Första vattenbytet när?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Första vattenbytet när?

    När gör man första vattenbytet?

    Vattnet måste väl få hinna "stabiliseras/balanseras" bilda nån sån bakteriekultur typ.. ni vet..

    Men när är det lämpligt?
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    #2
    Ursprungligen postat av Zirconia
    När gör man första vattenbytet?

    Vattnet måste väl få hinna "stabiliseras/balanseras" bilda nån sån bakteriekultur typ.. ni vet..

    Men när är det lämpligt?
    Jag tycker du ska byta lite (ca 20 liter) en vecka efter att du satt i fiskarna dvs ca den 15-16de. //Katina

    Kommentar

    • Vic
      • November 2006
      • 1533

      #3
      Om du har runt 3 st fiskar så kan du mycket väl vänta ett bra tag, ungefär 20-30%, per månad, om det är 95 liters du menar?
      Mvh Viktor


      Apistogramma för hela slanten!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Om du inte råkar ut för nitritförgiftning så anser jag att du bör vänta 1-2 månader innan första bytet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Ja.. ni... det där var en hel del blandade svar..

          Ja, vi har 5 fiskar (svarta neontetror) och det är ett 95 liters ja..
          Hmm..

          Ja, jag har hört nån annan säga typ 1-2 månader också, 1 månad iaf.. men ja, nu blir jag lite förvirrad ju

          Jag tycker ju samtidigt en vecka är tidigt, fiskarna mår okej, växterna växer, men ja, vi ser inga alger eller nånting, jag vet inte hur fort det bildas den där rätta balansen och bra bakteriekulturen i vattnet.

          Byter man för tidigt, rubbas det väl då det knappt hunnit bli nåt menar jag..
          eller är jag helt fel ute?
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Ja, jag har läst lite andra trådar här om samma sak, mycket med lite olika skiftande svar, men i regel gällde väl inga vattenbyten närmaste tiden.. vi kommer bara ha 5 fiskar i totalt 4 veckor ca, sen kommer en mal och sen blir det dom 6 fiskarna i ytterligare 3-4 veckor innan det kommer fler fiskar..

            Det är ju bara 6 fiskar och dom får mat ca varannan dag..

            Ser inte till några föroreningar eller annat nu iaf.. allt är rent och klart typ.. men ja.. vi avvaktar väl lite iaf..
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Du kan nog vänta åtminstone en månad eftersom du har så lite fiskar och matar sparsamt, men du kan ju hålla koll på ev Nitrit som brukar komma efter ca 2-3 veckor, så det bästa är att du köper ett dropptest för No2 och kollar regelbundet och om Nitrithalten börjar bli farligt hög så bör du byta vatten tidigare för att rädda fiskarna.

              Sedan när du tillsatt fler fiskar efter ca 4 veckor kan du byta ca 25-30 % var eller varannan vecka beroende på hur mycket fisk och växter du har i akvariet men det intervallet brukar funka bra.

              Personligen byter jag ca 30% i veckan i alla mina inkörda akvarium, det kanske är lite överdrivet i vissa fall men det funkar bra för mig, men jag har ochså ganska mycket fisk i karen.

              Jag tillsätter dock gödning (PMDD) i dom akvarium som jag har växter för att hålla en bra näringsnivå eftersom jag tar bort mycket näring med vattenbytena.
              Senast redigerad av albjohn; 13 May 2007, 00:05.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Zirconia
                • May 2007
                • 701

                #8
                Ursprungligen postat av albjohn
                Du kan nog vänta åtminstone en månad eftersom du har så lite fiskar och matar sparsamt, men du kan ju hålla koll på ev Nitrit som brukar komma efter ca 2-3 veckor, så det bästa är att du köper ett dropptest för No2 och kollar regelbundet och om Nitrithalten börjar bli farligt hög så bör du byta vatten tidigare för att rädda fiskarna.

