Nytt akvarium. ( hjälp )

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Arek91
    • April 2007
    • 165

    Nytt akvarium. ( hjälp )

    Hej jag behöver lite hjälp. Har en 54 liters akvarium. Har 3 olika växter. 2 stora och en liten. och 10 kilos engelsk sjösten. Och någon liten grotta och annat som filter osv. Men vilka fiskar ska jag ha ? vill ju ha 4-6 cm fiskar. Finns ju såna som inte behöver mycket utrymme. Funderade på clownfisken men ja jag vet ju inte hur mycket vatten den behöver mm. Någon som kan hjälpa mig lite ?. Min bror har haft ett akvarium. Fast bara ett litet. Vi söker fiskar nu och undrar om ni kan ge tips ? .
    Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

    Simma lungt / Arek

  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    clownfiskar? Du menar dom som lever i saltvatten?

    Om du går in på Avdelningar uppe i menyn å tar Sötvattensfiskar - Artbeskrivningar, så får du knapa in akvarielängd osv så ser du vilka fiskar du kan ha sen
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Arek91
      • April 2007
      • 165

      #3
      Ursprungligen postat av wicked1
      clownfiskar? Du menar dom som lever i saltvatten?

      Om du går in på Avdelningar uppe i menyn å tar Sötvattensfiskar - Artbeskrivningar, så får du knapa in akvarielängd osv så ser du vilka fiskar du kan ha sen

      ja , tack så mycket !. Tänkte ha en Choclad gurami och blå gurami även en guldgurami. Men det stod att dem behövde 100 liters. Tror ni det går endå med choclad gurami som kan bli 6 cm ?

      Här är en bild på mitt nya akvarium.

      Edit : kan inte ladda upp en nya bild :S någon som kan hjälpa mig hur man laddar upp en bild ?
      Senast redigerad av Arek91; 30 April 2007, 07:52.
      Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

      Simma lungt / Arek

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Gurami blir nog lite för stora för ditt akvarium. Kanske kan du hitta någon fin tetra som du tycker är fin som du kan ha i ett stim? Sök på tetra så får du upp många fina som inte blir så stora. Rödmunstetran är fin, finns även glödbandstetra och sorgmanteltetra som jag tycker kan vara lämpliga i ditt akvarium
        / Ebba

        Kommentar

        • Skogsfrua
          • November 2005
          • 309

          #5
          En vacker kampfiskhanne och några småtetror då??? Tänk dock på att inte ha så många fisk i ditt lilla 50l akvarium.. Det är svårt att hålla en god vattenkvalité där//Annie

          Kommentar

          • Arek91
            • April 2007
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av Annie72
            En vacker kampfiskhanne och några småtetror då??? Tänk dock på att inte ha så många fisk i ditt lilla 50l akvarium.. Det är svårt att hålla en god vattenkvalité där//Annie
            Okej tack så mycket båda två. Här är en bild då http://www2.speedyshare.com/data/257...Bild%20096.jpg


            Men finns det inga liknande fiskar som gurami som inte behöver mycket utrymme. Sen behöver jag lite hjälp. Mannen i butiken sa jag skulle vänta med att släppa in fiskarna i några dar , 2 dar typ. Från igår vid 21.00 tiden tills nu. Kan jag vänta tills imorgon o köpa fiskarna o lägga in dem ?. Sen hur ska jag ställa in "filtret". Har en liten Pinne där jag kan justera om osv. Sen temperaturen har jag på 18 plus grader.
            Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

            Simma lungt / Arek

            Kommentar

            • Ralle_ciklid
              • February 2007
              • 43

              #7
              Du måste ha tempen på runt 25 grader!

