Pump/ Filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommi
    • April 2007
    • 35

    Pump/ Filter?

    hej jag ska äntligen starta upp mitt första akvarium och har till slut skaffat mig de flesta saker som behövs. Dock så är jag lite förvirrad när det kommer till filter och till pumpen. Kanske är självklart men jag vill helst få allting rätt innan det blir dags för fiskar och dylikt.

    Jag fick med något gammalt md akvariet som jag tror är ett filter. Den är stor och grön med någon sorts svamp i som vattnet cirkulerar igenom. Nu har jag läst att filter inte är nödvändigt... stämmer det?

    när det kommer till pumpen... är huvudsyftet med denna att det ska sätta vattnet i rörelse eller är det at det ska syresätta vattnet?

    undrar helt enkelt om jag ska använda mastodonfiltret i akvariet och om jag dessutom bör köpa till en extra pump? det kommer bli väldigt bökigt i akvariet eller?

    tack för hjälpen!
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    När filtret spolar vattnet bildas vågrörelser på ytan som i de flesta fall räcker till att syresätta vattnet. Man skall se till att små vågrörelser bildas. Sedan syresätter växter också så syresättningen brukar inte vara ngt problem. Syrepump (om det är det du menar med pump) är i de flesta fall till för estetiken. En del tycker det är snyggt med bubblor. Filterpump behövs för att få bra cirkulation. Filtret kommer dessutom att innehålla goda bakterier som bryter ned fiskbajset o.dyl. efter en tid. Därför är det viktigt att ta det lugnt i början med fiskinköpen. Annars kan giftiga ämnen bildas (t.ex. nitrit) Filtet skall rengöras med akvarievatten (krama ur filtret i en hink) men endast när det är så igensatt så att cirkulationen börjar bli dålig Om man använder för varmt eller för kallt vatten kan alla de snälla bakterierna dö. Så kort sagt ...Filterpumpen är viktigt.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Filter är inte absolut nödvändigt, men det blir onödigt jobbigt utan det...I ett väl fungerande filter finns det bakterier som bryter ner fiskbajs och annat. Utan filter måste man antingen ha väldigt lite fisk + väldigt mycket växter, alternativt byta vatten väldigt ofta. Det finns massor med trådar om detta, bara snoka runt lite. Gör dock inte misstaget att ösa i fisk för tidigt i akvariet!

      Att sätta vattnet i rörelse och syresätta vattnet är samma sak. Vatten i rörelse syresätts.

      Jag vet inte vad för filter/pump du har, och inte hur stort akvarium du har heller. Det är därför svårt att svara. Extra pumpar brukar man inte ha, utom om man vill ha bra skjuts på vattnet, vilket vissa fiskar gillar.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Tommi
        • April 2007
        • 35

        #4
        jag har ett 150 L akvarie (tror jag) och pumpen är någon stor grön sak från västtyskland av märket EHEIM.

        prövade den i vasken lite och det var ganska bra utsprut tyckte jag. Jag trodde att vissa pumpar förde in syre i vattnet på något specielt sätt men detta är altså bara hittepå från min sida? vattnet syresätts endast genom cirkulation?

        hursomhest låter det jättebra för jag började bli orolig hur mycket skräp jag skule behöva trycka ner i karet

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Eheim är höjdarpumpar!

          Och "stor grön sak", hmm...du kan inte se om det finns någon sifferbeteckning på den? Iallafall, om den hängde med akvariet så lär den vara tillräckligt stor.

          Vattnet syresätts genom bara cirkulation, ja.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Tommi
            • April 2007
            • 35

            #6
            perfekt! Tittade på den och det står inget förutom "west-germany" Det låter hursomhelst bra alting. Im redy to get it on!!!

            Kommentar

            • Norrland
              • March 2007
              • 50

              #7
              tror det kan vara en liknande pump jag har i mitt akvarie (250l). köpte en fuval 4+, men den lät mer och hade ungefär samma effekt om man drog på det gamla eheim filtert på fullt.

              Kommentar

              Arbetssätt...