Vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChatNoir
    • June 2006
    • 36

    Vattenbyten

    Jag har nu mitt första lilla akvarium och måxte göra täta vattenbyten eftersom det bara är på 17,5 liter. Jag har tidigare bytt 50 % en gång i veckan då jag bara hade kampfisk, men nu har jag även (i misstag?) fått en otocinclus vitattus, och tills jag har startat upp det större karet så måste han bo och trivas där så jag undrar hur jag skall genomföra vattenbytena för att otton ska må så bra som möjligt? (Senast gick det inget vidare, men han har repat sig nu)

    Tillsätter både Sera nitraveq och aquatan för att kompensera, skall jag tänka på något mer?
    Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Jag har ingen aning om vilken fisk den andra är men en ide kunde vara att byta mindre vatten med tätare intervaller exempelvis 20% var 2-3je dag.
    h. Johan

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      håller med .. byt 20% var 3-4 dag
      När filtret är i balans kan du göra de mer sällan

      jag skulle ha skippa preparaten spara dom tills när du ser symptom o får nitirit eller tror att du har nå skit i vattnet
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av mayday
        jag skulle ha skippa preparaten spara dom tills när du ser symptom o får nitirit eller tror att du har nå skit i vattnet
        Nä, otocinclus är väldigt känsliga så jag tycker verkligen inte att det är onödigt med Aqutan vid vattenbyten. Men om filtret har varit igång i över en månad tror jag inte att du behöver Nitrivec. Och jag tror inte heller att du behöver byta så mycket som 50% i veckan. Otocinclus skiter inte ner så mycket.

        Men en ensam otocinclus är ingen bra idé. De är ju stimfiskar och ska helst vara minst 5-6. Fast eftersom akvariet är så litet kan du inte ha så många. Men jag skulle iaf skaffat ett par till så de blir minst 3 st.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • ChatNoir
          • June 2006
          • 36

          #5
          Ursprungligen postat av mayday
          jag skulle ha skippa preparaten spara dom tills när du ser symptom o får nitirit eller tror att du har nå skit i vattnet
          Fast det var symptom jag såg, oton blev helknasig, låg först helt stilla och sedan simmade han upp och ner och blev bra först efter 3 dagar. Så jag tror att jag säkrar med lite nitraveq och aquatan iallafall.
          Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Tänk i så fall på att vänta ett par timmar efter det att du har behandlat vattnet med Aqutan, innan du tillsätter Nitrivec.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • ChatNoir
              • June 2006
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Nä, otocinclus är väldigt känsliga så jag tycker verkligen inte att det är onödigt med Aqutan vid vattenbyten. Men om filtret har varit igång i över en månad tror jag inte att du behöver Nitrivec. Och jag tror inte heller att du behöver byta så mycket som 50% i veckan. Otocinclus skiter inte ner så mycket.

              Men en ensam otocinclus är ingen bra idé. De är ju stimfiskar och ska helst vara minst 5-6. Fast eftersom akvariet är så litet kan du inte ha så många. Men jag skulle iaf skaffat ett par till så de blir minst 3 st.
              Tycker du att jag ska göra 20 %iga byter 2 ggr / vecka också?
              Jag hade bara i Nitraveq senast och då reagerade han inte alls bra utan fick något slags symptom. Känslig liten krabat. Har inte haft igång filtret länge (i 6 dagar bara) utan körde utan först (affärens förslag >_<) så jag tar nog i nitraveq också, vill inte riskera något. Häller alltså i både nitraveq och aquatan. Min oto skiter väldigt mycket, det ligger överallt! Kampfisken har jag aldrig sett några spår av, men oton. Oj oj!

              Ja, de berättade inte att de är stimfiskar i affären men jag ska köpa ett par till när akvariet mår lite bättre. Hoppas bara alla får tillräckligt med mat i det lilla.
              Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

              Kommentar

              • ChatNoir
                • June 2006
                • 36

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Tänk i så fall på att vänta ett par timmar efter det att du har behandlat vattnet med Aqutan, innan du tillsätter Nitrivec.
                Kan man inte hälla i aquatan i vattnet i hinken, och nitraveq sedan då man häller i allt??
                Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av ChatNoir
                  Kan man inte hälla i aquatan i vattnet i hinken, och nitraveq sedan då man häller i allt??
                  Jo jag brukar också hälla vattenberedningsmedlet i vattnet i hinkarna. Men sen ska man ändå vänta ett par timmar innan man tillsätter bakteriekultur. Läst instruktionerna på flaskan så ska du se.

                  Jag skulle testa med 30%iga vattenbyten 1 gg i veckan.

                  Ja otocinclus är verkligen känsliga (alldeles för känsliga tycker jag). Tråkigt att de i affären inte sa nånting om att de är stimfiskar. Men så är det tyvärr ofta. Det är därför som jag brukar läsa på om de arterna som jag är intresserad av i förväg så jag vet lite om dem innan jag skaffar dem.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • ChatNoir
                    • June 2006
                    • 36

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Ja otocinclus är verkligen känsliga (alldeles för känsliga tycker jag). Tråkigt att de i affären inte sa nånting om att de är stimfiskar. Men så är det tyvärr ofta. Det är därför som jag brukar läsa på om de arterna som jag är intresserad av i förväg så jag vet lite om dem innan jag skaffar dem.
                    Ja, jag har ju läst på innan mina andra inköp (bara omplacerings-kampfisken på senare tid), men när jag köpte lillen så skulle jag egentligen bara ha algdödningsmedel, men så rekommenderade de oton och propsade på det. Jag blev typ lite överrumplad (och lite glad över att kunna ha en till fisk) så jag köpte honom iallafall. Ingen pump, 50%-iga vattenbyten... sen gick det som det gick. Men jag bytte lite vatten nu och han lever än. Simmar och rätt håll också än så länge.

                    Det är lite svårt att dosera aquatan och nitraveq i det lilla akvariet, är det farligt att överdosera?
                    Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av ChatNoir
                      Det är lite svårt att dosera aquatan och nitraveq i det lilla akvariet, är det farligt att överdosera?
                      Nitrivec kan man överdosera utan problem. Aqutan ska man verkligen försöka dosera rätt. Jag har läst att överdosering kan orsaka irritation och klåda.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • ChatNoir
                        • June 2006
                        • 36

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Nitrivec kan man överdosera utan problem. Aqutan ska man verkligen försöka dosera rätt. Jag har läst att överdosering kan orsaka irritation och klåda.
                        Vad skönt - det är mest nitraveq som jag överdoserar, sprutar lite varje dag i förebyggande syfte. det är väl bara bakterier? Aquatan sprutar jag bara i vid byte, nitraveq kontinuerligt fast mindre doser. Är det okej?
                        Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Det är riktigt. Aqutan behandlar man det nya vattnet med varje gång man byter vatten. Nitrivec är bakterier och det kan man tillsätta så mycket man vill.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • ChatNoir
                            • June 2006
                            • 36

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Det är riktigt. Aqutan behandlar man det nya vattnet med varje gång man byter vatten. Nitrivec är bakterier och det kan man tillsätta så mycket man vill.
                            Gr8! Tack för hjälpen!
                            Har ett 17,5-litersakvarium med några körsbärsräkor.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              varasego
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...