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                temperaturen brukar ligga på 25 grader om man har akvariet stående i rumstemperatur. du kanske läser termometern fel? om du har doppvärmare, ställ in den på 25 grader.

                du kan helt enkelt inte ha särskilt stora fiskar i ditt akvarium. läs om fiskar här på Zoopet och gå sen till djuraffären och titta, många fiskar som är små i affären blir mycket större senare, och dom blir stressade om dom är i ett litet akvarium.

                börja med att köp endast 3 fiskar. sen väntar du 1 vecka innan du köper 2-3 fiskar till. så fortsätter du så. var väldigt försiktig i början, och gör inte misstaget att köpa en massa fiskar på en gång. en bra bakterieflora måste skapas i akvariet och det tar tid! för många fiskar kommer skapa nitrit i akvariet och då riskerar dom alla att dö.

                köp ett test-set med dropptester i affären och testa värdena för nitrit varje vecka eller flera gånger i veckan i början. nitrit och ammonium ska ligga på noll. tar man det väldigt försiktigt med fiskar och bara har några få fiskar i flera veckor så kommer det inte bli några problem. mata väldigt sparsamt i början också.
                Senast redigerad av toccata; 30 April 2007, 08:41.
                / Ebba

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  en sak till: gör inte rent filtret. det är där alla "goda" bakterier sitter. låt filtret vara i 1-2 månader nu. om du ser att det är jättesmutsigt och att vattnet har fått en minskad hastighet så kan du krama ur filtrets skum-massa i lite gammalt akvarievatten i en hink, och sen sätta tillbaka det igen. det är viktigt för att få bra balans i akvariet.

                  lycka till
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Arek91
                    • April 2007
                    • 165

                    #10
                    Ursprungligen postat av toccata
                    en sak till: gör inte rent filtret. det är där alla "goda" bakterier sitter. låt filtret vara i 1-2 månader nu. om du ser att det är jättesmutsigt och att vattnet har fått en minskad hastighet så kan du krama ur filtrets skum-massa i lite gammalt akvarievatten i en hink, och sen sätta tillbaka det igen. det är viktigt för att få bra balans i akvariet.

                    lycka till
                    Tack så mycket. Okej. Ska jag köpa och lägga in fiskarna imorgon ?. Ska ut i affären nu och kolla efter några fiskar. Vad tyckte ni om akvariumet föresten ? är det fint ?
                    Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                    Simma lungt / Arek

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      du kan nog köpa fiskar imorgon, men bara 2-3 stycken. det bästa är om dessa 2-3 fiskar får gå ensamma i minst 2 veckor.

                      titta även efter något "aqua safe" eller vattenberedningsmedel (fråga i affären) som du kan ha i kranvattnet nästa gång du byter vatten, om du inte haft i något tidigare. det finns också särskilda bakterielösningar att köpa som kan påskynda processen att skapa nyttiga bakterier. men tar man det lugnt är dom inte så nödvändiga.

                      men det kan vara bra att preparera kranvattnet med något som skyddar mot klor och andra saker fiskarna inte gillar, innan man har i det i akvariet.

                      mitt råd är iallafall att köpa SMÅ fiskar, för dom får akvariet att se mycket större ut och så mår dom bättre i ett litet akvarium, än större fiskar.

                      lycka till!
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • polysperma
                        • January 2007
                        • 550

                        #12
                        hmmm ngn affär som är öppen i morgon?
                        Även den bästa akvarist kan fela

                        Kommentar

                        • Arek91
                          • April 2007
                          • 165

                          #13
                          nja ingen. Blir nya fiskar på onsdag. Har planerat ha 1 stk gurami och 2 stycken dalmatin mollys ? vad tror ni ? sen ska jag köpa 10 stycken såna där jätte små. I affären sa hon att gurramis kan man ha i 54 liters. Kan man ha 1 sådan ?
                          Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                          Simma lungt / Arek

                          Kommentar

                          • pedestrian
                            • November 2006
                            • 46

                            #14
                            Jag ställde min doppvärmare på 25 grader och vattnet hamnade på ca.30 grader. Antar att doppvärmaren är för lite större akvarium än 54l så tänk på de också.
                            Har min inställd på 18 grader nu och vattnet är konstant på 26.5 grader.
                            Fiskar är individer
                            men kampfiskar är personligheter

                            Kommentar

                            • Arek91
                              • April 2007
                              • 165

                              #15
                              mitt är på 21 grader. Det står så på temometern
                              Min zoon : http://www.zoonen.com/minzoon.asp

                              Simma lungt / Arek

                              Kommentar

                              Arbetssätt...