när vågar man börja flytta över fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    när vågar man börja flytta över fisk?

    Hej vet att jag är ganska så tjatig men får helt enkelt inga konkreta svar.

    bakgrund: jag har haft igång ett 720L kar nu i 4-5 veckor utan att några större problem uppstått... senaste för 3 dagar sen släppte jag i en vuxen ancistrus. de som går i karet nu är: 2 st små plecos, 1 ancistrus, 11 rödmunstetror och 9 purpurhuvudsbarber. jag ska tömma mitt 310L på fisk, 7 st praktbotior, 4 st L104, 2 st LDA33, 2 st skalarer, 2 st fjärilsciklider. tanken är att 310 ska bli ett nytt projekt antingen malawi eller ödleakvarium men det är en senare fråga.

    mål: att få i samtliga nämda fiskar i mitt 720L på kortast möjliga tid, då jag även har tänkt att flytta över växter samt rötter ifrån 310, redan börjar med detta till viss del.

    frågor:

    1: hur går jag till väga, när bör det vara säkert att flytta över fiskarna?

    2: bör jag flytta med pumpen ifrån 310 isåfall bör jag rengöra den? menar båda akvarierna fungerar ju för tillfället bra MEN skulle vilja ha mer cirkulation i 720. finns det någon chans att mina fiskar som redan går där i reagerar dåligt på att få "blandade" nyttobakterier eller hjälper det istället till?

    3: kan mina fiskar i 310L leva med bara 5-6 växter, om jag flyttar över alla jag har tänkt att flytta nu direkt, eller kommer systemet bli helt ur balans?

    4: skalarerna kommer väll troligen mumsa i sig rödmunstetrorna men ser inget annat val då jag inte vill göra mig av med dom, däremot vill jag ju ha kvar tetrorna också, knivigt läge alltså! några tips?

    5: har någon några övriga synpunkter isåfall tar jag tacksamt emot dom!

    som sagt ledsen om jag är tjatig men börjar känna mig helt yr;&

    /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    1. Flytta de tåligaste fiskarna först, alltså de som bryr sig minst om förändrade vattenvärden.

    2. Finns ingen vits å göra ren filtret om det inte är igensatt, blir bara lite extra bakterikultur...billigare än vätskorna man köper på zoo.

    3. Malawis lever väl i miljöer med få växter, mest stenar och kanske nån javaormbunke, vallisneria eller så?

    4. Passar på den, varken haj på scalarer eller malawis.

    5. Ja, det va ju mina synpunkter det
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      Flytta pumpen
      Fiskar behöver inga växter för att överleva
      Vad du menar med blanda bakterier förstår ja inte vad du menar det är samma bakterier

      ang tetrorna så testa kan ju inte bli annat än foder :P
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hur stora är skalarerna?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • woodo
          • January 2007
          • 605

          #5
          skalarerna är ca 10 cm.. mayday det jag menar är att 720 är ju redan inkört med en helt annan pump än den i 310 men det kanske bara är bra att flytta över den ändå? den som snacka om malawis o växter missa min poäng helt. är inga malawis i 310 nu(ganska självklart och ska inte bli det förens om några månader heller. det jag undrar är ifall fiskarna som får gå kvar ett tag i 310, innan jag flyttat allihop, klarar sig bra utan växter i några veckor.
          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            vilka fiskar bör jag flytta först då? malarna? fjärilsciklider o botior är ju relativt känsliga iaf... kanske skalarerna? och fortfarande ingen som svarat på när en flytt kan bli aktuell.. med tanke på hur länge 720L varit igång och vad som är i nu!
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Metalmaid
              • September 2006
              • 815

              #7
              Sorry att jag missförstod dig där, som mayday sa fiskarna behöver inte växter för att överleva...vore det så så fanns det ingen marknad för plastväxter.

              Personligen tycker jag att ancistrus är ganska tåliga.
              Hare bäst...och simma lugnt
              Besök gärna nått av mina nystartade forum:
              http://mariahalsoforum.forum24.se/
              http://www.helpdesken.forum24.se/

              Kommentar

              • woodo
                • January 2007
                • 605

                #8
                det är lugnt ne det är väll sant hehe. mjo kanske kan stämma då är väll bara det sista jag behöver veta när jag kan ta börja flytta och hur många av fiskarna i taget. det nya karet har som sagt varit igång i ca 1 månad, lite mer... men det flytta in en ny ancistrus senaste för 3 dagar sen!
                150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                Kommentar

                • Metalmaid
                  • September 2006
                  • 815

                  #9
                  Fick en liten fundering så här bara apropå, du har ett filter i det stora och ett i det lilla. Hade du tänkt flytta över båda filtren till det stora och inte ha nått i det lilla medan du har massa fiskar går kvar där?

                  Sen en fråga till veteranerna:
                  Är det inte mest logiskt och skifta filtren så att kulturen kommer igång snabbare i det stora om woodo vill flytta över fiskarna så snabbt som möjligt?
                  Senast redigerad av Metalmaid; 13 April 2007, 19:44.
                  Hare bäst...och simma lugnt
                  Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                  http://mariahalsoforum.forum24.se/
                  http://www.helpdesken.forum24.se/

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Du har såpass mycket fisk i ditt 720 redan och det har varit i gång en månad nu, så om det vore jag skulle jag flyttat resterande fiskar till det stora karet samt även den pumpen som går där.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      WOODO Nu ska jag göra det lätt för dig!
                      1. flytta över filtret från gamla karet till 720L karet och kör båda!
                      2. Flytta över alla växter och rötter...
                      3. flytta nu alla fiskar som är mycket lättare att fånga i ett tomt kar!
                      det kommer gå utmärkt eftersom du har det gamla inkörda filtret så har det redan full nitrifiaktions kapacitet!
                      Senast redigerad av åheim; 13 April 2007, 21:07.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Fast lite grovjobb o slabb är det allt....
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • woodo
                          • January 2007
                          • 605

                          #13
                          tack för hjälpen främst ansjo samt åheim men även ni andra såklart jag gjorde som ni sa och flytta allt på en gång, det har gått bra nu i en vecka iaf så bara hoppas på att det fortsätter så! jag trodde inte att det skulle vara tillräckligt med nyttobakterier i ett filter som gått i ett 310 för att det skulle räcka för 720 men verkar som jag haft fel!
                          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Tack för den du, alltid kul att kunna hjälpa någon.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...