Nytt akvarium! Tips behövs=)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fiskynglet johannes =)
    • April 2007
    • 1

    Nytt akvarium! Tips behövs=)

    Hejsan!!
    Jag har länge funderat på att köpa ett akvarium. Men jag har 0 erfarenhet av det. Så jag skulle vilja få lite tips på vad man ska köpa och vilka tillbehör som behövs.

    Vad jag vill ha är ett akvarium som är ca 1meter långt, kanske lite längre tillomed. Hur många liter är det då ungefär?

    så frågorna jag ställer är

    1, Var hittar jag akvarium till bra priser? (internetsidor där man kan beställa)

    2, Vad för tillbehör behöver man för att få ett fungerande akvarium?

    3, Tips på nån bra internet sida med bilder på dom flesta sötvattens fiskar till akvarium? Växter och andra fina saker att stoppa i akvariet. Gärna med priser oxå.

    Har ni några mer tips så klottra det gärna här=)

    //Fiskynglet
    Fisk!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Kan det här få dig på andra tankar. http://www.kramforskoi.com/akvarierod.htm
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • morrhoppa
      • October 2006
      • 755

      #3
      Gå till zoopets första sida och kolla immenyn på höger sida, lite längre ner finns det en massa bra artiklar du bör läsa innan du börjar

      Du kan hitta billiga begagnade akvarium på blocket

      zoopet.com är den största akvariesajten i norden läste jag nyss, så här kan du läsa om de flesta. För att läsa om alla krävs ett goldmedlemskap tyvärr.

      Lycka till med ditt akvarium!
      Man blir inte vuxen bara äldre!

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        ja tipset är som tidigare talare redan sagt, söka! här på zoopet finns en enorm mängd samlad information om akvariet både i forumet och på första sidan...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Ralle_ciklid
          • February 2007
          • 43

          #5
          Du kan kolla på billiga akvarium inne på www.pwss.se

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            besök lite butiker och kika på fiskar som du tycker verkar fina, sen söker du här på zoopet på Artbeskrivningar, så läser du lite om dem och ser vad dom vill ha för storlek på kar osv.

            Kar som är runt 1meter långt kan vara allt från 160liter till 250liter. Vanliga mått brukar väl vara 100*40*40, 120*40*50, 100*45*45 osv.
            Om du går in på pwss.se så kan du se olika mått på akvarium, dom har även tillbehör m.m
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • maricici
              • March 2006
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av fiskynglet johannes =)
              Hejsan!!
              Jag har länge funderat på att köpa ett akvarium. Men jag har 0 erfarenhet av det. Så jag skulle vilja få lite tips på vad man ska köpa och vilka tillbehör som behövs.

              Vad jag vill ha är ett akvarium som är ca 1meter långt, kanske lite längre tillomed. Hur många liter är det då ungefär?

              så frågorna jag ställer är

              1, Var hittar jag akvarium till bra priser? (internetsidor där man kan beställa)

              2, Vad för tillbehör behöver man för att få ett fungerande akvarium?

              3, Tips på nån bra internet sida med bilder på dom flesta sötvattens fiskar till akvarium? Växter och andra fina saker att stoppa i akvariet. Gärna med priser oxå.

              Har ni några mer tips så klottra det gärna här=)

              //Fiskynglet
              1. Vet ej, jag har köpt mina större begagnade på annons och via djungeltelegrafen.
              2. Ett bra filter, doppvärmare, grus eller sten efter fiskens behov, växter efter fiskens behov, rötter eller grottor till ancistrus,ett standardvattenberedningsmedel, vattentester; Nitrit, Nitrat, GH, PH, KH, ammonium/ammoniak och ett syretest att använda vid uppstart. Ett par böcker; en om fisksjukdomar och en om basic akvaristik, glömde jag en termometer?
              3. Zoopet är en site med för bildinspiration. Växtpriser varierar; jag betalar mellan 45 och 75 kronor plantan hos min zoohandlare. Priser på dekorationer, här finns exempel:http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php
              Senast redigerad av maricici; 23 April 2007, 07:48.
              I
              MY

              Kommentar

              • aronj
                • April 2007
                • 7

                #8
                kolla på blocket men ett tips är att kolla på bilden (om det nu är någon bild)
                om det ser frächt ut. den måste du ha pump filter doppvärmare mm.
                kolla oxå när det var vatten i det senast för om det är silikon i det så kan silikonet torka sönder. sen ska man kolla så det inte läcker och det kan man göra på gården.

