Mängd fisk för inkörning av nytt 240 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MaKa6778
    • January 2007
    • 136

    Mängd fisk för inkörning av nytt 240 liters

    Hallå,

    Kollade runt lite för att försöka hitta svar på en fundering jag har:

    Har precis (igår) fyllt upp mitt 240l kar, med nytt friskt vatten. Allt innehåll är rengjort, så det finns ingen bakteriekultur att tala om. Jag ska ha Malawiciklider i det senare. Jag har bara 2 Afrikanska växter (Tuvor av något smalbladigt, som jag inte minns namnet på...) i ena hörnan av karet.
    Jag vet inte när jag kan få hem mina "Melaochromisar, Mbunas", då affären inte tar hem innan värmen är här (med tanke på temperaturen under transporten). Tråkigt att behöva vänta i ovisshet, men het rätt ändå, tycker jag!

    Min fundering är nu hur många fiskar jag måste stoppa i för att förbereda akvariet/vattnet så bra som möjligt? Jag läste att någon haft en guppy och en svärdbärare i ett kar, för att få igån kulturen... Låter lite för en oerfaren, men vad vet jag... Det räcker kanske med att ha 5 neontetror i mitt kar, för att vattnet ska bli bra... Eller?

    Tjejjen har ett 60l kar med 10st neontetror, 5st 5-bandsbarber... Jag sneglar lite på hennes kar och funderar om jag i så fall kan fråga efter att få låna ett par fiskar av henne. Men som sagt... Hur många behövs för inkörningen?

    Jag kör f.ö. nu med Seras Aqutan och Nitrivec.

    Tacksam för (gärna flera) svar

    //Matts
  • Universeum ntg
    • April 2004
    • 76

    #2
    Jag startade upp mitt malawi kar med först 1 ancistrus som gick ensam ett par dar. Sedan fyllde jag på med 4 golden, och tillsatte bakteriekultur i 7-10 dagar. Funkade finfint.

    Tror inte det är någon idé att köra med för lite fisk i början, särskilt inte med en vattenvolym på 240 liter.

    Om man bara har ett kar på typ 50-70 liter så kan det nog vara klokt att bara köra med nån guppy eller liknande i början.
    Men antalet bakterier ökar med belastningen, så kör inte för lite fisk på för stort akvarie.

    mvh
    "Real freedom is the outcome of intelligence"

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      När jag startade mitt 310 liters hade jag bara fyra fiskar (2 mosaikgurami och 2 siamensis) under den första månaden. Sen började jag introducera en ny art varje månad. Det gick hur fint som helst

      Det är ingen idé att tillsätta Nitrivec i ett fisktomt akvarium om du inte även tillsätter en källa till ammoniak: http://www.algone.com/fishless_cycling.php

      Men om du vill cykla akvariet med fiskar räcker det att du börjar tillsätta Nitrivec 24 timmar innan det är dags för de första fiskar att flytta in.

      Det du kan göra är att krama skiten ur din tjejs filter i ditt nya akvarium så att skiten sugs in i ditt filter. På det sättet får du en bra början till en bakterieflora. Så gjorde jag när jag startade både mitt andra och mitt tredje akvarium. Men precis som med Nitrivec ska du vänta med det tills det är dags för de första fiskarna att flytta in.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • MaKa6778
        • January 2007
        • 136

        #4
        Tack för svaren

        Okidoki!

        Då tror jag att jag kanske klarar detta nu då!

        batski:
        Om jag "kramar skiten" ur tjejjens filter, i mitt akvarium... Ska det vara då det är dags för rengöring av hennes filer, menar du? (Att jag gör rent hennes filter i mitt akvarium, alltså?)
        - Varför ska man göra rent sitt filter ibland då, om geggan som sitter i filtret bara är av godo? Eller är det kanske så att man måste göra rent filtret, för att det är skitigt och inte släpper igenom vattnet längre = hämmar vattenflödet? (Att det sätter igen alltså?) I så fall kanske jag förstår ändå... -Då var det ju en "superdunderidé", till och med!! Dessutom är ju mitt filter säkert minst 5 ggr så stort som hennes och dessutom kliniskt rent. Så den lilla mängden lort som finns där inte sätter igen mitt filter, utan endast får igång kulturen? -Det var inte illa!!

        ...Eller har jag missförstått något ändå, kanske?

        //Matts

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Det låter som om du har förstått rätt

          Ett filter ska bara rengöras när vattenflödet har avtagit. Vattnet måste ju cirkulera för att bakteriena ska få både syre och "mat", men annars ska filtret inte vara för rent.

          Du behöver dock inte vänta på att din tjejs filter ska vara helt igentäppt utan gör det när du behöver det. Du ska ju inte rengöra hennes filter helt, utan bara låna lite bakterier av henne

          Detta är ett bra sätt att starta upp bakteriefloran. Men se till att skynda långsamt med fiskarna ändå. Bakterierna kommer att behöva tid för att föröka sig och etablera sig i ditt filter.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • MaKa6778
            • January 2007
            • 136

            #6
            Kanoooon!

            Bra batski, Tack för svaret/tippset!!
            Jag gör som du rekomenderar

            Mvh

            //Matts

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Lycka till!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              Arbetssätt...