på 170 l. har tre guramis, tio neontetror och fyra fantomtetror. akvariet var igång med växter och allt en vecka innan fiskarna kom för fyra dagar sedan. så nu till frågan bör man göra ett delvatten byte snart eller ska man vänta?, ser man när det ska göras?. Har läst lite här på forumet om nitrit tester och så, bör jag köpa det?
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    egentligen ska man bara ha runt 5 fiskar de första 3 veckorna, så du har släppt i lite för många fiskar lite för fort. om du är väldigt sparsam med matningen nu i början så kan du undvika nitrit om du har tur!

    nu i början måste goda bakterier bildas, som sedan kan bryta ner "skit" i akvairet. därför är det viktigt att INTE göra rent filtret och inte göra rent på botten i början. sedan ska man bara göra rent filtret om det blivit så igensatt av smuts att vattenflödet har minskat. annars kan man strunta i det och gör inte rent gruset heller. det räcker med att göra regelbundna 30%-vattenbyten senare. jag gör ett 30% vattenbyte i veckan, det är den enda "skötsel" jag gör i akvariet.

    vänta med att byta vatten nu i början - byt bara vatten om du märker att du börjar få nitrit. då kan du byta 20-30% varje dag, tills värdet går ner till noll. får du mycket nitrit kan du tillsätta några droppar Nitrivec som finns att köpa på flaska, men gör det i sista hand - oftast klarar man sig ändå om man slutar att mata och gör några vattenbyten.

    nitrittest är alltid bra att ha hemma - köp ett dropptest för dom är mest tillförlitliga. följ instruktionerna på flaskan. ibland säljs nitrit-test tillsammans med andra test i ett set, kan vara bra att investera i ett sådant.

    lycka till!
    / Ebba

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Om du har en låg belastning på akvariet och har du skaffat några snabbväxande plantor och inte övermatar så kan du lika gärna skaffa dig en rutin redan nu.

      Byt 10-30% av vattnet varje vecka (30% de första 4 veckorna) och senare en lämplig volym (för mig med ungefär samma storlek på akvariet en stor spann 15 L). Nu 5 månader efter min uppstart byter jag vatten när mitt innerfilter får dåligt flöde (då gör jag rent det och byter sedan ca 10 % av vattnet) detta blir var 3:e vecka ungefär.

      Du bör oxå kunna sätta upp en plan men börja med att byta 30 % varje vecka och byt sedan absolut varje månad senare. Om dina växter inte klarar sig bra och växer får du stanna vid varje eller varannan vecka 30 % tyvärr då det krävs mer av ett icke växtakvarie.

      Vattentester för nitrit kommer möjligtvis bara kunna göra dig lugnare eller alternativt tom oroligare, det är en bra rutin / plan du behöver...

      Kommentar

      • jessicali
        • May 2007
        • 5

        #4
        ok tack för bra råd. hade tänkt skaffa nån söm äter alger och sånt, men ska kanske vänta med det då eftersom jag har så många fiskar?

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Nå ja, vänta till man får nitrit för vattenbyte skulle jag inte rekomendera utan byt i alla fall 30 % i veckan redan från början (om nitriten då skulle vara 0,5 så reduceras den till 0,3 ungfär) visst processen med att skaffa nyttiga bakterier går ju fortare om man inte byter i början men det är bättre att skynda långsamt och så igenom inte ha så höga nitrithalter. Tycker allmänt sett att det skyndas med att skaffas bakterier i början. Viktigare är ju dina fiskars väl och ve. Du skulle teoretiskt kunna byta 30 % om dan eller mer och egentligen aldrig få en fungerande bakteriekultur i akvariet och fiskarna skulle må bra i alla fall (om vattnet är OK dvs).

          Men så vill man ju inte ha det.....
          Senast redigerad av Xul; 16 May 2007, 10:20.

          Kommentar

          • jessicali
            • May 2007
            • 5

            #6
            har tio växter nu varav flera ska vara snabbväxande

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Nej låt algerna vara i början, de tar oxå hand om "restprodukter" i vattnet och växer (de är växter)..

              Men ruttnande alger skall städas bort då de själva ger upphov till "restprodukter"

              Kolla över belysningstiden och ge ev lite växtnäring till växterna så dessa tar övertaget istället.

              Kommentar

              • jessicali
                • May 2007
                • 5

                #8
                ok men senare bör jag väl skaffa en sån, tack för bra råd.

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Antar att du då har skapligt mycket ljus

                  Tillsätt då 10 mL Ferropol (JBL) eller liknande till akvariet varje vecka (max) eller vid vattenbytena så växterna har något att mumsa på. Algerna är tyvärr mindre kräsna och växer i alla fall.

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Hmm om du verkligen har plats för mer fisk.....

                    Fiskarna du har är garanterat unga och kommer att växa.....

                    Om du räknar cm fisk per liter så kommer du om ett år att ha fler cm om akvariet lyckas. Du talar inte månader utan år....

                    Själv har jag inga problem med alger så jag skall kanske inte säga något.....

                    Kommentar

                    • jessicali
                      • May 2007
                      • 5

                      #11
                      har inga alger nu utan det var bara ett antagande att det kommer att bli det. Är ju helt ny på det här med akvarium.

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Och akvariet är nytt.....

                        Oroa dig inte för sånt som kan komma senare utan byt lite vatten här i början varje vecka och jag håller tummarna....

                        Och mata inte heller för mycket.. Maten är till för fiskarna och inte akvariet

                        Det kommer att gå bra, jag har själv startat upp tre akvarie och jag vet att man är orolig (i onödan oftast).....

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ursprungligen postat av jessicali
                          Hej har skaffat ett akvarium på 170 l. har tre guramis, tio neontetror och fyra fantomtetror. akvariet var igång med växter och allt en vecka innan fiskarna kom för fyra dagar sedan. så nu till frågan bör man göra ett delvatten byte snart eller ska man vänta?, ser man när det ska göras?. Har läst lite här på forumet om nitrit tester och så, bör jag köpa det?
                          du kan i framtiden skaffa fler fiskar och då kan det ju vara lämpligt att bygga på neon och fantomstimmen för de gör sig mycket bättre om de är lite större stim... Sen tycker nog jag iallafall att det räcker att byta 20-30% vatten var 14.e dag med den belastning du har! förutsätter att du har ett ordentligt filter...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...