Ensam guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annabell
    • February 2007
    • 20

    Ensam guppy

    Hejsan!
    Har ett 54 l, ett par månader gammalt akvarium. Hade tre guppies, men nu har två av dem dött och jag tror att den tredje kan ha ett finger med där... Misstänker att han har bitit på dem så att de blivit sjuka... Hur som helst vill jag inte skaffa fler guppies utan vill hålla mig till tetror. Tycker de är mer lugna och trevliga!

    Nu till frågan... Är det ok att ha en ensam guppy tillsammans med andra fiskar? Ska flytta om fyra veckor så jag vill inte köpa mer fisk innan flytten, så just nu är akvariet tämligen glesbefolkat... Bara en guppy, två svarta fantomtetror och en algätare.

    Vad är snällast mot den sista guppyn? Bör han avlivas eller funkar det att han är själv?
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Klarar sig bra...

    Ursprungligen postat av annabell
    Hejsan!
    Har ett 54 l, ett par månader gammalt akvarium. Hade tre guppies, men nu har två av dem dött och jag tror att den tredje kan ha ett finger med där... Misstänker att han har bitit på dem så att de blivit sjuka... Hur som helst vill jag inte skaffa fler guppies utan vill hålla mig till tetror. Tycker de är mer lugna och trevliga!

    Nu till frågan... Är det ok att ha en ensam guppy tillsammans med andra fiskar? Ska flytta om fyra veckor så jag vill inte köpa mer fisk innan flytten, så just nu är akvariet tämligen glesbefolkat... Bara en guppy, två svarta fantomtetror och en algätare.

    Vad är snällast mot den sista guppyn? Bör han avlivas eller funkar det att han är själv?
    Klart din sista guppy klarar sig ensam tills du flyttat. Och vad jag vet så bits inte guppyn. Mina 50 är sams och går ihop med andra fiskar, som istället kan vara tuffa mot dem!

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Varför skulle det inte funka med den ensamma guppyn ?
      Det kan ju inte vara "snällast" att avliva den om den inte är sjuk eller skadad.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • annabell
        • February 2007
        • 20

        #4
        Är väldigt ny i akvarievärlden, så jag tänkte att det är säkrast att höra sig för om vad som är bäst! Tänkte att de inte mår bra av att leva själva utan trivs bäst när de är flera... Men nu känner jag mig lugn!

        Det har verkligen sett ut som om han bitit på de andra guppisarna, jagat och varit på deras stjärtfenor,så jag jag antog att det kunde vara en rimlig förklaring till att de dog... Vattnet är bra och de andra fiskarna mår bra så därför trodde jag att han var orsaken... Han har däremot aldrig varit på tetrorna eller algätaren...

        Tack för era svar!

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Det kan ju vara så att han uppvaktat honorna, hannarna kan vara ganska jobbiga för honorna ibland.

          Men att dom ska ha dött av det verkar lite konstigt, men guppy kan vara ganska känsliga nuförtiden så förmodligen har dom dött av andra orsaker.
          Senast redigerad av albjohn; 08 May 2007, 20:38.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Henrik_von_Jyndevad
            • January 2006
            • 272

            #6
            Du har bra vattenvärden? Nitrit tex? Han kan ju ha stressat honorna, borde kanske ha 3-4 honor per hane. Du kan ju köpa till lite fler honor och fortfarande ha tetror! Om du nu råka tänka i neontetra-banorna vill jag bara säga kardinaltetra istället hehe.
            MVH Henrik

            Kommentar

            • annabell
              • February 2007
              • 20

              #7
              Vatenvärderna är bra, men visst kan det varit något annat som stressade! Grejjen är att jag bara hade tre hanar eftersom tjejjen i affären sa det det funkade utmärkt...

              Kanske har fått fel bild av guppies, men tetror verkar vara mer lugna och lättskötta så därför tror jag att de passar bättre för en nybörjare som mig.

              Varför kardinaltetra istället för neontetra?

              Kommentar

              Arbetssätt...