De första innevånarna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lurv
    • April 2007
    • 4

    De första innevånarna

    Jag har skaffat fyra dolkstickstetror idag - de allra första fiskarna i mitt allra första akvarium (!!!). Nu till min fråga: Hur lång tid tar det vanligtvis för fiskar att vänja sig vid sitt nya hem? Dessa fiskar stod och flämtade, alldeles stilla och fäktade med fenorna bakom en rot i en dryg timme innan de alldeles nyss verkade lugnat ner sig något och kika runt lite.
    (Jösses vad rädd jag blev, trodde jag skulle lyckas ta kål på de små stackarna samma dag jag köpt dem. Vem kunde tro att det var så traumatiskt med akvarium? )
  • felix_ragnar
    • August 2006
    • 1424

    #2
    Om jag var du så skulle jag skaffa några fler eftersom de går i stim har jag för mig som de flesta tetrorna då känner de säg antagligen lite säkrare.
    Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




    Kommentar

    • Lurv
      • April 2007
      • 4

      #3
      Hm. det fanns bara dessa fyra dolkstickstetror i affären (ensamma i akvariet) och enligt kvinnan som jobbade där skulle det gå att hålla dem både parvis och i stim. Man får lite olika uppgifter beroende på vilken djuraffär man är på hur många fiskar man ska börja med. Två fiskar säger de på ena stället - tio stimfiskar på det andra.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        I ett nystartat kar är det lagom med fisk och du bör utöka stimmet allteftersom. Så som de betedde sig är helt normalt och de kommer att bli modigare och utforska omgivningen mer och mer.
        Dolkstickstetran är annars en stimfisk som inte stimmar så mycket, förutom vid matdags då de är som ett gäng pirayor på en köttbit, ganska kul att se.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Lurv
          • April 2007
          • 4

          #5
          Tackar för svaren!

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Lurv
            Hm. det fanns bara dessa fyra dolkstickstetror i affären (ensamma i akvariet) och enligt kvinnan som jobbade där skulle det gå att hålla dem både parvis och i stim. Man får lite olika uppgifter beroende på vilken djuraffär man är på hur många fiskar man ska börja med. Två fiskar säger de på ena stället - tio stimfiskar på det andra.

            sånt är man van vid att de säger olika på alla ställena
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            Arbetssätt...