nytt akvarium med kampfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linnnea
    • April 2007
    • 15

    nytt akvarium med kampfiskar!

    Jag har fått ett 25 liters akvarium och jag hade sen innan 1 kampfisk hane och 2honor. jag undrar om man kan få plats med 2-4 neontetror också.. Han på zoobutiken sa att det skulle gå fint men de e ju inte fel att kolla.
    Senast redigerad av linnnea; 02 May 2007, 15:26.
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Jag skulle inte skaffa fler fiskar till kampfiskarna, neontetror vill ha det kallt medans kampfiskarna vill ha det varmt. Tetrorna vill vara minst 10st, och du har bara 25 liter!

    Kommentar

    • linnnea
      • April 2007
      • 15

      #3
      okej...de var ju lite synd Finns det nån sårts fisk jag skulle kunna ha med mina kampfiskar?

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Massor om du köper ett större akvarium. 25 liter är för litet även för fiskarna du har.

        Kommentar

        • rödtoppen
          • June 2006
          • 3148

          #5
          Ursprungligen postat av linnnea
          okej...de var ju lite synd Finns det nån sårts fisk jag skulle kunna ha med mina kampfiskar?
          köp större kar, 25 liter är för litet för de flesta fiskar
          / dtoppen /

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #6
            Ursprungligen postat av linnnea
            okej...de var ju lite synd Finns det nån sårts fisk jag skulle kunna ha med mina kampfiskar?
            Nej inte i det akvariet!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              det kanske låter hårt när alla säger "köp ett större" men du skulle tjäna mycket på det! i ett större akvarium är det lättare att hitta en bra balans med bakterier i vattnet och man får inte alls lika mycket problem som med ett mindre akvarium. och så kan man ha fler fiskar.

              om du inte vill ha ett jättestort akvarium kanske 54-60 liter skulle vara lagom för dig. då kan du ha cirka 5-6 fiskar till. allra bäst vore det kanske att köpa ett 110-liters-akvarium. det låter kanske mycket men det är bara runt 70-75 cm långt och det är mycket roligare med ett lite större akvarium för fiskarna mår bättre där i och har en större yta att simma på.

              vill du inte ha större så får du nöja dig med dina 3 fiskar och göra allt för att dom ska trivas

              lycka till!
              / Ebba

              Kommentar

              • Dacke
                • March 2007
                • 89

                #8
                jag har just nu 3 endlers honor som går och ynglar i ett 25liters som jag hade jätte svårt att få i balans men det funkar bra nu.. men som dem flesta säger inga fler fiskar i det karet kampfisk ska ha 50-54 liter och 40-50 cm långt akvarium om jag inte missminner mej!?

                hur pass ny startat är alkvariet?
                M.V.H / Emil Malmqvist Dackmar

                detta är vad jag har hittills
                112l ancistrus, guppys 30l tomt

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av linnnea
                  Jag har fått ett 25 liters akvarium och jag hade sen innan 1 kampfisk hane och 2honor. jag undrar om man kan få plats med 2-4 neontetror också.. Han på zoobutiken sa att det skulle gå fint men de e ju inte fel att kolla.
                  Neontetra vill ha minst 45 liter och ett stim på ca 10 för optimala förhållanden..
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  Arbetssätt...