Sover fiskarna, stänga av pumpen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piratkotten
    • May 2007
    • 2

    Sover fiskarna, stänga av pumpen?

    Hej hallå

    Har precis fått iordning mitt akvarie och har lite tetror och svärdfiskar i.
    Köpte en ny pump och doppvärmare för de gamla jag fick med akvariet fungerade inge vidare.

    Nu snurrar allting på fint och det är en fröjd och verkligen en förhöjning av stämningen i lägenheten.

    Funderar lite på det här med sömn, sover fiskarna på natten när man släcker lampan och det är mörkt?

    Har lite större stenar också i avkariet fiskarna kan gömma sig mellan/bakom men vet inte om det finns någon ulitmat plats där vattnet är lite mer stilla.

    Köpte en pump anpassad för storleken på akvariet, och det är rätt bra rundgång på vattnet tycker jag, min fundering är nu kan fiskarna sova även fast pumpen är igång och vattnet snurrar runt, eller ska man stänga av den på natten?

    Tänkte om man stänger av den blir vattnet stilla och då behöver de ju inte simma så mycket och kanske enklare att sova då.

    Lite knasiga tankar kanske, men är tacksam för svar.
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Stäng inte av pumpen!
    Det dödar de viktiga nedbrytningsbakterier som finns där och kan i bästa fall ge nitritspikar. Nu kanske du iofs inte fått upp full bakteriekultur så förgiftning är inte så stor risk, men det förstör det lilla du har hunnit få.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Som sagt aldrig stänga av pumpen (bara vid rengöring) du ser om fisken får kämpa för mycket mot strömmen och då kan man försöka rikta strålen mot rutan eller strypa pumpen eller sätta en grövre slangbit på utblåset så strålen inte bir så hård... fiskarna brukar uppskatta tät växtliget där de kan söka skydd och få ett lugnt vatten där de kan "sova"
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • piratkotten
        • May 2007
        • 2

        #4
        Tack för all bra info.

        Ska fixa lite mer växter och prova rikta om pumpen lite, samt aldrig stänga av den

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          OK

          Lite hårda svar om än korrekt...

          Innerfilter kan faktiskt stängas av för de kan "andas" lite

          Ytterfilter absolut inte, syret i detta filter kommer att då förbrukas och svavelväte kan bildas i den.. mycket giftigt.
          (snacket om att de nyttiga bakterierna dör i filtret blir liksom helt irrelevant)

          När den sedan startas blir akvariet en kyrkogård...

          Sedan tänker jag i alla fall inte gissa vilka tidsperspektiv som gäller för jag har ingen aning

          Hoppas att jag aldrig får ett långt strömavbrott när jag inte är hemma....

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            xul! att stänga av filtret korta stunder är ju ingen fara men detta gällde hela natten och det ska man absolut inte göra!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...