En undran om platy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eja
    • May 2007
    • 1

    En undran om platy

    Hej! Nygammal akvarieägare som är lycklig innehavare av ett 375l akvarie. Uppstart med en "äldre kvinnas tålamod" . Slutligen införhandlades tre st korallplatys. Tyckte redan vid hemkomsten att en av firrarna visade upp ett udda beteende men jag skyllde på stressen. Koppade och......
    Efter en veckas ursäktande av "torgskräck", för lite uppväxta växter, m.m. så har jag insett att denna firre har problem av något slag.
    De andra två har fått en ljuvlig färg är lite skygga men ser pigga ut. Trean,ser lite darrig ut simmar o äter, ryggfenen ligger för det mesta och hon ser allmänt obekväm ut. Vilar gärna under en mangrowerot. Ser inte ut att lida men något är fel!
    Stundtals hänger hon med de andra men hon har ingen geist.
    Igår fick de sällskap av fyra mollys och de mår prima.
    Skall jag avvakta, det är ju ett stort akvarium?
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Hmm- verkar vara sjuk. När jag har haft fisk som betett sig så, har de dött efter någon vecka. De har inte lyckats anpassa sig till akvariet...
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • albino_myra
      • September 2006
      • 161

      #3
      Hade en platy som betedde sig på samma vis. Hon verkade inte riktigt sjuk i ordets dess bemärkelse, men hon hade helt enkelt inte samma sug som de andra. Efter några veckor dog hon vet fortfarande inte varför.
      Mvh Cecilia - Hobbyakvarist, 180 liters

      Kommentar

      • Katina
        • January 2006
        • 163

        #4
        Tror av erfarenhet att en del fiskar inte klarar omflyttningen och därför blir dåliga och tom dör av stressen. Man vet ju sällan när de kom till affären och hur länge de fått acklimatisera sig. Avvakta och håll koll är mitt tips. Kolla så att det inte verka som att de andra två är elaka mot henne, då kan det vara läge att köpa tex två till så att det blir fler att hålla koll på.

        Kommentar

        Arbetssätt...