                Kommentar

                • maricici
                  • March 2006
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av aronj
                  kolla på blocket men ett tips är att kolla på bilden (om det nu är någon bild)
                  om det ser frächt ut. den måste du ha pump filter doppvärmare mm.
                  kolla oxå när det var vatten i det senast för om det är silikon i det så kan silikonet torka sönder. sen ska man kolla så det inte läcker och det kan man göra på gården.
                  Eller sök efter säljare inom rimligt resavstånd så du kan åka och titta på akvariet innan du slår till.
                  I
                  MY

                  Kommentar

                  • moc
                    • September 2006
                    • 110

                    #10
                    Kan bara tala utifrån egen erfarenhet när jag säger att ett akvarie kräver mycket mer än vad man tror i början.. (blir dock lättare när det är inkört) Det är viktigt att tänka på att inte bara gå till en zoo affär och göra som de säger eller tro att man kan ha vilka fiskar som helst i ett kar. Zoo affärer har ofta fel, så mitt råd till dig är... läs läs läs och gör det innan du börjar fylla upp karet så kommer allt att gå jätte bra!!
                    Följ maricicis råd angående tillbehör tror att h*n fick med det mesta=)
                    På blocket kan man hitta bra kar (och glöm inte att kolla på det först.. som många här redan har skrivit ser jag=))
                    Lycka till! moc
                    112 l amazonas
                    360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
                    Tilltänkt population:
                    *Diskus
                    *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
                    *Tetror tetror tetror
                    *Såklart ett gäng corydoras

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      #11
                      Det är alltid svårt att ge råd som passar alla, men här är några av mina erfarenheter:
                      1) Ta reda på så mycket du kan (böcker, Internet, affärer, kompisar...) om olika fiskar och satsa på dem som verkar passa dig bäst. Vem vet, det kanske visar sig att det inte alls är ciklider du vill ha utan killis. Eller att labyrintfiskar verkar vara roligast. Typ. Tveka inte att byta ut fiskarna om de visar sig vara småtrista (själv våndades jag i flera år över mina fula och tråkiga svarta fantomtetror).
                      2) Det är alltid roligast att skaffa ett fåtal fiskar och låta dem befolka akvariet själva.
                      3) Små fiskar får akvariet att verka större. Min målsättning är att ingen fisk ska vara längre än en tiondel av akvariets längd.
                      4) Det går alldeles utmärkt att blanda fiskar från olika världsdelar, så länge deras temperament och krav på miljön stämmer överens.
                      5) Du kan men måste inte skaffa en massa prylar. Doppvärmare behövs ofta inte i hyggligt varma rum. Och det går faktiskt att strunta i filter, om man håller minimalt med fiskar. Fast det kanske är överkurs.
                      6) För att få veta akvariets volym i liter multiplicerar man akvariets längd, djup och höjd i decimeter.
                      7) Gå med i en lokal akvarieförening. Då blir hobbyn MYCKET roligare.
                      8) Fiskar du tycker är intressanta lär du dig mer om. Och fiskar du lärt dig mer om blir intressanta.
                      9) Det kommer säkert perioder då du tröttnar på att slabba med igensatta filter och skrapa alger. Håll ut - det blir snart roligt igen.
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • maricici
                        • March 2006
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av Daniel Blom
                        Det är alltid svårt att ge råd som passar alla, men här är några av mina erfarenheter:
                        1) Ta reda på så mycket du kan (böcker, Internet, affärer, kompisar...) om olika fiskar och satsa på dem som verkar passa dig bäst. Vem vet, det kanske visar sig att det inte alls är ciklider du vill ha utan killis. Eller att labyrintfiskar verkar vara roligast. Typ. Tveka inte att byta ut fiskarna om de visar sig vara småtrista (själv våndades jag i flera år över mina fula och tråkiga svarta fantomtetror).
                        2) Det är alltid roligast att skaffa ett fåtal fiskar och låta dem befolka akvariet själva.
                        3) Små fiskar får akvariet att verka större. Min målsättning är att ingen fisk ska vara längre än en tiondel av akvariets längd.
                        4) Det går alldeles utmärkt att blanda fiskar från olika världsdelar, så länge deras temperament och krav på miljön stämmer överens.
                        5) Du kan men måste inte skaffa en massa prylar. Doppvärmare behövs ofta inte i hyggligt varma rum. Och det går faktiskt att strunta i filter, om man håller minimalt med fiskar. Fast det kanske är överkurs.
                        6) För att få veta akvariets volym i liter multiplicerar man akvariets längd, djup och höjd i decimeter.
                        7) Gå med i en lokal akvarieförening. Då blir hobbyn MYCKET roligare.
                        8) Fiskar du tycker är intressanta lär du dig mer om. Och fiskar du lärt dig mer om blir intressanta.
                        9) Det kommer säkert perioder då du tröttnar på att slabba med igensatta filter och skrapa alger. Håll ut - det blir snart roligt igen.
                        just det ja, jag glömde algskrapan, själv har jag en lång rakhyvelsliknade på skaft till stora akvariet och en liten magnetskrapa till dom små. och växtnäring som jag inte nämde är en fråga om hur mycket intresse man tänker lägga ner på växterna Själv har använder jag inte växtgödning för det blir ännu en balansfaktor i vattnet att hålla ordning på..
                        I
                        MY

                        Kommentar

                        Arbetssätt...