Vita prickar som lever?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boki
    • December 2006
    • 128

    Vita prickar som lever?

    Såg idag i mitt akvarium små små (ca 0,5mm) vita prickar som lever de "hoppar" hit och dit och ser ut som ?kvalster??? Mest finns det mot den svarta bakväggen som det finns alger på.

    Har alltid varit noga med underhållet i akvariet. Bytt vatten, bottensug och städat varje vecka.

    Nu får jag panik utav dessa små Aliens

    Jag har enbart Guppys och Körsbärsräkor.........

    Vad kan det vara
    Mvh Boki / 180L Malawis
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Om de är under ytan är det hoppkräftor, "cyclops".
    Om de är på ytspänningen är det hoppstjärtar.

    I vilket fall är de ofarliga. De livnär sig mestadels på ruttnande växtlighet. Hoppkräftor finns i alla akvarier där det finns växter (det är så de sprids), hoppstjärtar finns i alla akvarier med flytväxter (det är så de sprids) plus i en del akvarier utan.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Boki
      • December 2006
      • 128

      #3
      Tack för det snabba svaret


      De är mot hela den bakre väggen, ser ej några på ytan och inga över.

      Ytspänningen? Menar du ytan i sig?

      Tittade lite med förstorningsglas, de är runda i form och lite gråa under plus att de kan öppna sig typ också maxstorlek ca 0,5mm

      Vad gör man nu då? Rensar allt? Låter det vara? Slänger i salt?
      Mvh Boki / 180L Malawis

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Aha, då är det nog snarare musselkräftor. De borde inte hoppa, utan snarare promenera eller simma. Samma sak gäller som för de andra - ofarliga, huvudsakligen äter multnande växtdelar.

        Det bästa är att ignorera dem. De här smådjuren är lite som insekter i trädgården - de är där om man tittar noga, så vill man inte se dem är det bästa att inte titta för noga...
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Emmma
          • January 2007
          • 340

          #5
          Lånar tråden lite, satt nyss och mediterade en stund framför mitt 54l akvarium och såg att det är som små geleklumpar med grå mitt på glaset och på flera växter.
          Vad är det? sniglar? annat djur? ägg?

          I akvariet går 6 C.habrosus, 4 Otocinclusar och 11 körsbärsräkor...

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            snäckrom
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Ok, fast jag verkar inte ha några snäckor i karet... får kolla igen, iså fall blir kulfiskarna glada

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Om de är under ytan är det hoppkräftor, "cyclops".
                Om de är på ytspänningen är det hoppstjärtar.

                I vilket fall är de ofarliga. De livnär sig mestadels på ruttnande växtlighet. Hoppkräftor finns i alla akvarier där det finns växter (det är så de sprids), hoppstjärtar finns i alla akvarier med flytväxter (det är så de sprids) plus i en del akvarier utan.

                äter inte fiskar sånna små kryp då? det hade ju varit skit bra i sådana fall
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Boki
                  • December 2006
                  • 128

                  #9
                  Här är bilder på de Alien (vita prickarna) jag menade, vad ser de ut som?
                  Bifogade filer
                  Mvh Boki / 180L Malawis

                  Kommentar

                  • P.Backstrom
                    • January 2006
                    • 16

                    #10
                    Hej.

                    Det var lite svårt att se på bilden men krypen är ju mycket små.
                    Cyklops, hoppar omkring lite hos mig i hela karet, de ser lite ut som en liten kropp med två antenner på.
                    Hade jag bara tittat på bilden så hade jag trott att det varit små snäckor, men eftersom du skriver att de hoppar hit och dit så är det inte snäckor.
                    Efter jag pratat med dig så tänkte jag att det kunde vara små körsbärsräkor, men de ser inte ut så där.

                    Det hetaste tipset utan att ha sett dem, specielt som du beskriver att de öppnar sig dvs att de har liknande en mussla två skal som kan öppna sig så tror jag med att det är musselkräftor.

                    Både cyklops och musselkräftor är grundföda för många fiskar så det är lite underligt att dina guppy inte vill äta dem, kanske är dina guppy för små.

                    Om du inte skulle få en mycket stor koloni som verkar föröka sig okontrollerbart skulle jag ta det lungt och iakta de små krypen.
                    Är det inte skadliga växter och djur som dyker upp av sig självt tycker jag att det är intressant det blir lite mer äkta.
                    Att helt bli av med ohyra (i brist på annat ord) som tex snäckor är nästan omöjligt.
                    En hel omstart med nytt bottenmaterial, växter mm kan hjälpa ett tag men det brukar alltid dyka upp någon objuden gäst.

                    Mvh

                    Peter

                    Kommentar

                    • Boki
                      • December 2006
                      • 128

                      #11
                      Ursprungligen postat av P.Backstrom
                      Hej.

                      Det var lite svårt att se på bilden men krypen är ju mycket små.
                      Cyklops, hoppar omkring lite hos mig i hela karet, de ser lite ut som en liten kropp med två antenner på.
                      Hade jag bara tittat på bilden så hade jag trott att det varit små snäckor, men eftersom du skriver att de hoppar hit och dit så är det inte snäckor.
                      Efter jag pratat med dig så tänkte jag att det kunde vara små körsbärsräkor, men de ser inte ut så där.

                      Det hetaste tipset utan att ha sett dem, specielt som du beskriver att de öppnar sig dvs att de har liknande en mussla två skal som kan öppna sig så tror jag med att det är musselkräftor.

                      Både cyklops och musselkräftor är grundföda för många fiskar så det är lite underligt att dina guppy inte vill äta dem, kanske är dina guppy för små.

                      Om du inte skulle få en mycket stor koloni som verkar föröka sig okontrollerbart skulle jag ta det lungt och iakta de små krypen.
                      Är det inte skadliga växter och djur som dyker upp av sig självt tycker jag att det är intressant det blir lite mer äkta.
                      Att helt bli av med ohyra (i brist på annat ord) som tex snäckor är nästan omöjligt.
                      En hel omstart med nytt bottenmaterial, växter mm kan hjälpa ett tag men det brukar alltid dyka upp någon objuden gäst.

                      Mvh

                      Peter

                      Stort tack för hjälpen/svaret........
                      Mvh Boki / 180L Malawis

                      Kommentar

                      • Boki
                        • December 2006
                        • 128

                        #12
                        Tittade närmare med ett bättre förstorningsglas och jag tror att det var Daphnier

                        Jag drog ner på matningen och efter ett tag så insåg mina Guppys att de gick att äta nu är det inga kvar (nästan)........................
                        Senast redigerad av Boki; 26 May 2007, 18:19.
                        Mvh Boki / 180L Malawis

                        Kommentar

                        • joel90
                          • February 2007
                          • 58

                          #13
                          kan man få tag i såna här "djur" i naturen? verkar kul att ha i karet
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1364080

                          Kommentar

                          • Sara1111
                            • April 2007
                            • 202

                            #14
                            Ursprungligen postat av joel90
                            kan man få tag i såna här "djur" i naturen? verkar kul att ha i karet
                            Det borde bara vara att håva i närmaste sjö. Men det måste vara minimala maskor för dom är bara 0,2-5mm stora.
                            Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...