                Sedan när du tillsatt fler fiskar efter ca 4 veckor kan du byta ca 25-30 % var eller varannan vecka beroende på hur mycket fisk och växter du har i akvariet men det intervallet brukar funka bra.

                Personligen byter jag ca 30% i veckan i alla mina inkörda akvarium, det kanske är lite överdrivet i vissa fall men det funkar bra för mig, men jag har ochså ganska mycket fisk i karen.

                Jag tillsätter dock gödning (PMDD) i dom akvarium som jag har växter för att hålla en bra näringsnivå eftersom jag tar bort mycket näring med vattenbytena.
                Det låter nog riktigt vettigt!
                Det får bli så.. vi ska köpa ett test sen och kolla och hålla koll..
                Men okej, vi ska ju ha en del växter, inte massor, men en del..
                Kanske också måste tillsätta nånting då, hur ser man att växterna mår dåligt då, eller inte får så mycket näring? Dom ser hängiga ut eller?

                Ang det dropptestet, hur gör man? Är det ett test man använder flera ggr eller? Dyrt? jag bara undrar

                Vi får skaffa ett här framöver
                / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                Kommentar

                • Agnez
                  • February 2007
                  • 337

                  #9
                  Zirconia skrev:Ang det dropptestet, hur gör man? Är det ett test man använder flera ggr eller? Dyrt? jag bara undrar

                  Vi får skaffa ett här framöver [/quote]

                  Du kan använda det mååånga gånger. Jag har Seras test och enligt förp. ska man kunna göra 75 test på det. Priset var 129 :-

                  Agnez
                  Agnez

                  Kommentar

                  • Zirconia
                    • May 2007
                    • 701

                    #10
                    Ursprungligen postat av Agnez
                    Zirconia skrev:Ang det dropptestet, hur gör man? Är det ett test man använder flera ggr eller? Dyrt? jag bara undrar

                    Vi får skaffa ett här framöver
                    Du kan använda det mååånga gånger. Jag har Seras test och enligt förp. ska man kunna göra 75 test på det. Priset var 129 :-

                    Agnez[/quote]

                    Låter ju superbra..
                    Då kör vi på det, så vi kan hålla bra koll så vi inte tillsätter nån fisk mitt i nån nitrittopp utan att vi vet om det t.ex.. vore ju inte så bra..
                    Tack Agnez för informationen!

                    Men sen när man kommit igång och byter 20-30% var eller varannan vecka, om vi säger varje vecka, då har man ju bytt ut allt vatten typ under 3 veckor.. är det bra? Visst det blandar sig ju, det nya och gamla. men det borde ju försvinna mycket bra bakterier och sånt tycker jag..

                    fast jag kanske inte tänker logiskt.. jag vet inte.. jag bara funderar
                    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                    Kommentar

                    • albjohn
                      • March 2006
                      • 1179

                      #11
                      Om du tänker biologiskt så är det så att dom flesta bakterierna i ett inkört akvarium sitter i filter, grus och på övrig inredning,så det försvinner inte så mycket vid vattenbyten, däremot påverkas näringsnivåerna i akvariet och av den anledningen kan man tillsätta näring.
                      Mvh Leif

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Jag väntar alltid minst 4-5 veckor efter att de första fiskarna släppts i innan jag gör det första vattenbytet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Zirconia
                          • May 2007
                          • 701

                          #13
                          Ah, tack för svaren allihopa Då förstår vi lite bättre

                          Det ska nog gå bra..
                          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                          Kommentar

                          • Agnez
                            • February 2007
                            • 337

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zirconia
                            Ah, tack för svaren allihopa Då förstår vi lite bättre

                            Det ska nog gå bra..
                            Lycka till!
                            Du har en guldgruva här på forumet med kunskap, det har jag haft oerhörd nytta av sen jag blev akvarienörd

                            Agnez
                            Agnez

                            Kommentar

                            • Zirconia
                              • May 2007
                              • 701

                              #15
                              Jo, alla verkar veta mycket och hjälpsamma och så Det är jättebra
                              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...